mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 10 najważniejszych Chevroletów w historii

10 najważniejszych Chevroletów w historii

Każda marka, zwłaszcza ta o długoletniej już tradycji, ma w swoim portfolio kilka, kilkanaście modeli, o których mówi się, że są legendą. Przedstawiamy 10 najważniejszych modeli w ponad stuletniej już historii marki Chevrolet.

10 najważniejszych Chevroletów w historii
Na przestrzeni ostatnich 100 lat Chevrolet opracował kilka ważnych modeli uznawanych za przełomowe w historii motoryzacji. Od typowo użytkowych, a jednak stylowych pickupów, poprzez model Corvette, bardziej nowatorski w każdej kolejnej generacji, aż po samochody takie jak BelAir, które wyznaczały nowe standardy w swoich czasach. Oto dziesiątka najbardziej przełomowych i nowatorskich Chevroletów zdaniem Eda Welburna, głównego projektanta GM.

1912 Chevrolet Classic Six
W 1911 r. szwajcarski kierowca wyścigowy Louis Chevrolet wraz z Williamem C. Durantem zapoczątkowali działalność firmy produkującej samochody. Classic Six był pierwszym samochodem, który nosił nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto, wyposażone w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to wprowadzono silnik V8, tzw. "big-block". Imponujący samochód kosztował 2.150 dolarów, co jak na owe czasy było ceną wysoką w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Samochód marzeń Louisa Chevroleta został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku, a rok później rozpoczęto produkcję, która trwała do roku 1914, kiedy to firma skupiła się na projektach bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli. Skłoniło to Louisa Chevroleta do dymisji, jako że nie zgadzał się z polityką firmy prowadzoną przez Duranta. W sumie wyprodukowano 5.987 egzemplarzy modelu Classic Six.

1932 Chevrolet Deluxe Sport Coupe
Przeciwności prowadzą czasami do doskonałości. Tak też było w przypadku Chevroleta Deluxe Sport Coupe. Produkcję modelu rozpoczęto w 1932 roku. W dobie kryzysu, gdy produkcja koncernu spadła o 50 procent w porównaniu do roku poprzedniego, udało się zaprojektować jeden z najpiękniejszych modeli w przedwojennej historii marki. Deluxe Sport, jak na jego nazwę przystało, wyróżniał się atrakcyjną, zaokrągloną z tyłu linią nadwozia oraz sportowymi osiągami. Był to pojazd typowo dwuosobowy przynajmniej, jeśli chodzi o wnętrze. Dodatkowi pasażerowie zmuszeni byli korzystać ze składanego siedzenia umieszczonego w bagażniku, poza kabiną pasażerską – patent zdecydowanie niepraktyczny w deszczowe dni.

1936 Chevrolet Suburban
Suburban to model szczególny nie tylko dla marki Chevrolet, ale dla całego przemysłu motoryzacyjnego. Prawdopodobnie był to pierwszy przedstawiciel obecnego segmentu SUV (Sport Utility Vehicles). Mocne, bezkompromisowe kombi zbudowane na podwoziu półciężarówki, przeznaczone do przewozu większych ładunków. Pierwszy model Suburbana nazywano Suburban Carryall – samochód, który może przewieźć prawie wszystko. Początki modelu sięgają 1933 roku, kiedy to powstała ośmioosobowa półciężarówka z częściowo drewnianą karoserią, przeznaczona dla jednostek Gwardii Narodowej oraz Korpusu Obrony Cywilnej. Model przeznaczony dla użytkowników cywilnych wyposażono w metalowe nadwozie z drzwiami tylnymi lub jednolitą klapą.

1948 Chevrolet Pick-Up
Małe półciężarówki i furgonetki zajmują w historii marki Chevrolet nie mniej ważne miejsce niż samochody typowo osobowe. Rok 1948 był przełomowy, jeśli chodzi o tego typu samochody. Już w połowie 1947 roku powstał projekt Chevroleta Pick-upa, pierwszego samochodu koncernu GM zaprojektowanego całkowicie według nowych, powojennych trendów. Samochód ten był w tamtym okresie jednym z najbardziej nowoczesnych pojazdów pod względem stylistyki. Fakt ten należy docenić, biorąc pod uwagę typowo użytkowe przeznaczenie auta.

1953 Chevrolet Corvette
Pierwsza generacja tego legendarnego auta pojawiła się w 1953 roku jako dwumiejscowy samochód sportowy. Zaprojektowany przez słynnego szefa stylistów GM, Harleya Earla, pojazd miał zrewolucjonizować dotychczasowy obraz marki i jednocześnie stać się odpowiedzią na falę samochodów sportowych sprowadzanych do Stanów po wojnie z Europy.  Nadwozie auta, wykonane z włókna szklanego było ogromną innowacją. Jednak po początkowym zachwycie opinii publicznej sprzedaż modelu spadała i dopiero wprowadzone kilka lat później zmiany zagwarantowały mu sukces rynkowy.

1955 Chevrolet Bel Air
W latach 50. Chevrolet całkowicie odmienił stylistykę swoich samochodów. Pierwszym modelem zaprojektowanym według nowej koncepcji był Bel Air wyposażony w innowacyjny silnik V8, tak zwany "small-block". Elegancki, wyważony w proporcjach styl i żywa kolorystyka nadwozia w połączeniu z porywającymi osiągami – wszystko to spowodowało, że już na początku Bel Air we wszystkich wersjach nadwozia – coupe, kabriolet i kombi – wyróżniał się z tłumu. Modele GM z okresu  1955-1957 wyróżniały się tak bardzo, że otrzymały przydomek "Tri5".

1963 Chevrolet Corvette Sting Ray
Smukły samochód o ostro zarysowanych kantach, który powstał na bazie konceptu opracowanego przez Billa Mitchella, był bardziej wyrafinowany i cywilizowany niż poprzedni model. Jednak mimo dojrzalszego wyglądu nie utracił nic z dynamicznego charakteru poprzednika. Samochód w dalszym ciągu budowany z włókna szklanego, wyróżniał się elektrycznie sterowanymi, chowanymi reflektorami oraz (w wersji coupe) charakterystyczną dzieloną szybą tylną.

1967 Chevrolet Pick-Up
Duże, surowe i do bólu praktyczne pickupy Chevroleta nowej generacji z 1967 roku były przeznaczone do wykonywania ciężkiej pracy. Mocne i praktyczne, o bezkompromisowej stylistyce, były promowane na rynku masowym jako uniwersalny środek transportu.

1989 Chevrolet Pick-Up
Pod koniec XX wieku znaczenie półciężarówek typu pickup w gamie samochodów Chevroleta było wciąż duże. W 1989 roku rozpoczęto produkcję czwartej już generacji pickupa, serii C/K. Nowy model wyróżniał się masywną, surową sylwetką z kwadratowymi reflektorami. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, głównym przeznaczeniem tego samochodu był transport cięższych ładunków. Jednak zmiany zachodzące w stylu życia Amerykanów spowodowały rosnące zainteresowanie tego typu pojazdami wśród codziennych użytkowników samochodów. Dlatego też Chevrolet wprowadził do oferty  także pakiet sportowy, co przyczyniło się do imponującego wzrostu sprzedaży tych pojazdów. Nadal idealny samochód transportowy zyskał świetny wygląd i z dumą prezentował się na drogach.

2010 Chevrolet Camaro

Mimo że nowy model nawiązuje do pierwowzoru z lat 60., jest konstrukcją bardzo nowoczesną, wybiegającą daleko w przyszłość. Najnowszy model Camaro jest krokiem naprzód dla koncernu GM.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Chevrolet
Tematy w artykule: Chevrolet historia klasyki

Podobne wiadomości:

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz na zakupy

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz...

Aktualności 2016-04-06

Nowy Chevrolet Camaro ZL1

Nowy Chevrolet Camaro ZL1

Premiery 2016-03-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport