mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 25 lat modelu Skoda Forman

25 lat modelu Skoda Forman

Ćwierć wieku temu z taśm fabryki w Vrchlabi zjechał całkowicie nowy model Forman. Auto bazujące na modelu Favorit poszerzało jego gamę o odmianę proponującą znacznie więcej przestrzeni bagażowej, przy zachowaniu pozostałych zalet.

25 lat modelu Skoda Forman
Forman był jednym z najbardziej wyczekiwanych modeli czeskiego producenta. Produkcja Octavii Combi zakończyła się w sezonie 1971 i przez dwie dekady brakowało w ofercie tak uniwersalnej konstrukcji.

Forman wpisywał się doskonale w okres ustrojowych przemian dokonujących się w Czechosłowacji, skutkujących odrodzeniem indywidualnej działalności gospodarczej i turystyki zagranicznej.  Nowe kombi otrzymało wewnętrzne oznaczenie Typ 785. Praktycznie do ukończenia projektu 785 opowiadano się za wykorzystaniem handlowej nazwy Turist. Taką nazwę nosiły nawet auta oficjalnie zaprezentowane dziennikarzom. Ostatecznie wybrano nazwę Forman.

Z technicznego punktu widzenia był to unikat pod względem światowym. Wykorzystano w nim kompletną tylną część nadwozia wersji hatchback (Favorit) – drzwi bagażnika i lampy tylne.

Model pozycjonowany pomiędzy segmentem B i C, pod względem walorów użytkowych był w stanie zagrozić najbardziej renomowanym konkurentom klasy kompakt. Pojazd oferował 400-litrowy bagażnik z możliwością powiększenia przestrzeni bagażowej do 1 340 litrów po złożeniu oparcia i siedziska kanapy tylnej (w wersji LS – także asymetrycznie dzielonej). W razie potrzeby tylną kanapę można było w łatwy sposób zdemontować. Można powiedzieć, że był to prekursor filozofii 'Simply Clever'.


W pierwszej serii samochód oferowano z silnikiem 1.3 OHV w odmianach zasilanych gaźnikiem (58 lub 62 KM) lub jednopunktowym wtryskiem paliwa (54 KM – z katalizatorem) oraz w dwóch alternatywnych poziomach wykończenia – standardowym L oraz podwyższonym LS. Ten drugi zawierał anatomiczne fotele przednie z miękkimi zagłówkami, welurową tapicerkę, obrotomierz, lampy przeciwmgielne i regulator interwału pracy wycieraczek szyby przedniej.

W styczniu 1993 roku, pod okiem koncernu z Wolfsburga, rodzina modeli Favorit/Forman przeszła szeroko zakrojoną modernizację. Pakiet obejmował 548 zmian - wzmocniono strukturę karoserii, zmodernizowano wnętrze, ulepszono hamulce, poprawiono jakość montażu, wyciszenie nadwozia i jego ochronę antykorozyjną. Pastelowe, przygaszone lakiery zastąpiono nową gamą, opartą na soczystych barwach, a poziomy wyposażenia L/LS zastąpiono przez LX/GLX.

Silnik 1.3 OHV zasilany był układem wtrysku paliwa Bosch Monomotronic, dysponując mocą 54 KM lub 68 KM, wersje gaźnikowe kierowano odtąd jedynie na wybrane rynki eksportowe.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda

Podobne wiadomości:

Sportowa Skoda Karoq już za dwa lata

Sportowa Skoda Karoq już za dwa lata

Aktualności 2017-10-05

Skoda Kodiaq - coraz bliżej premiery

auto motor i sport 2016-06-15

Do premiery Skody Kodiaq nie pozostało już zbyt wiele czasu, a jeszcze nie znamy oficjalnego wyglądu modelu. Czeski producent podgrzewa atmosferę przed premierą kolejnymi wizualizacjami. 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Citroen C3 Aircross Citroen C3 Aircross