mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 50 lecie Renault 4

50 lecie Renault 4

Renault 4, które sprzedało się w ośmiu milionach egzemplarzy w ponad 100 krajach, jedna z motoryzacyjnych ikon, trzecie auto na świecie pod względem sprzedaży (po VW Garbusie i Fordzie Model T) właśnie obchodzi swoją 50 rocznicę narodzin.

50 lecie Renault 4

W 1956 roku powstał koncept - Pierre Dreyfus, szef Regie Nationale des Usines Renault, miał wizję, którą można było określić jako "blue jeans car". Wiemy, że dżinsy to materiał, a w zasadzie synonim spodni, które noszone są chyba w 99% krajów świata. Tak samo chciano postąpić z tym autem - stworzyć produkt niesamowicie globalny. Po pięciu latach tworzenia i projektowania, w 1961 roku na paryskich targach Renault ukazało swoje dzieło. Model 4 był pierwszym przednionapędowym samochodem osobowym tego francuskiego producenta. Jednocześnie pokazano wszystkie wersje nadwoziowe, czyli małego dostawczaka oraz trzy wersje osobowe - R3, który już w następnym roku wyszedł z produkcji, R4 oraz R4L (wersja luksusowa). Samochód wyróżniał się tanim kosztem utrzymania, ciekawym wnętrzem oraz możliwością łatwej adaptacji do jakiegokolwiek sposobu użytkowania. Te walory sprawiły, że "czwórka" stała się hitem sprzedaży - ilość produkowanych aut szybko liczona była w milionach, aby po 31 latach osiągnąć wartość 8.135.424 egzemplarzy zbudowanych (Francja, Australia, RPA, Chile, Filipiny oraz 23 inne kraje) i wydanych na każdy rejon świata.



Samochód produkowany był przez całe 31 lat w wielu wersjach, opcjach wyposażenia i nadwoziach - dostawczak, auto 4x4, kabriolet i wielu innych. Wersje wyposażenia i stylistyki Parisienne (1963), Safari (1975), Jogging (1981) oraz Sixties (1985) to najbardziej znane z nich. Były także warianty przystosowane do sportów motorowych. Renault 4 brało udział m.in. w Rajdzie Monte Carlo oraz Paryż-Dakar, a niektóre rajdy kończyło nawet z sukcesami.

W 1992 roku Renault wypuściło limitowaną edycję pod nazwą Bye-Bye, która celebrowała koniec produkcji modelu i oddawała mu cześć, jako że stał się on jedną z największych ikon motoryzacji, jedną z tych, która przyczyniła się do zmotoryzowania rejonów świata, gdzie samochody nie zyskały jeszcze za dużej popularności. Auto do 1994 roku było produkowane w małych ilościach w Słowenii oraz Maroko.

Oferowanych było niewiele wersji silnikowych - pojemność 603cc z trzybiegową skrzynią (dzikie 20 koni mechanicznych), 747cc także z trzybiegową skrzynią, 845cc z czterobiegową, 1,397cc (93 konie) z czterobiegówką oraz 1,108cc (34 konie), znowu z czterobiegową skrzynią biegów. Silniki było odpowiednio trzy- lub czterocylindrowe.

Auto pojawiło się w wielu filmach oraz serialach, kręconych na całym świecie, najcześciej francuskich i amerykańskich. Pisano nawet na jego temat książki.

Renault planuje z okazji rocznicy serię wydarzeń i spotkań na całym świecie, mających uwiecznić legendę swojego modelu. Mają to być różnego rodzaju wystawy, spotkania, prezentacje, pokazy oraz specjalne wersje modelu, przerobione i wystrojone specjalnie z okazji urodzin. Wszystko to zacznie się dziać 27 stycznia. Historycznym Rajdem Monte Carlo.


Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport