mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 100 lat autobusów Scania

100 lat autobusów Scania

Od 1911 r. wyznacznikami działań Scania w branży autobusowej są ciągłe doskonalenie produktów i orientacja na klienta. Poznaj kamienie milowe w historii firmy i konstrukcje, które wzbudziły zainteresowanie na całym świecie, a także jak zmieniała się firma i znak firmowy.

100 lat autobusów Scania

1911.
Nowo utworzona firma Scania-Vabis dostarczyła pierwszy wyprodukowany w Szwecji omnibus: „Nordmark bus”. Pojazd posiadał napęd łańcuchowy, a jego podwozie zostało wyprodukowane przez Scania w Malmö, w południowej Szwecji. Silnik i nadwozie pochodziły od firmy Vabis z Södertälje.

1922.
Pionierska współpraca z Pocztą Szwedzką doprowadziła do powstania ważnego niszowego produktu. Nowy „autobus pocztowy” przez okrągły rok dostarczał pocztę na rzadko zaludnionych terenach północnej Szwecji. W zimie na przednie koła zakładano płozy, a z tyłu montowano gąsienice. Produkowany przez resztę dekady pojazd zdołał przełamać zimową izolację odległych rejonów kraju. Zapoczątkował również stałą produkcję autobusów w firmie.

1932.
Sprzedaż autobusów przewyższyła sprzedaż samochodów ciężarowych. Rośnie zapotrzebowanie na coraz pojemniejsze autobusy. Scania-Vabis wprowadziła na rynek autobus „Bulldog”, pojazd pionierski ze względu na pomysłowe wykorzystanie przestrzeni.

1948.
Scania-Vabis rozpoczęła eksport autobusów do Brazylii, a niedługo potem – w 1951 r. – także samochodów ciężarowych, za pośrednictwem brazylijskiej firmy motoryzacyjnej Vemag. W 1957 r. ruszył montaż podwozi, a w roku 1961 Scania-Vabis otworzyła własną fabrykę w São Paulo.

1953.
Na szwedzki rynek trafił podmiejski autobus Scania-Vabis Metropol, skonstruowany we współpracy z amerykańską firmą Mack Manufacturing Corporation. Był napędzany rzędowym 8-cylindrowym silnikiem, zamontowanym poprzecznie za tylną osią. Metropol był pierwszym autobusem w całości produkowanym w Szwecji, wyposażonym w nadwozie o konstrukcji skorupowej.

1957.
Mając ugruntowaną pozycję w Brazylii, Scania-Vabis rozpoczęła produkcję silników. Pierwszym modelem produkowanym z myślą o brazylijskim rynku, w 1959 r., był przedniosilnikowy autobus B75. Był on wykorzystywany zarówno jako autobus turystyczny, jak i miejski. Miał solidny silnik i mocne, łatwe w zabudowie podwozie.


1971.
W 1969 r., tuż przed zmianą ruchu w Szwecji na prawostronny, Scania-Vabis zaprezentowała wygodniejszy autobus miejski CR76. Wyróżniał się małą masą własną i nisko położoną podłogą. Silnik zestrojono pod kątem jak najmniejszego zadymienia spalin. Na bazie CR76 opracowano „cichy” autobus CR111 – poziom hałasu zaledwie 77 dBA (1971 r.).

1986.
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie dotyczące ochrony środowiska. Scania, wspólnie z przedsiębiorstwem komunikacji publicznej w Sztokholmie, rozpoczęła testy eksploatacyjne autobusów CR113, zasilanych etanolem. Źródłem napędu tych pojazdów był 11-litrowy silnik wysokoprężny, dostosowany do spalania etanolu. Od tamtej pory w stolicy Szwecji są użytkowane autobusy zasilane etanolem.

1996.
Scania wprowadziła na rynek nowy autobus miejski Scania OmniCity, wyposażony w nadwozie wykonane w całości z aluminium. Dzięki funkcji pełnego "przyklęku" ten niskopodłogowy autobus jest wyjątkowo wygodny dla pasażerów. Na tej samej platformie bazują również autobusy: niskowejściowy Scania OmniLink i dwupokładowy Scania OmniCity.

2004.
Do produkcji wchodzi seria F, wyposażona w nowy 5-cylindrowy silnik umieszczony z przodu i solidne podwozie, dzięki czemu idealnie sprawdza się w trudnych warunkach, zapewniając duży komfort i pojemność.

2007.
Po opracowaniu w 1995 r. swojego pierwszego autobusu hybrydowego Scania zaprezentowała autobus koncepcyjny z innowacyjnym napędem hybrydowym, zaprojektowany z myślą o maksymalnej wygodzie pasażerów. Wszystkie cztery, skrajnie umieszczone koła tego pojazdu są skrętne, a fotel kierowcy został zamontowany centralnie.

2009.
Sześć trzyosiowych hybrydowych autobusów Scania OmniLink z silnikami zasilanymi etanolem rozpoczyna testy eksploatacyjne, realizując regularne przewozy w sztokholmskim przedsiębiorstwie transportu publicznego.

2009.
Na rynek trafił autokar Scania Touring, wzbudzając ogromne zainteresowanie operatorów autobusowych. Zaprojektowany przez Scania, jest produkowany we współpracy z chińskim producentem autobusów Higer z przeznaczeniem na nowe i dotychczasowe rynki. W 2010 r. w ofercie pojawił się model trzyosiowy.

2009.
Zaangażowanie Scania w systemy szybkiego transportu autobusowego BRT (Bus Rapid Transit) zaowocowało uzyskaniem zamówienia na 143 wielkopojemne autobusy przegubowe, przeznaczone do jazdy po wydzielonych pasach ruchu, z Johannesburga w Afryce Południowej. System transportowy „Rea Vaya” szybko zyskał popularność wśród mieszkańców Jo-burga, ułatwiając im życie i zmniejszając zanieczyszczenie powietrza w godzinach szczytu.

Proekologiczne kamienie milowe

Autobusy zasilane gazem.
W 1980 r. Scania dostarczyła pierwszy w czasach współczesnych autobus zasilany gazem. Najnowsza generacja tych pojazdów, wprowadzona na rynek w 2010 r., ma osiągi porównywalne z pojazdami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi. W eksploatacji, np. w Australii, znajduje się łącznie ponad 2300 autobusów napędzanych gazowymi silnikami Scania.

Autobusy zasilane bioetanolem.
Po serii eksperymentów, prowadzonych w pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku lat osiemdziesiątych, w połowie lat ósmej dekady ubiegłego wieku Scania opracowała swoje pierwsze silniki autobusowe zasilane etanolem. Okres ten to również początek regularnej eksploatacji autobusów miejskich wyposażonych w tego typu silniki. Aktualnie firma produkuje silniki etanolowe trzeciej generacji, działające według obiegu termodynamicznego Diesla (silnik wysokoprężny), zapewniającego maksymalną sprawność cieplną. Do dzisiaj Scania sprzedała ponad 800 takich pojazdów.

Autobusy z napędem hybrydowym.
Pierwszy test autobusu hybrydowego odbył się w 1986 r. Od tego czasu Scania przedstawiła sześć koncepcyjnych autobusów hybrydowych, w tym pierwszą na świecie „hybrydę” zasilaną paliwem odnawialnym – etanolem. W latach 2009–2010 autobusy te przeszły testy eksploatacyjne w Sztokholmie 2009-2010.

Dostępne paliwa odnawialne.
W 2010 r. Scania została pierwszym producentem oferującym autobusy zasilane każdym z aktualnie dostępnych paliw odnawialnych: etanolem, biogazem i biodieslem.

BRT.
Scania dostarczyła około 2000 autobusów dla systemów BRT na całym świecie, w tym partię pojazdów 20-metrowych.


Podobne wiadomości:

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Aktualności 2016-11-25

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport