mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 50 lat minęło

50 lat minęło

Był pierwszym modelem klasy średniej dostępnym na europejskim rynku w latach 60. ubiegłego stulecia, który miał aż tak zróżnicowaną ofertę. Opel Rekord P2 dostępny w sprzedaży w latach 1960-63 przez długi czas znajdował się wysoko w statystykach sprzedażowych.

50 lat minęło
Obok dwu- i czterodrzwiowych sedanów Opel zaoferował również wersje Caravan (kombi) i dostawczą, a w roku 1961 po raz pierwszy zaprezentowano wersję z nadwoziem w stylu coupe. Sukces sprzedażowy stanowił dowód na to, iż spółka miała rację. Przy wyprodukowanych 786.411 pojazdach (w tym 32.026 dostawczych) między 1960 a 1963 rokiem Opel Rekord P2 został najlepiej sprzedającym się pojazdem w klasie pojazdów średniej wielkości. Przez pewien czas zajmował on również drugie miejsce pod względem rejestracji pojazdów w Niemczech.

W zorganizowanej w sierpniu 1960 roku w centrum Rüsselsheim premierze nowego Opla Rekord wzięło udział w sumie ok. 200 dziennikarzy. W porównaniu ze swoim popularnym poprzednikiem, produkowany od roku 1957 do połowy lat 60. XX wieku Oplem Olympia Rekord P1, nowy Rekord P2 charakteryzował się modnym, trapezowym kształtem i bardziej wstrzemięźliwą linią nadwozia. (Symbol "P" oznaczał najważniejszy element stylistyczny obu serii modeli – panoramiczną szybę przednią).

Obok wersji sedan modelu P2 do oferty wprowadzono wyjątkowo wszechstronną wersję Caravan (kombi) ze składaną kanapą tylną. W roku 1953 Opel był jednym z pierwszych niemieckich producentów, jacy wprowadzili wersję kombi wcześniejszego modelu Olympia Rekord. Wersja dostawcza P2 opierała się na wersji Caravan, przy czym szyby boczne zastąpiło nadwozie zamknięte. Wersja ta skierowana była do handlowców i osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Po raz pierwszy w historii kluczowymi priorytetami inżynierów odpowiadających za opracowanie nowego pojazdu były pasywne elementy bezpieczeństwa, np. kierownica z obniżoną piastą oraz wyściełana górna osłona przednia.

Opel Rekord P2 standardowo wyposażony był w trzybiegową, manualną skrzynię biegów z dźwignią umieszczoną w kolumnie kierownicy. Wersje opcjonalne obejmowały skrzynię czterobiegową dostępną od wiosny 1962 roku oraz półautomatyczną skrzynię biegów o nazwie "Olymat". Standardową jednostką napędową był czterocylindrowy silnik o "krótkim suwie" i pojemności 1,5 litra, osiągający 50 KM. Mocniejsza wersja o pojemności 1,7 litra i mocy 55 KM dostępna była za dodatkową opłatą w wysokości 75 niemieckich marek.

Opel zaskoczył świat w roku 1961, ujawniając nową wersję modelu P2. Po raz pierwszy w historii modelu Opel Rekord w ofercie znalazła się fabryczna wersja coupe. Dwudrzwiowe coupe cechował indywidualny wygląd i dostępne w standardzie luksusowe elementy wyposażenia takie, jak podgrzewanie powietrza zewnętrznego, oddzielne siedzenia, welurowe dywaniki, przerywacze reflektorów przednich, światła zawracania oraz dwutonowy klakson. Silnik typu S o mocy 60 KM i pojemności 1,7 litra pozwalał modelowi Rekord P2 Coupé na osiągnięcie maksymalnej prędkości wynoszącej 140 km/h.

Ogółem wersja Coupe znalazła 33.816 nabywców, co stanowiło inspirację dla całego szeregu nowych typów pojazdów marki Opel. Wersje Coupe modeli Kadett, a następnie Rekord i Commodores miały stać się stałym elementem programów produktowych marki Opel.

Topowa wersja serii P2 wprowadzona została na rynek w czerwcu 1962 r. Podobnie, jak było to w przypadku modelu Opel Kapitan, ówcześnie najlepiej sprzedającego się w Niemczech samochodu z silnikiem sześciocylindrowym, na rynek wprowadzona została luksusowa wersja "L" modelu Rekord. Standardowo wyposażona była ona w 60-konną jednostkę o pojemności 1,7 litra, opcjonalną, czterobiegową skrzynię biegów, ogrzewanie, oddzielne składane siedzenia, ozdobne obręcze kół, chromowaną rurę wydechową i wiele innych elementów. Cena tej wersji wynosiła 7.935 niemieckich marek, podczas gdy standardowy, czterodrzwiowy sedan P2 kosztował 6.960 marek.

Wraz z pojawieniem się na rynku modelu Rekord P2 Opel stał się marką popularną wśród klientów. W klasie pojazdów średniej wielkości Rekord był modelem wybieranym najczęściej, w statystykach rejestracji pojazdów przez długi czas zajmując drugie miejsce. Do chwili zastąpienia modelu P2 nowym Oplem Rekord A jesienią 1963 r. wyprodukowano ogółem 786.411 egzemplarzy tego pojazdu.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Opel
Tematy w artykule: Opel historia

Podobne wiadomości:

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź kompaktowego crossovera

Nadchodzi Opel Grandland X - zapowiedź...

Aktualności 2016-11-18

Opel Meriva - znamy następce

Opel Meriva - znamy następce

Aktualności 2016-11-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport