mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 100-milionowy wtryskiwacz common rail

100-milionowy wtryskiwacz common rail

Pod koniec roku Bosch wyprodukował stumilionowy egzemplarz wtryskiwacza common rail do silników diesla w samochodach osobowych. W sierpniu br. świętowano wyprodukowanie 25-milionowego układu common rail.

Tylko w tym roku z taśm produkcyjnych siedmiu fabryk firmy na trzech kontynentach zejdzie 26 milionów wtryskiwaczy. Obecnie już niemal co trzeci nowy samochód w Polsce jest wyposażony w silnik wysokoprężny.

Common rail to układ wtryskowy do silnika diesla, który w znaczący sposób poprawia wydajność spalania, obniżając przy tym emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu. Po raz pierwszy został zastosowany w 1997 roku w samochodzie Alfa Romeo 156, a następnie w Mercedesie C 220 CDI. W 2003 roku na rynek została wprowadzona trzecia generacja systemu common rail z innowacyjnymi piezowtryskiwaczami typu Inline, obniżająca emisję szkodliwych substancji jeszcze o dalsze 20%.

Diesel, jako wyjątkowo ekonomiczny i przyjazny środowisku napęd, cieszy się niesłabnącym powodzeniem, szczególnie w Europie. Nie bez przyczyny, gdyż samochody z silnikami diesla zużywają ok. 30% mniej paliwa niż porównywalne auta z silnikami benzynowymi, czego dowodzą dane za rok 2004 opublikowane przez Federalny Urząd ds. Komunikacji.

Obecnie w Europie Zachodniej niemal co drugi nowo zarejestrowany samochód jest wyposażony w silnik diesla. Także w Polsce rośnie udział nowych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, który wynosi obecnie 32,8% (rok wcześniej 26,1%). Od początku roku w Polsce sprzedano ponad 71 tysięcy nowych aut z silnikiem wysokoprężnym, o 7,6% mniej niż w tym samym czasie roku 2003 (dla porównania: samochodów z silnikami benzynowymi sprzedano w tym czasie aż o prawie 33% mniej).

Gdyby wszystkie samochody były wyposażone w silnik wysokoprężny, w samych tylko Niemczech można by zaoszczędzić rocznie ponad pięć miliardów litrów paliwa – odpowiada to zasięgowi 94 miliardów kilometrów, jakie mógłby przejechać przeciętny samochód z silnikiem diesla. Na takim rozwiązaniu zyskałoby również środowisko, ponieważ silniki diesla emitują ok. 25% mniej dwutlenku węgla niż porównywalne samochody z napędem benzynowym. Dodatkowo, wyższy moment obrotowy diesli osiągany w niższym zakresie obrotów gwarantuje dużą dynamikę jazdy, którą ceni sobie wielu kierowców.
 
Czytaj także:
25 milionów układów common rail (2005-08-12)

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport