mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 60. lat koncernu „Plejad”

60. lat koncernu „Plejad”

Rok 2013 obfituje w kilka ważnych rocznic. Głównie są to okrągłe jubileusze powstania ważnych firm motoryzacyjnych. W tym roku swoje 60. urodziny obchodzi koncern Fuji Heavy Industries, do którego należy marka Subaru.

60. lat koncernu „Plejad”

Na początku był chaos. Chaos trwał do roku 1917 kiedy pojawiły się początki Fuji Heavy Industries Ltd. w postaci nowo utworzonej firmy "Aircraft Reserch Laboratory". Następnie  zostaje ona włączona pod skrzydła Nakajima Aircraft Co. Lld. Podczas II Wojny Światowej firma ta zajmuje się produkcja samolotów, m.in. myśliwców i transportowców.

Po Drugiej Wojnie Światowej dochodzi do reorganizacji przedsiębiorstwa Nakajima i po raz pierwszy na kartach historii japońskiego przemysłu pojawia się przedsiębiorstwo Fuji Sangyo Co Ltd. W 1950 roku firma zostaje podzielona na 12 oddzielny jednostek, z których pięć w 1953 roku tworzy Fuji Heavy Industries. 

Przełomowym rokiem jest 1958. Wtedy to powstaje pierwszy japoński odrzutowy samolot treningowy. Dla motoryzacji rok ten ważny jest z innego powodu. W 1958 światło dzienne ujrzał pierwszy samochód koncernu, małe Subaru 360.  Auto pod maska posiadało dwusuwowy, dwucylindrowy silnik rzędowy chłodzony powietrzem o pojemności prawie 360 cm3, stąd nazwa małego autka. W latach 1958-1971 firma wyprodukowało 392 tys. egzemplarzy tego autka. Maksymalna prędkość Subaru 360 wynosiła prawie 100 km/h, ale sprint do setki w czasie 37 sekund zapewne na nikim wrażenia nie robił. Słowo "subaru"  w języku japońskim oznacza "plejady".  Owe plejady trafią później do rozpoznawalnego na całym świecie logo marki.

Kolejnym przełomem wciąż rozwijającego się Fuji Heavy Industries jest model Subaru 1000. Ten samochód to pierwsze auto masowo produkowane w Japonii wyposażone w napęd na przód przekazywany z silnika umieszczonego z przodu. Japońska marka Subaru znana jest z napędu przekazywanego na cztery koła. Pierwsze auto, które zostało wyposażone w to rozwiązanie techniczne nosi nazwę Leone. Jednak to Subaru Legacy sprawiło, że Japończycy z kombiaków najczęściej wybierali model Subaru.
Mylnie sądzi ten, kto uważa, że Fuji Heavy Industries to tylko działalność w branży motoryzacyjnej.  Japoński koncern na swoim koncie ma współprace z czołówką światowego przemysłu lotniczego. Koncern wytwarza części m.in. dla Boeinga.

Fuji Heavy Industries od 1999 roku kontrolowane było przez Nissana, który w rękach posiadał ponad 20% akcji koncernu. Ten stan rzeczy zmienił się gdy Nissan został wykupiony przez Francuski koncern Renault. Udziały zostały sprzedane amerykańskiemu General Motors. GM 8 lat temu część udziałów sprzedało Toyocie( 8.7%), a reszta została sprzedana na giełdzie.



Fuji Heavy Industries zawsze będzie najbardziej kojarzone dzięki marce Subaru, która stworzyła takie legendy motoryzacji jak model Impreza. Marka z logo plejad rozsławiła japoński koncern, który w tym roku kończy 60 lat dzięki sukcesom na arenach rajdowych. Subaru Impreza WRC dla wielu jest najbardziej kultowym autem rajdowym, jakie kiedykolwiek powstało. Dlatego kolejnym prezentem urodzinowym powinno być ogłoszenie przez FHI powrotu marki Subaru do mistrzostw WRC. Tego Japończykom szczerze życzymy.


Podobne wiadomości:

Subaru Viziv-7 SUV Concept - duży z Japonii

Subaru Viziv-7 SUV Concept - duży z Japonii

Premiery 2016-11-18

Subaru WRX S4 tS - tylko dla Japonii

Subaru WRX S4 tS - tylko dla Japonii

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

~Drzymała 2013-08-08

Od wielu lat jestem fanem i użytkownikiem samochodów marki Subaru i muszę zaznaczyć, że nie zostałem użytkownikiem dlatego że byłem fanem, a wręcz przeciwnie, zostałem fanem, gdyż jako użytkownik od wielu lat nie zawiodłem się ani na samochodach ani na serwisach tej marki. Tak naprawdę, to serwisy odwiedzałem sporadycznie, zazwyczaj w ramach przeglądów, wymiany oleju i drobnych napraw usterek nie mających wpływu na bezpieczeństwo lub sprawiających jakąś uciążliwość eksploatacyjną, ot ...spalona dioda podświetlenia tablicy, nie domykająca się z pilota szyba czy też zapieczona linka pokrywy silnika (jak się rzadko zagląda, to się może zapiec). Kiedyś twierdziłem, że będę wierny marce Subaru dokąd będzie mnie stać, by nimi jeździć. Teraz, po latach użytkowania i doświadczeń z samochodami innych marek twierdzę, że na inne, relatywnie tańsze, a w rzeczywistości droższe w eksploatacji mnie nie stać. Zostanę wierny tej marce choćby moja sytuacja finansowa sprawiła, że będę zmuszony bazować na egzemplarzach używanych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport