mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 5 największych skandali w motoryzacji

5 największych skandali w motoryzacji

Afera w Volkswagenie, związana z manipulowaniem pracą silnika podczas testów, nie schodzi z czołówek mediów. Jednak historia motoryzacji pamięta też inne, równie wielkie skandale. Zobacz, 5 największych afer w motoryzacji.

5 największych skandali w motoryzacji

Ostatnio motoryzacyjne media (zresztą nie tylko motoryzacyjne) żyją aferą w Volkswagenie. Wszyscy zapewne wiedzą o co chodzi. Jednak nie tylko marka z Wolfsburga okryła się hańbą. W historii zapisały się też inne "wybryki" producentów samochodów. Oto 5 z nich.

1. Lexus i Toyota

To jedna z ostatnich, głośnych spraw w motoryzacji. Zapewne pamiętacie w 2007 roku aferę związaną z blokującymi się pedałami gazu. Amerykańska organizacja National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) wykryła, że niektóre maty podłogowe, oferowane w Lexusie ES350 mogą zablokować pedał przyspieszenia. Mimo nagłośnienia sprawy, Toyota nie zrezygnowała z produkcji felernych mat. Tragiczny skutek złej decyzji odczuła kalifornijska rodzina, która właśnie w modelu ES350 zgineła w wypadku. Przyczyną był zablokowany pedał gazu. 

Później Toyota próbowała zatuszować błąd podając, że plastikowe nakładki na pedały, które były zamontowane w pojeździe były przyczyną wypadku. Jednak to się nie udało i suma sumarum japoński producent został zmuszony do usunięcia usterki w 9,3 mln samochodów.

2. Pasy Takaty

Japoński producent części był sprawcą dwóch wielkich afer w motoryzacji. Pierwsza miała miejsce w 1995 roku, kiedy w niektórych modelach Hondy klamry od pasa nie działają właściwie. Potrafią się same odpiąć lub zablokować. Początkowo winę zrzucano na użytkowników, których posądzano o niewłaściwe zapinanie pasa, ale później sprawa wyszła na światło dzienne. Okazało się, że materiał, z którego wykonane są klamry jest kruchy i powoduje niewłaściwe trzymanie.  

3. Felerne poduszki Takaty

Druga wpadka firmy Takata to sprawa całkiem świeża sprawa, z 2013 roku.  Wykryto, że meksykańska fabryka tego producenta wypuszcza na rynek wadliwe poduszki powietrzne, które mogą eksplodować bez przyczyny. Okazało się, że firma napełniała airbagi azotanem amonu, który w połączeniu z nawet drobną ilością wody wybuchał. W skutek tego niedopatrzenia śmierć poniosła pewna liczba osób. Honda podała, że zginęło 8 osób. Podjęto decyzję o zwołaniu akcji naprawczej, która okazała się największa w historii, objęła aż 34 mln samochodów.

4. Mocowanie silników Chevroleta

Ta afera wydarzyła się dawno temu i zapewne nikt z nas o niej nie słyszał. Sprawa miała miejsce w 1969 roku, w koncernie GM. Motoryzacyjny gigant otrzymywał coraz więcej zgłoszeń, dotyczących niewłaściwego mocowania silnika. W skrócie - silnik mógł zerwać się z mocowań, uszkodzić skrzynię biegów, zerwać linkę przyspieszenia i w końcu doprowadzić do wypadku. GM wiedział o sprawie od jakiegoś czasu, ale postanowił zatrzymać to dla siebie. Jednak po czasie wykryto, że 172 auta mają źle przymocowane silniki, doszło również do 63 wypadków, w których rany odniosło 18 osób. Wspomniana już NHTSA zarzuciła sprawę w 1970 roku, ale rok później media rozdmuchały ją i w końcu zorganizowano akcję serwisową, która objęła 6,5 mln aut.

5. Test łosia Mercedesa Klasy A

To dość znana i głośna sprawa. W 1997 roku, kiedy Mercedes pokazał Klasę A, fani marki byli oburzeni. Nie dość, że auto stylistyką w ogóle nie przypominał pozostałych modeli marki, to jeszcze miał napęd na przód (po raz pierwszy w historii). Jednak Klasa A nabrała rozgłosu dopiero po szwedzkim teście łosia. Podczas pokonywania slalomu auto po prostu się przewróciło. To wstrząsnęło rynkiem motoryzacyjnym i mocno nadszarpnęło opinią legendarnej marki. Mercedes wziął sobie to do serca i wstrzymał produkcję Klasy A. W tym czasie zmodyfikowano zawieszenie, obniżono profil opon i standardowo zaczęto montować system ESP. Po powrocie na rynek test łosia wypadł już pomyślnie.

 

Tematy w artykule: afera

Podobne wiadomości:

Niemcy zakazują sprzedaży aut koncernu Fiata

Niemcy zakazują sprzedaży aut koncernu Fiata

Aktualności 2016-05-23

Volkswagen rozpoczyna akcję serwisową z silnikami EA189

Volkswagen rozpoczyna akcję serwisową z...

Aktualności 2016-02-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie
Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie
Polscy kierowcy potrafią już jeździć na suwak, ale bardzo rzadko potrafią sprawnie utworzyć tzw. korytarz ratunkowy, dzięki któremu karetka pogotowia może skrócić czas dotarcia do poszkodowanych nawet o 8 minut. Za niestosowanie tej zasady będzie można dostać mandat - nawet do 900 zł.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech