mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 70 lat Garbusa

70 lat Garbusa

22 czerwca 1934 roku, dokładnie 70 lat temu, kiedy to Ferdynand Porsche zaprojektował prototyp VW Garbusa, rozpoczął się nowy etap w historii motoryzacji.

70 lat Garbusa

Do produkcji tego modelu używano, między innymi, lakieru "Glasurit Black" dostarczanego początkowo przez firmę Max Winkelmann-Werke z Munster, która dziś nazywa się BASF Coatings i jest częścią BASF - największego koncernu chemicznego świata.

Jeden z ostatnich egzemplarzy Garbusa, wyprodukowany w zakładach w Puebla (Meksyk), stoi teraz przed siedzibą BASF Coatings w Tultitlan, 50 km na północ od Mexico City. Taki sam egzemplarz z ostatniej partii, w kolorze "Azul paloma" (gołębi niebieski), podarowano królowi Hiszpanii podczas jego oficjalnej wizyty w Meksyku.

W Polsce mówimy o nim "Garbus", dziennikarze New York Times'a nadali mu pieszczotliwą nazwę "beetle", a Niemcy nazywają go "Käfer" czyli żuczek. W Ameryce Południowej kultowe autko nazywa się "Vocho". W 1987 roku całą produkcję tego modelu przeniesiono do Meksyku. Do czerwca 2003 roku wyprodukowano aż 21 milionów sztuk tego samochodu.

W rok po decyzji o wstrzymaniu produkcji Garbus pozostaje nadal najpopularniejszym samochodem na ulicach Mexico City. W tej 24 milionowej metropolii po drogach jeździ obecnie około 4 milionów samochodów, z czego większość to Garbusy – często wykorzystywane jako taksówki. Swymi zielono - białymi barwami (lakier Ecological Green z BASF Coatings) urozmaicają  zatłoczone ulice Mexico City.

W 1998 roku rozpoczęto produkcję następcy Garbusa - modelu "New Beetle", opartego na podwoziu Golfa. Również w tym przypadku partnerem Volkswagena został BASF Coatings, dostarczając kompleksowe rozwiązania stosowane w procesach lakierowania.

Współpraca obu koncernów od wielu lat układa się bardzo dobrze. Korzystając z wieloletniego doświadczenia i dużej renomy BASF, koncern Volkswagen używa ich technologii również w innych swoich fabrykach: Audi, Seat'a, Skody, a nawet Bantley'a. Od 1997 roku BASF Coatings jest oficjalnym partnerem Volkswagena, współpracując w ośrodkach w Emden, Bratysławie, Poznaniu, Puaebl'a, Taubate, Pacheko, Inglostadt, Neckarslum, Martorell, Crewe i Changchun.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Oto odrestaurowany Jaguar XKSS, który został pokazany w Los Angeles. Auto odbudował zespół specjalistów z Jaguar Land Rover Classic. Powstanie kilka takich egzemplarzy.