mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 35 lat "Malucha"

35 lat "Malucha"

Dokładnie 6 czerwca 1973 roku zmontowano w zakładach dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej pierwsze egzemplarze Fiata 126p. Samochód powstał z oryginalnych włoskich części, gdyż wcześniej, od 1972 roku w zakładach Fiata w Cassino trwała już jego seryjna produkcja.

35 lat
W październiku 1972 roku odbyła się premiera międzynarodowa modelu 126 na Salonie Samochodowym w Turynie, a niedługo później mogliśmy go zobaczyć także na warszawskim Placu Defilad. 22 lipca 1973 roku uruchomiono seryjną produkcję Fiata 126p, najpierw w zakładzie dawnej FSM w Bielsku–Białej, a od września 1975 roku także w zakładzie w Tychach.

Przez wiele lat był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach, a wszystko rozpoczęło się od kontraktu „O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126” podpisanego z Fiatem 29 października 1971 roku.

Zgodnie z zapisami w kontrakcie, Fiat 126p to samochód z tylnym napędem, 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM, samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem typu Berlina. Wielokrotnie miał się w późniejszych latach zmieniać, lecz jego sylwetka pozostała do końca jednym z najbardziej charakterystycznych elementów polskiego krajobrazu.
 
Nasz Maluch, obiekt wielu  żartów i gorących pragnień, był produkowany w Polsce ponad 25 lat /we Włoszech zakończono jego produkcję w 1980 roku. 22 września 2000 roku, dokładnie w samo południe, z linii produkcyjnej bielskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni Fiat 126 Maluch z limitowanej serii 1000 sztuk o nazwie „Happy End” w kolorze żółtym. Samochód ten trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a jeden z ostatnich egzemplarzy także do Muzeum Techniki w Warszawie.

W sumie w latach 1973–2000 w zakładach w Bielsku–Białej i Tychach wyprodukowano 3 318 674 szt. Fiatów 126. Z tego na eksport w latach 1975–1992 trafiło 897 316 tych samochodów. We Włoszech w latach 1972–1980 wyprodukowano 1 352 912 Fiatów 126. Maluchami jeździli mieszkańcy wielu krajów, prawie na wszystkich kontynentach świata.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat 126p Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Fiat Topolino Fiat 126p

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo S-Design już w polskich salonach

Fiat Tipo S-Design już w polskich salonach

Aktualności 2017-08-30

Maluch Toma Hanksa jest już gotowy

Maluch Toma Hanksa jest już gotowy

Aktualności 2017-07-13

Komentuj:

~bob 2009-10-29

Ludzie zabijaja sie na wlasne zyczenie sa auta owiele mniej bezpieczne od maluszka (juz nie muwiac ile ludzi zabija sie na motocyklach )poza tym to jest legenda i nalezy ja podtrzymywac .

~lobuzbodzio 2008-06-13

tom popieram twoją opinie bo al i maniak pewnie są za młodzi na to i nie pamiętają tych czasów, gdzie samochód był czymś prawie nieosiągalnym. Maniak ludzie ginęli i będą ginąć i to nie tylko w maluszkach spójrz na styl jazdy i to niestety nie tylko młodych ludzi. Jedni grzeją ile fabryka dała a inni teren nie zabudowany w "turysta" jedzie sobie 60 no to wybacz ale to też jest utrudnianie ruchu a co za tym idzie stwarzanie zagrożenia na drodze. Ja prowadzę 40 tonówkę i jak mam wyprzedzić takie auto, za mną korek a czas na tacho ucieka i nie patrzy że tursyta na drodze..

~MANIAK MOTORYZACYJNY 2008-06-12

a nikt z was nie wsponi ze tysiace polaków straciło zycie w wypadkach tylko dlatego ze jechało tym autem!!! gdyby byli w innej zachodnij marce na golf 1 lyb peugeot,reanault inne to by mniej zgineło ludzi!! Kiedys malucha kupił penien amerykanin ajko pamaitka pobytu w polsce -powiedział ze to ciekawy przyżad do jazdy, który jest bliski imitacji auta

~Al 2008-06-12

Ehh żadnej wartości ten pojazd nie ma ... nie wiem skąd taka euoria co jakiś czas związana z tym modelem, zmotoryzowała nasz kraj to fakt, ale tylko z takiego powodu, że zbytnio nie było alternatywy. Jakbyśmi mieszkali w wolnym kraju, gdzie wybór był olbrzymi to nikt by juz nie pamiętał o czymś taki, pomijając że pewnie mało kto by to wogóle kupił ...

~tom 2008-06-12

powinniśmy szanować ten samochód i jego historię, zmotoryzował Polskę i Polaków, na ówczesne czas był marzeniem tysięcy ludzi!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Solaris przygotowuje pierwsze takie zamówienie na świecie. Dwa elektryczne autobusy posłużą jako mobilne punkty poboru krwi i już niebawem trafią do polskiego odbiorcy.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic