mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 20 lat muzeum Skody

20 lat muzeum Skody

Rok 1995 dla marki Skoda był wyjątkowy. Oprócz stulecia powołania firmy Laurin & Klement wmurowano kamień węgielny pod nowy zakład, ruszyła produkcja nowej Octavii, a takze uruchomiono muzeum w historycznym budynku.

20 lat muzeum Skody
Pomysł na uruchomienie muzeum marki Skoda powstał u schyłku lat 60. kiedy rozpoczęto ekspozycję produktów marki L&K oraz Skoda. Jednym z pierwszych eksponatów był prototyp S935 zbudowany w 1935 roku, odkupiony w roku 1968 od prywatnego właściciela z okolic Bańskiej Bystrzycy.

Przez długi czas trzeonem ekspozycji był szyld Laurin & Klement, gdzie znajdowały się dwa motocykle, sześć samochodów osobowych, jeden wyczynowy i jeden pożarniczy.  Jednocześnie poszukiwano nowego miejsca dla zbiorów, powiększonych w międzyczasie nie tylko o kilka nowych pojazdów, ale także silników, podzespołów, fabrycznych urządzeń i drobniejszych pamiątek. Jako jedną z potencjalnych siedzib rozważano zamek W Mlada Boleslav.

Ostatecznie Skoda zadecydowała o postawieniu nowego budynku dla tych celów. Ostatecznie w 1975 roku w siedzibie oddziału sprzedaży międzynarodowej marki otwarto muzeum, którego zbiory przetrwały równe dwie dekady, znajdując ostatecznie nowe miejsce w nieodległym budynku, w którym możemy spotkać je i dziś.

Jest to najstarsza część fabryki stojącej symbolicznie na styku terenów fabrycznych i miejskich, przy Alei Václava Klementa 294. Nowy kompleks, prócz zasadniczej ekspozycji pomieścił także warsztat renowacyjny, fabryczne archiwum i restaurację, a także salę konferencyjną - Laurin & Klement Forum. Siedziba muzeum przeszła modernizację w 2012 roku.

Przez ostatnie dwie dekady liczba odwiedzających firmowe muzeum wzrosła sześciokrotnie – z dwudziestu do ponad stu dwudziestu tysięcy osób. W chwili obecnej zbiory buduje około 340 eksponatów, wśród których status najstarszego dzierży rower Slavia z roku 1899.

Wycieczkę do muzeum można rozszerzyć o wizytę w muzealnym depozycie, samej fabryce, a w wybranych okresach także w warsztacie renowacyjnym. Zwieńczeniem całości może być świetny posiłek w klimatycznych wnętrzach kawiarnio-restauracji Václav.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda muzeum

Podobne wiadomości:

Studenci Skody zbudowali elektryczne buggy

Studenci Skody zbudowali elektryczne buggy

Aktualności 2017-06-21

Skoda Karoq – skąd się wzięła nazwa?

Skoda Karoq – skąd się wzięła nazwa?

Aktualności 2017-06-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Geely kupuje markę Proton
Geely kupuje markę Proton
Samochody marki Proton nie są znane w Europie, czego nie można powiedzieć o rynku azjatyckim. Dlatego nie powinien dziwić ruch chińskiego koncernu Gelly, który wszedł w posiadanie marki o sporym potencjale.