mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 20 lat silników TDI Audi - część II

20 lat silników TDI Audi - część II

Pod koniec lat osiemdziesiątych silniki wysokoprężne były uważane wprawdzie za ekonomiczne i trwałe, lecz również za pozbawione temperamentu.

20 lat silników TDI Audi - część II
Audi 100 2.5 TDI osiągające maksymalną prędkość prawie 200 km/h złamało ten stereotyp i znalazło się w gronie szybkich limuzyn - charakteryzowało je doskonałe przyspieszenie i wprawiające w zdumienie spalanie: 5,7 l oleju napędowego na 100 km (według ówczesnych norm). Dzięki temu samochód miał wyjątkowo duży zasięg na jednym tankowaniu.

Także w klasie średniej samochodów silniki TDI Audi święciły triumfy. Audi 80 od 1991 roku napędzane było silnikiem 1,9 TDI o mocy 90 KM i 182 Nm. Cztery lata później pojawiła się jego kolejna wersja o mocy 110 KM. Moc wzrosła przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowej turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny VTG, która pozwalała na uzyskanie harmonijnego i szybkiego wzrostu momentu obrotowego już przy bardzo niskich prędkościach obrotowych silnika.

W 1993 marka z czterema pierścieniami całkowicie zrezygnowała z produkcji innych niż TDI silników wysokoprężnych. W 1994 roku Audi wykonało następny krok. Pięciocylindrowy silnik zwiększył moc do 140 KM. Sześciobiegowa przekładnia weszła do wyposażenia seryjnego, TDI mógł po raz pierwszy współpracować ze stałym napędem na wszystkie koła i w ten sposób powstało pierwsze TDI quattro.

Z momentem obrotowym 290 Nm przy 1.900 obr/min, prędkością maksymalną 208 km/h i 9,9 sekundami na standardowy sprint auto to stało się zjawiskiem na skalę światową. Reklama telewizyjna z pytaniem "Gdzie jest zbiornik paliwa?" uczyniła z niego legendę. A6 TDI mógł przejechać nawet 1.300 kilometrów na jednym zbiorniku.

W 1997 roku Audi dokonało kolejnej rewolucji – zadebiutował pierwszy na świecie V6 TDI w samochodzie osobowym. Z kolejną innowacją – głowicą z czterema zaworami na cylinder – ta 2,5-litrowa jednostka osiągała moc 150 KM i moment obrotowy 310 Nm.

Dwa lata później pojawił się pierwszy V8 TDI Audi. Zamontowany w A8, zaprezentował kolejną przyszłościową technologię – wtrysk Common Rail. Silnik o pojemności 3,3 litra dysponował mocą 224 KM i momentem obrotowym 480 Nm. Także prędkość maksymalna 242 km/h i cicha praca gwarantowały nowy poziom przyjemności jazdy z silnikami TDI.

Również dla jednostek czterocylindrowych pojawiło się nowe, ważne rozwiązanie. W 2000 roku wysokociśnieniowy układ wtryskowy, którego zintegrowane elementy pompowtryskiwaczy generowały ciśnienie 2.050 bar, zwiększył moc do 115 KM a później do 130 KM.

W mniejszej klasie samochodów Audi zrobiło kolejny milowy krok w 2001 roku – A2 1.2 TDI spalało średnio 2,99 litra na 100 km. Pod maską kompaktowego A2 z lekkim nadwoziem aluminiowym pracował trzycylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,2 litra. Wywodził się od swojego większego brata – 1.4 TDI i osiągał moc 61 KM oraz moment obrotowy 140 Nm. A2 3L TDI pył pierwszym pięciodrzwiowym samochodem "trzylitrowym" na świecie i do dzisiaj pozostał jedynym. W 2003 roku do silnika 1.9 TDI dołączył większy brat – 2.0 TDI.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi diesel TDI historia

Podobne wiadomości:

Superauto od Audi i Lamborghini

Superauto od Audi i Lamborghini

Samochody luksusowe 2017-03-11

Elektryfikacja zaraża kolejne gałęzie koncernu z Wolfsburga. Teraz pojawiają się plotki o elektrycznych supersamochodach od Audi i Lamborghini. 

Audi Q8 – koncept jest już gotowy

Audi Q8 – koncept jest już gotowy

Aktualności 2016-12-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Opel Insignia - znamy polskie ceny i wyposażenie
Nowy Opel Insignia - znamy polskie ceny i wyposażenie
Europejska premiera nowego Opla Insignia odbędzie się już za dwa tygodnie w Genewie, a tymczasem klienci w Polsce mogą już zamawiać topowy model w autoryzowanych salonach w całym kraju.