mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 160 mln zł w trzy miesiące

160 mln zł w trzy miesiące

Od trzech miesięcy działa w Polsce system viaTOLL. Wstępne szacunki zakładały, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania zbierze ok. 400 mln zł. Po pierwszych trzech miesiącach osiągnięto blisko połowę zakładanej kwoty, a wpływy rosną z miesiąca na miesiąc.

160 mln zł w trzy miesiące
Podstawowym zadaniem elektronicznego systemu poboru opłat jest pozyskiwanie środków na budowę i modernizację dróg. W ciągu pierwszych trzech miesięcy działania, viaTOLL zebrał niemal 160 mln zł, które trafiły na konto Krajowego Funduszu Drogowego. Jak dotąd wpływy dynamicznie rosną z miesiąca na miesiąc. W lipcu system zebrał około 25 mln zł, w sierpniu ponad 60 mln zł, a we wrześniu już niemal 75 mln zł.

Osiągnięcie 40% zakładanych wpływów w pierwszych 3 miesiącach jest dobrym prognostykiem na kolejny okres. Utrzymanie dochodowości systemu na zbliżonym poziomie pozwoli na osiągnięcie planowanych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego w zakładanej wcześniej wysokości 400 mln zł.

Istnieje kilka powodów wzrostu przychodów viaTOLL. Liczba pojazdów zarejestrowanych w systemie jest nieco wyższa od zakładanej (550 000 zamiast 470 000). Rozpoczął się także powrót kierowców najcięższych pojazdów na drogi płatne. W Polsce, podobnie jak w innych państwach, gdzie wprowadzono elektroniczne systemy poboru opłat, początkowo kierowcy uciekają z dróg objętych opłatą elektroniczną. Po dokonaniu bilansu straconego czasu i paliwa, wielu z nich wraca. Jednocześnie system osiągnął pełną funkcjonalność i efektywność ściągania opłat.

viaTOLL w liczbach
System viaTOLL dostarczył precyzyjnych danych, ile zagranicznych pojazdów ciężkich korzysta z polskich dróg. 34% spośród wszystkich rejestracji zostało dokonanych przez przewoźników spoza naszego kraju, reszta przez firmy i osoby z Polski. Około 2/3 pojazdów zarejestrowanych w systemie, jest rozliczanych w ramach kont przedpłaconych (pre-pay), 30% w ramach kont z odroczoną płatnością (post-pay).

Polscy przewoźnicy korzystają z wielu starszych ciężarówek i autobusów. Najwięcej zarejestrowanych w systemie pojazdów spełnia normę Euro 3 (34,4%), 22% spełnia normę Euro 2, 20,2% Euro 5, 13,4% - Euro 4, 4,3% - Euro 1, a zaledwie 0,1% - Euro 6.
 
Dominacja najcięższej kategorii
Najwięcej zarejestrowanych pojazdów, bo aż 72% należy do najcięższej kategorii o DMC powyżej 12 t – z przyczepą, czy bez. Najmniej liczną grupą są tzw. pojazdy lekkie których DMC wynosi powyżej 3,5 t z przyczepą.

Rozkład rejestracji poszczególnych kategorii wagowych pojazdów:
- 72% pojazdy o DMC > 12 t (z przyczepą lub bez)
- 6% pojazdy o DMC < 12 t, które mogą tworzyć zestaw z przyczepą o DMC > 12 t
- 12% pojazdy o DMC < 12 t (z przyczepą lub bez)
- 4% pojazdy o DMC < 3,5 t, które tworzą zestaw z przyczepą o DMC > 3,5 t
- 6% autobusy posiadające 10 i więcej miejsc siedzących (łącznie z kierowcą)

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Ile zarabia i gdzie obowiązuje ViaTOLL?

Ile zarabia i gdzie obowiązuje ViaTOLL?

Polskie drogi 2016-06-22

Komentuj:

~Misiekson 2011-10-08

Wychodzi na to, że paru polityków i paru medialnych "znafcuf" powinno chyba przeprosić i odszczekać swoje od czapy prognozy. Szkoda, że jak się okazało, że będzie jednak dobrze, a nie źle, to nikt tak chętnie nie chce o tym pisać.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport