mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 60 lat amerykańskiej Corvette

60 lat amerykańskiej Corvette

30 czerwca 1953 w fabryce mieszczącej się w mieście Flint w stanie Michigan z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy egzemplarz auta, które przeszło do historii motoryzacji jako jedno z tych aut, o których marzą zarówno mali jak i duzi chłopcy.

60 lat amerykańskiej Corvette
Pierwsza Corvetta była przeznaczona dla dwóch osób i nie miała podnoszonych szyb boczny ani klamek zewnętrznych. To auto różniło się konstrukcyjnie od modeli wytwarzanych w tamtym okresie. Nadwozie pierwszej Corvetty było wzmacniane przy formowaniu włóknem szklanym, a nie wytłaczane ze stali jak w przypadku tradycyjnych, ówczesnych konstrukcji.

Od wizji projektantów do momentu, w którym pierwszy egzemplarz Corvetty oznaczonej symbolem XP-122 zjechał z taśmy poprodukcyjnej minęło 5 miesięcy. Po raz pierwszy auto wraz z kilkoma innymi modelami koncepcyjnymi zostało pokazane światu podczas GM Motorama show w styczniu 1953 roku.

Pierwsza generacja Corvetty wyposażony był w silnik rzędowy, sześciocylindrowy o pojemności 3860 cm3 i mocy 150 KM. Później moc wzrosła do 195 KM. Trzy lata po debiucie, w roku 1956 zaprezentowano wersję ze sztywnym dachem oraz zadebiutował silnik V8, początkowo o mocy 265 KM, później o mocy 283 KM. Model ewoluował i w 1958 roku otrzymał podwójne reflektory z przodu. Końcowe lata produkcji to wprowadzenie silnika o pojemności 5360cm3, który dostarczał 360 KM.

Gdy upłynęło dziesięć lat od debiutu pierwsze generacji świat ujrzał Corvette C2, nazwana Sting Ray. Stylistycznie nadwozie miało przypominać rekina, a cechą najbardziej rozpoznawalną tego auta jest garb znajdujący się na tylnej części auta. Pierwotnie samochód posiadało z tyłu dwie przedzielone szyby z owym przetłoczeniem, ale kwestie bezpieczeństwa wymusiły zastosowanie jednolitej panoramicznej szyby. W 1966 roku pojawił się silnik big-block, który produkował od 425 do 435 KM mocy.

Trzecia generacja zadebiutowała w 1968, a rok później nadano jej ponownie nazwie Stingray. Gdy pojawił się kryzys paliwowy to spadła moc silnika i w latach 1976-1979 wynosiła ona 180 KM. Rok 1978 przyniósł modelowi facelifting.

Rok 1984 to pojawienie się generacji C4, która mogliśmy oglądać obok Templtona "Buźki" Pecka w kultowym serialu "Drużyna A". Ta generacja to powrót do nadwozia kabriolet w 1987 roku i pojawienia się sportowej wersji ZR1 dwa lata później. Pod maską tego modelu pracował silnik LT5 V8 o pojemności 5740 cm3, który występował w wersjach o mocy 367, 385 oraz 405 KM.

Pod koniec XX wieku, w roku 1997 na świat przychodzi Corvetta C5. Konstrukcyjnie auto było oparte na hydroformowanej ramie skrzyniowej z nadwoziem wykonanym z  tworzyw sztucznych. Skrzynia biegów była umieszczona na tylnej osi co dało lepszy rozkład masy. Auto napędzane było silnikiem LS1 V8 o pojemności 5665 cm3 o mocach 345 KM i 350 KM. Rok 2001 przynosi światu następcę ZR1 - Z06, która pod maską początkowo posiada silnik 385 KM, by później otrzymać moc 405 KM.

Generacja C6 debiutuje w roku 2005, a jego konstruktorzy chcieli stworzyć bardziej komfortowe auto. Moc 400 KM pochodzi z silnika LS2 V8 o pojemności 5970 cm3. W tym modelu po raz pierwszy od roku 1962 pojawiły się niechowane reflektory przednie. Rok później pojawia się wersja Z06 wyposażona w potężny 7-litrowy silni LS7, który dostarcza 512 KM. Jednak topowa jednostka na świat przychodzi w 2009 roku pod nazwą C6 ZR1. Pod maskę trafił silnik oznaczony jako LS9 o pojemności 6179 cm3, który gwarantuje moc 647 KM.

Okazało się, że Amerykanie zafascynowali się Corvettą, a Chevrolet postanowił wprowadzić model do seryjnej produkcji. Miała być to limitowana ilość egzemplarzy. Pierwotnie powstało 150 sztuk, ale szybko zwiększono produkcję dwukrotnie. Po roku z taśmy produkcyjnej w zakładach GM w St. Louis zjechało 3640 sztuk wersji modelowej na rok 1954.

Od początku produkcji Chevrolet zbudował ponad 1.5 miliona egzemplarzy Corvette. Nie ma chyba drugiej takiej wizytówki amerykańskiej motoryzacji. Przez lata Corvette zapracowała sobie na status legendy i z każdą kolejną generacją zjednywała sobie nową rzeszę fanów. Corvette to również sukcesy w sporcie, a zwłaszcza zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Obecnie na rynku jest szósta generacje tego modelu, ale już w najbliższych latach poznamy kolejną.

Podobne wiadomości:

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz na zakupy

Chevrolet Corvette Shooting Brake - w sam raz...

Aktualności 2016-04-06

Nowy Chevrolet Camaro ZL1

Nowy Chevrolet Camaro ZL1

Premiery 2016-03-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport