mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 25 lat modelu Skoda Forman

25 lat modelu Skoda Forman

Ćwierć wieku temu z taśm fabryki w Vrchlabi zjechał całkowicie nowy model Forman. Auto bazujące na modelu Favorit poszerzało jego gamę o odmianę proponującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej, przy zachowaniu pozostałych zalet.

25 lat modelu Skoda Forman
Forman był jednym z najbardziej wyczekiwanych modeli czeskiego producenta. Produkcja Octavii Combi zakończyła się w sezonie 1971 i przez dwie dekady brakowało w ofercie tak uniwersalnej konstrukcji.

Forman wpisywał się doskonale w okres ustrojowych przemian dokonujących się w Czechosłowacji, skutkujących odrodzeniem indywidualnej działalności gospodarczej i turystyki zagranicznej.  Nowe kombi otrzymało wewnętrzne oznaczenie Typ 785. Praktycznie do ukończenia projektu 785 opowiadano się za wykorzystaniem handlowej nazwy Turist. Taką nazwę nosiły nawet auta oficjalnie zaprezentowane dziennikarzom. Ostatecznie wybrano nazwę Forman.

Z technicznego punktu widzenia był to unikat pod względem światowym. Wykorzystano w nim kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback (Favorit) – drzwi bagażnika i lampy tylne.

Model pozycjonowany pomiędzy segmentem B i C, pod względem walorów użytkowych był w stanie zagrozić najbardziej renomowanym konkurentom klasy kompakt. Pojazd oferował 400-litrowy bagażnik z możliwością powiększenia przestrzeni bagażowej do 1 340 litrów po złożeniu oparcia i siedziska kanapy tylnej (w wersji LS – także asymetrycznie dzielonej). W razie potrzeby tylną kanapę można było w łatwy sposób zdemontować. Można powiedzieć, że był to prekursor filozofii 'Simply Clever'.


W pierwszej serii samochód oferowano z silnikiem 1.3 OHV w odmianach zasilanych gaźnikiem (58 lub 62 KM) lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (54 KM – z katalizatorem) oraz w dwóch alternatywnych poziomach wykończenia – standardowym L oraz podwyższonym LS. Ten drugi zawierał anatomiczne fotele przednie z miękkimi zagłówkami, welurową tapicerkę, obrotomierz, lampy przeciwmgielne i regulator interwału pracy wycieraczek szyby przedniej.

W styczniu 1993 roku, pod okiem koncernu z Wolfsburga, rodzina modeli Favorit/Forman przeszła szeroko zakrojoną modernizację. Pakiet obejmował 548 zmian - wzmocniono strukturę karoserii, zmodernizowano wnętrze, ulepszono hamulce, poprawiono jakość montażu, wyciszenie nadwozia i jego ochronę antykorozyjną. Pastelowe, przygaszone lakiery zastąpiono nową gamą, opartą na soczystych barwach, a poziomy wyposażenia L/LS zastąpiono przez LX/GLX.

Silnik 1.3 OHV zasilany był układem wtrysku paliwa Bosch Monomotronic, dysponując mocą 54 KM lub 68 KM, wersje gaźnikowe kierowano odtąd jedynie na wybrane rynki eksportowe.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport