mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 20 lat temu zakończono produkcję "dużego Fiata"

20 lat temu zakończono produkcję "dużego Fiata"

Ciężko w to uwierzyć, ale minęło już dwadzieścia lat od momentu kiedy z linii montażowych FSO na Żeraniu zjechał ostatni egzemplarz Fiata 125p, popularnie nazywanego ze względu na stylistykę "kanciakiem" lub "dużym Fiatem". Przez długie lata był on obiektem motoryzacyjnych marzeń w Polsce.

20 lat temu zakończono produkcję

Historia Fiata 125p rozpoczęła się w Polsce tak na dobre w połowie lat sześćdziesiątych. Pod koniec 1965 roku po żmudnych przygotowaniach fabryki FSO w Warszawie udało się ówczesnym władzom podpisać umowę licencyjną z Fiatem. Tak więc 28 listopada 1967 roku z taśm montażowych zjechał wtedy pierwszy egzemplarz Fiata 125p.

Może wywołać to teraz uśmiech na twarzy, ale w owych czasach Fiat 125p był ogromnym skokiem technologicznym w porównaniu z tym co wyjeżdżało z polskich fabryk. Mimo, że samochód był tak naprawdę hybrydą starego Fiata 1300/1500 oraz nowego 125, które były produkowane we Włoszech. Konstrukcyjnie i stylistycznie auto było trochę uboższym kuzynem tego, które było produkowane we Włoszech. Pod maską zamiast oferowanych przez Włochów silników o pojemności 1.608cm3 wybrano starsze konstrukcyjne jednostki z modelu 1300/1500.

W pierwszym roku produkcji na żerańskiej fabryce zmontowano 7.101 egzemplarzy. Co roku liczba ta praktycznie była podwajana. Po ośmiu latach regularnie schodziło już prawie 117 tysięcy egzemplarzy Fiata 125p rocznie. Jak na tamte czasy były to naprawdę imponujące wyniki.

Rok 1973 to czas kiedy przeprowadzono pierwszy face-lifting Fiata 125p. Auto otrzymało nazwę MR73. Zmieniono klamki, grill oraz zawieszenie. W środku pojawiły się natomiast nowe zagłówki. Bardziej odważne zmiany nastąpiły dwa lata później. Wtedy to zmieniono zderzaki, lampy oraz wprowadzono wiele ulepszeń konstrukcyjnych w zakresie układu napędowego.

Wtedy też polska produkcja zasłynęła szeroko na arenie światowej. W czerwcu 1973 padł pomysł by pobić rekord jazdy długodystansowej. Przygotowane zostały dwa samochody z silnikami w wersjach eksportowych, które zmodyfikowano dodatkowo by mogły pobić rekord należący wówczas do samochodu Simca Aronde.  Torem na którym bito rekord był kawałek autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem, a Legnicą. Rekordów padło kilka: na 25, 50 tysięcy kilometrów oraz na 25 tysięcy mil. Nie obyło się bez kłopotów bowiem po dwóch dniach w jednym w egzemplarzy wypalił się tłok. Wymieniono go jednak w półtorej godziny. Z kolei dwa dni później silnik miał problemy z zasilaniem. Naprawy przyniosły jednak skutek. Tak więc zespół pod kierownictwem Sobiesława Zasady pobił rekord. Średnia prędkość z całego przejazdu wynosiła 138,27km/h.



Wielu amatorów motoryzacji z tamtego okresu twierdzi, że rok 1977 był dla Fiata 125p rokiem przełomowym. Niestety pod złym względem. Jakość produkcji z roku na rok podupadała, aż do 1983 roku, kiedy to Fiat z pobudek jakościowych odebrał licencję. Od tego momentu Fiat 125p stał się po prostu FSO 1500 albo FSO 125p. Ostatni egzemplarz z numerem 1.445.700 zjechał z taśmy dokładnie 28 czerwca 1991 roku.

Jeżeli pojedziemy na wakacje do takich krajów jak Egipt, Kolumbia, Tajlandia, Indonezja, Iran, Irak, Syria czy Indie nie powinien nas zdziwić widok dużego Fiata na tamtejszych drogach. Jest to bowiem część z 90 krajów do których eksportowany był nasz motoryzacyjny towar.

Podczas swojej kariery na rynkach polskich i międzynarodowych "duży Fiat" był produkowany nie tylko w wersji sedan.  Auto powstawało przez długi czas w wersji kombi. Było to połączenie polskiej i włoskiej konstrukcji. Produkowano ją od 1971 roku, az do zakończenia produkcji modelu. Wersja kombi przechodziła te same modernizacje co sedan. Najczęściej będziemy kojarzyć ją w roli karetek pogotowia. Po wycięciu tylnej części nadwozia i obudowaniu krypy bagażnika powstała wersja pick up, która jednak cieszyła się mniejszą popularnością. Na podstawie Fiata 125 Kombi zbudowano także kilkadziesiąt prototypów z napędem na cztery koła. Niestety większość z nich gdzieś przepadła. Jedyny w dobrym stanie można oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie.


Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~olek 2011-07-21

"pod maską wybrano", "na żerańskiej fabryce zmontowano" itd. Czy ktoś w szanownej redakcji zdał maturę z języka ojczystego? Bo w to, że zdawał to wierzę. Pewnie nie raz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport