mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 20 lat silników TDI Audi - część I

20 lat silników TDI Audi - część I

W 2009 roku Audi świętuje nie tylko stulecie powstania firmy, ale również inny wyjątkowy jubileusz. Dwudziestolecie silników TDI w autach swojej marki.

20 lat silników TDI Audi - część I
Jesienią 1989 roku na wystawie IAA we Frankfurcie nad Menem przedstawione zostało Audi 100 2.5 TDI. Było to pierwsze Audi z silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Od tego momentu marka z czterema pierścieniami wyprodukowało już ponad pięć milionów silników TDI i dysponuje dzisiaj szeroką paletą nowoczesnych jednostek napędowych.

Jednak pierwsze silniki wysokoprężne w autach tej niemieckiej marki pojawiły się już przed 30 latami. Pierwszym silnikiem tej marki z samoczynnym zapłonem była pięciocylindrowa jednostka z wtryskiem do komory wstępnej, która zadebiutowała w 1978 roku. Jedenaście lat później producent z Ingolstadt stał się pionierem rozwiązań technicznych
i zrewolucjonizował rynek silników wysokoprężnych wprowadzając jednostki TDI stanowiące połączenie bezpośredniego wtrysku, turbodoładowania i w pełni elektronicznego sterowania silnikiem.

Od tego czasu opracowana przez Audi technologia przyczyniła się do większego niż oczekiwano rozwoju technicznego i imponującego sukcesu rynkowego silników diesla. Jednostki TDI Audi odcięły się od niekorzystnego wizerunku "powolnego, głośnego i brudnego" silnika wysokoprężnego.
 
- 20 lat TDI oznacza 20 lat postępu i dynamiki, sportowej siły i efektywności – powiedział Michael Dick, Członek Zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. - TDI w znacznym stopniu przyczyniło się do wejścia naszej marki do segmentu premium. Jest to dziś najpopularniejsza na świecie technologia poprawiająca efektywność, niepokonana pod względem stosunku siły do niewielkiego zużycia paliwa.

Ojcem technologii TDI Audi jest Richard Bauder, który nadal prowadzi dział rozwoju silników wysokoprężnych. Sygnał startowy padł w 1976 roku, jeszcze pod wpływem kryzysu paliwowego z 1973 roku. Jak opowiada Bauder: "Próbowaliśmy wtedy stworzyć silnik spalinowy zużywający jak najmniej paliwa. Zbadaliśmy wszystkie możliwe koncepcje, nawet dwutaktowego diesla oraz przeanalizowaliśmy i udoskonaliliśmy przy tym procesy wtrysku i spalania. Jednym z wielkich przełomów było zastosowanie dwustopniowego wtryskiwacza – pozwalał on na wstępny wtrysk mniejszej ilości paliwa.
Dzięki temu spalanie stało się bardziej "miękkie" a akustyka lepsza, co było podstawowym warunkiem umożliwiającym zastosowanie w samochodach osobowych".

Pierwsze TDI od początku odniosło wielki sukces. Pięciocylindrowy silnik zamontowany w Audi 100 trzeciej generacji miał 2.461 cm3 pojemności skokowej, moc 120 KM i moment obrotowy 265 Nm przy 2.250 obr/min. Paliwo było wtryskiwane do komór spalania przez rozdzielaczową pompę wtryskową.

>>Czytaj historię marki Audi<<
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi diesel TDI historia

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport