mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 24h Le Mans - Niemcy kontra Japonia

24h Le Mans - Niemcy kontra Japonia

Jutro, w sobotę 13 czerwca 2014 roku rozegrany zostanie wyścig najsławniejszy z możliwy, ciekawszy niż nie jedno GP Formuły 1. To w okolicach Le Mans dwa niemieckie zespoły zmierzą się z dwoma pochodzącymi z kraju Kwitnącej Wiśni. To jednak tylko symboliczna batalia dwóch krajów. Na Circuit de la Sarthe każdy gra na swój rachunek, gdzie finalnie liczy się zwycięstwo. Na razie po kwalifikacjach na czoło wysuwa się Porsche.

24h Le Mans - Niemcy kontra Japonia
Porsche i Audi
Niemcy to potęga wyścigów długodystansowych i można to śmiało powiedzieć bazując na statystykach. A te mówią jasno, Audi od 2000 roku nie wygrało na Circuit de la Sarthe tylko dwa razy - w 2003, gdy tryumfował Bentley i w 2009, kiedy zwycięstwo wyszarpał Peugeot. Wielu fachowców uważa, że tak naprawdę Team Bentley, to zespół Audi przemianowany, aby wypromować brytyjską markę i nowy model Continental GT - pierwszy samochód całkowicie opracowany pod skrzydłami Volkswagena.

Porsche to również utytułowany zespół, który jako producent ma na swoim koncie najwięcej zwycięstw – 16. Po latach nieobecności ludzie z Zuffenhausen chcą kolejny raz spróbować wygrać z siostrzanym zespołem Audi. Porsche 919 Hybrid wydaje się być najszybsze na jednym okrążeniu. To Neel Jani za kierownicą Porsche #18 wykręcił rekordowy czas toru Circuit de la Sarthe -  3 minuty i 16,887 sekund.
Wczoraj Niemiecki zespół wywalczył trzy pierwsze miejsca na starcie deklasując Audi. Jednak ci z Ingolstadt nie przyjechali do Le Mans po raz pierwszy, tu może wygrać pragmatyzm i doświadczenie w startach w „nowoczesnych” wyścigach długodystansowych.

Toyota i Nissan
Toyota w zeszłym roku była o włos od zwycięstwa na Le Mans. Po wygranych kwalifikacjach Japończycy szli spać spokojnie. Po ich myśli ułożył się początek wyścigu potem największy koszmar pojawił się znienacka i finalnie wygrana przypadła po raz kolejny dla Audi. Jednak Toyota udowodniła wszystkim i swoim księgowym, że wciąż liczą się w grze – wygrywając całą serię Długodystansowych Mistrzostw Świata(WEC). Problem jest jednak jeden, ustawienie na starcie. Prototypy LMP1 Toyoty wywalczyły pola startowe za Porsche i Audi, a jeśli te są szybkie to walka łatwa nie będzie. W głowach Japońskich inżynierów, mechaników zapewne już tłoczą się modlitwy do Buddy o przychylność dla Toyoty i niepowodzenie dla niemieckich zespołów.

Nissan jest wielką niewiadomą. GT-R LM Nismo to samochód bardzo eksperymentalny i końcówka wyścigu pokaże jak dobrego lub nie wyboru dokonali ludzie z Nissana. Jednym z kierowców Nissana jest Lucas Ordonez chłopak, który wyszedł z wirtualnej rywalizacji w grze Gran Turismo i rozpoczął starty w realnych autach kilka lat temu.

Cztery pomysły na sukces
W Le Mans wygrywają bolidy prototypowe, a od kilku lat dominują hybryd. Wielka czwórka w różny sposób podeszła do kwestii sprzętu. Tuż przed startem sezonu zespoły wybierały kategorię hybrydy, w której wystawią swój samochód. Tych jest cztery – 2, 4, 6 i 8 MJ, czyli megadżuli. Zasada jest tak o, większa klasa megadżuli tym maleje ilość paliwa, które można dostarczyć do silnika. Z drugiej strony rośnie czas przez, który kierowca może wykorzystać „hybrydowego dopalacza”. Im  więcej odzyskanej energii tym lepsza rekompensata strat na paliwie.


Nissan postawił na klasę 2 MJ – GT-R LM Nismo posiada benzynowy silnik V6 3,0 twin-turbo, gdzie koło zamachowe pełni rolę akumulatora i napęd trafia na koła przednie. Mało tego serce zostało umieszczone za przednią osią. Japończycy są zdania, że takie rozwiązanie polepsza wydajność tylnej części auta. Zobaczymy.


Audi R18 e-tron quattro to hybryda klasy 4MJ – turbodiesel V6 o pojemności 4-litrów pracuje wraz z silnikiem elektrycznym umieszczonym z przodu, zaś koło zamachowe funkcjonuje również jako akumulator.


Sercem Toyoty TS040 jest wolnossący silnik benzynowy V8 o pojemności 3,7 litra. Do tego superkondensatory i motor elektryczny. Prototyp klasyfikowany jest jak auto 6 MJ.


Porsche 919 Hybrid jako jedyne w stawce jest autem klasy 8MJ. Bazą jest jednostka V4 o pojemności 2,0 litra wsparta turbodoładowaniem. Do tego litowo-jonowe akumulatory i odzysk energii cieplnej z turbosprężarki.

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport