Gwałtowne uprzemysłowienie Japonii pod koniec XIX wieku zwiększyło ambicje przedsiębiorców. Najśmielszym z nich był Yataro Iwasaki, późniejszy założyciel Mitsubishi, który wywodził się z rodziny o tradycjach samurajskich. Szybko sprawdził się jako świetny manager i w 1870 r. zdecydował się założyć własną firmę żeglugową, która dysponowała trzema parowcami.
Początkowo Yataro Iwasaki nazwał swą firmę Tsukumo, ale flagi na jego statkach przedstawiały znane dziś bardzo dobrze logo z trzema diamentami. Od 1874 roku firma zmieniła więc nazwę na Mitsubishi (jap. trzy diamenty). To Yataro Iwasaki stworzył znane dzisiaj na całym świecie logo, nakładając na siebie dwa obrazy – swój okrągły herb rodowy oraz trójlistny herb klanu Tosa, czyli swoich pierwszych pracodawców.
Z czasem firma Mitsubishi stała się dochodowym przedsięwzięciem i działała na wielu polach, od międzynarodowego handlu, przez przemysł stoczniowy, aż po usługi bankowe, optyczne i projektowanie oraz budowę samolotów. Prawdę mówiąc, wcześniej niż samochodami firma zajęła się budową samolotów. Pierwszy samochód spod znaku trzech diamentów – Model-A – produkowany był przez trzy lata do 1921 r.
Zakończenie produkcji Modelu-A nie zniechęciło firmy Mitsubishi i w 1931 r. powstał pierwszy japoński silnik wysokoprężny (450AD), a rok później pierwszy autobus marki Mitsubishi. W 1936 r. natomiast pojawiła się technologia, z której dziś słynie marka Mitsubishi. Firma opracowała pierwowzór dzisiejszego Pajero, model PX33 wyposażony w napęd na cztery koła.
W latach 50 i 60-tych, wykorzystując ekonomiczny boom na japońskim rynku, Mitsubishi przeżywało rozkwit motoryzacyjny, wprowadzając w 1960 roku do sprzedaży zupełnie nowy model 500. Był to nieduży, starannie zaprojektowany samochód, który równie dobrze spisywał się w mieście, co na torze wyścigowym, przynosząc w 1962 r. firmie Mitsubishi pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Makau. W tym samym roku wprowadzono na rynek model Colt 600, czyli pierwszy samochód Mitsubishi, który nosił to legendarne imię.
W 1970 r. dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął osobną działalność pod szyldem Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Tym samym rozpoczęła się ekspansja firmy, a już w 1973 r. na rynku pojawił się ambitny projekt o nazwie Mitsubishi Lancer. Był to pierwszy model Mitsubishi sprzedawany w Europie (od 1975 roku) i to właśnie Lancer zbudował reputację firmy Mitsubishi Motors w świecie sportów motorowych.
Lancer był również prekursorem długiej listy pojazdów, z których każdy wnosił do świata motoryzacji nowatorskie i innowacyjne rozwiązania – od technologii Silent Shaft, po pionierskie technologie dostępne w bezemisyjnym, elektrycznym pojeździe i-MiEV, który jednocześnie potwierdza pozycję firmy Mitsubishi Motors jak światowego lidera technologii pro-środowiskowych.
Dzisiaj Mitsubishi Motors to średniej wielkości producent samochodów (1.359.000 w roku podatkowym 2007, czyli w ostatnim roku przed nadejściem globalnego kryzysu) o zasięgu ogólnoświatowym, który oferuje gamę pojazdów zaprojektowanych i opracowanych w Japonii dla rynków na całym świecie. Pojazdy te budowane są w 7 fabrykach zlokalizowanych w 5 krajach (plus ponad 12 zakładów należących do partnerów biznesowych w 11 państwach) i sprzedawane w ponad 160 krajach.
W przyszłości firma Mitsubishi Motors Corporation planuje wdrożenie dwóch fundamentalnych zmian w swojej strategii produkcyjnej, która ma zostać przystosowana do potrzeb globalnego rynku. Będą to:
- zastąpienie modeli lokalnych (tzn. stworzonych w określonym regionie dla potrzeb tegoż regionu) modelami globalnymi (tzn. opracowanymi centralnie przy pomocy inteligentnych rozwiązań umożliwiających wprowadzanie wszelkich niezbędnych modyfikacji i odmian), co jest naturalnym rozwinięciem najnowszej koncepcji – platformy Project Global, na której oparto konstrukcję modeli ASX, Lancer, Lancer Evolution, Outlander oraz Delica D:5,
- rzeczywista zmiana wizerunku – odpięcie łatki producenta aut klasy SUV i zyskanie miana dostawcy przyjaznych środowisku samochodów osobowych i crossoverów oraz obecność w segmencie użytkowych aut z napędem 4x4, do czego potrzebne są innowacyjne technologie takie, jak elektryczny układ przeniesienia napędu (po raz pierwszy zastosowany w modelu i-MiEV), niskoemisyjny pakiet ClearTec z funkcją Auto Stop & Go (pierwotnie w modelu Colt), zupełnie nowy ekologiczny silnik wysokoprężny 4N13 stworzony we współpracy z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (najpierw dostępny w modelu ASX, potem w modelu Lancer i kolejnych) i długoterminowy rozwój hybrydowej technologii typu plug-in, czego przykładem może być pojazd koncepcyjny Concept-PX MiEV.
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +