mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 140 lat firmy Continental

140 lat firmy Continental

Firmy oponiarskie od dziesięcioleci są na trwałe związane z branżą motoryzacyjną. Często przy okazji premiery nowego samochodu dużo mówi się o licznych innowacjach, które ułatwiają jazdę, poprawiają bezpieczeństwo czy zwiększają komfort podróżowania. Podobnie jest w branży oponiarskiej. Projektowanie bezpiecznych i solidnych opon to niełatwe zadanie, któremu zawsze towarzyszą liczne przełomowe innowacje technologiczne, przyczyniające się do postępu technicznego. Nie brakowało ich także w historii firmy Continental.

140 lat firmy Continental
Gutaperka i sterowce
W 1871 roku w Hanowerze powstała spółka akcyjna pod nazwą Continental-Caoutchouc & Gutta-Percha Compagnie, kilkanaście lat przed pierwszymi automobilami Karla Benza. Wtedy produkowano m.in. gutaperkę, substancję pochodzenia roślinnego zastępującą naturalny kauczuk. Być może niektórzy pamiętają stosowane do połowy XX wieku charakterystyczne „przewody w gutaperce”: z gumy w oplocie bawełnianej tkaniny. Firma szybko się rozwijała i w 1875 r. zatrudniała już 250 pracowników, a kilkanaście lat później – 13 tys. osób.
Przełomem było opracowanie i wprowadzenie w 1892 r. na rynek europejski opony i dętki rowerowej. Był to pierwszy krok do wielkiego sukcesu, jakim było opracowanie opony i dętki samochodowej w 1898 r.

Pierwsze samochodowe opony były niewiele szersze od opon rowerowych i nie miały bieżnika. Ich własności trakcyjne były więc ograniczone, ale już w 1902 r. Continental, jako pierwszy producent na świecie, wprowadził nowy gatunek gumy o zwiększonej przyczepności, a w 1904 r. – bieżnik. Początkowo były to jedynie ukośne i poprzeczne nacięcia. Kolejną innowacją były stalowe nity osadzone w gumie bieżnika – pierwowzór współczesnych kolców w zimowych oponach. Na początku XX wieku Continental rozpoczął też produkcję opon do samolotów.

Opony użytkowe
Pierwsze opony pneumatyczne zostały wyprodukowane przez Continental w roku 1921, zastępując koła i obręcze lane stosowane wówczas w pojazdach użytkowych. Trzy lata później Continental rozwinął koncepcję opony z kordem, reklamowanej jako “Conti-Cord”, która była niskociśnieniową oponą balonową. Zastosowana tutaj nowatorska technologia zwiększała komfort jazdy oraz żywotność opony.
Pod koniec dekady Continental był największą firmą produkującą opony użytkowe i posiadał 91 procent udziałów w niemieckim rynku. Dlatego też w latach 30. ubiegłego wieku  popularne było hasło: "Opony Continental dla każdej klasy pojazdu poruszającego się na kołach". W 1943 r. Continental, jako pierwsza firma na świecie, wystąpił z wnioskiem o opatentowanie opon bezdętkowych.
W oparciu o innowacje stosowane w oponach do samochodów osobowych, w 1955 r. zaprezentowano pierwsze opony M+S dla ciężarówek. Tym samym zbudowano podwaliny dla dywizji opon ciężarowych – Continental Truck Tires, jako lidera na rynku opon zimowych. Od 1978 r. Continental świadczy również usługi związane z mobilną obsługą serwisową dla pojazdów użytkowych - ContiBreakdownService. Jest to obecnie program serwisowy z największymi tradycjami i doświadczeniem.  
W latach 70. i 80. koncern Continental  wszedł na rynek międzynarodowy. Dokonano wielu strategicznych  zakupów fabryk i oponiarskich marek m.in. Uniroyal (1979 r.), Semperit (1985 r.), General Tire (1987 r.) i Matador (2007 r.).

Z osiągniętymi w roku 2010 obrotami w wysokości 26 miliardów euro Continental jest jednym z wiodących dostawców motoryzacyjnych na świecie. Oferując układy hamulcowe, urządzenia i komponenty zespołów napędowych i podwozi, zestawy wskaźników, systemy informatyczne i rozrywkowe, podzespoły elektroniczne, opony oraz elastomery techniczne, firma Continental znacząco przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz chroni globalny klimat. Continental posiada również znaczące doświadczenie jako partner w dziedzinie sieciowej komunikacji samochodowej. Firma Continental zatrudnia obecnie około 150.000 pracowników w 46 krajach.

Dział Opon Pojazdów Użytkowych firmy Continental jest jednym z wiodących światowych producentów ogumienia do ciężarówek, autobusów i pojazdów specjalnych. Zatrudnia on około 7.200 pracowników i osiąga obrót powyżej 1,4 mld euro. Firma znacząco przyczynia się do obniżenia kosztów transportu osób i towarów dzięki przystosowanym do konkretnych zastosowań produktom - od programu obsługi flot aż po przyjazne dla środowiska, ograniczające zużycie paliwa ogumienie do pojazdów użytkowych. Wszystkie nowe opony wykorzystują bogate doświadczenia badawcze firmy. Nowe produkty charakteryzują się niskimi oporami toczenia, osiągają duże przebiegi i zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Możliwość ich ponownego bieżnikowania przedłuża okres ich użytkowania i stanowi znaczące odciążenie budżetu. Do gamy europejskich marek firmy należą: Continental, Uniroyal, Semperit, Barum oraz Matador. Conti360° to nazwa programu obsługi flot, który dzięki sieci rozległej sieci szybko reagujących partnerów serwisowych gwarantuje swym członkom mobilność w 37 krajach Europy.

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem

Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem

Aktualności 2015-08-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport