mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 80 lat temu pojawiła się Skoda Superb

80 lat temu pojawiła się Skoda Superb

Auto miało zachwycać luksusem i prestiżem stając się zarazem samochodem seryjnym w dużej mierze czerpiącym z rozwiązań aut z klasy niższej. Takie były założenie przy opracowywaniu modelu Superb. Auto skończyło 80 lat.

80 lat temu pojawiła się Skoda Superb
Model Superb został światu zaprezentowany w 1934 roku i początkowo nosił dodatkowe oznaczenie 640. W konstrukcji auta wykorzystano centralną rurę nośną, wahliwe półosie napędzające koła tylne, wzdłużnie umieszczony rzędowy silnik, nadwozie konstrukcji mieszanej czy zunifikowaną przekładnię kierowniczą.

Aby podkreślić status samochodu, Skoda dodała do tego modelu kilka elementów niedostępnych w samochodach z niższych segmentów m.in. 12-voltowa instalacja elektryczna, układ chłodzenia silnika z wymuszonym obiegiem cieczy, hydrauliczne hamulce wszystkich kół, czterostopniowa przekładnia i przednie zawieszenie oparte o układ podwójnych wahaczy dla każdej ze stron.

Skoda 640 Superb oferowana była jako 6-miejscowa limuzyna(także z miękkim zwijanym fragmentem dachu i przegrodą oddzielającą kierowcę), dwu- bądź czterodrzwiowego sedana oferującego cztery miejsca, kabrioletu i sanitarki. Pod maską pracował rzędowy, sześciocylindrowy silnik, który został zapożyczony z aut ciężarowych serii 206. W standardzie Superb kosztował 61 900 koron. Poprzedni (model 645) kosztował 80 tys. koron a za limuzynę 860 bez dodatków trzeba było zapłacić 127 000. Cena była bardzo korzystna.

W 1936 roku Czesi pokazali Superba II(typ 902). Samochód posiadał inną osłonę chłodnicy oraz silnik powiększony z 2492 ccm do 2703 ccm i mocy 60 KM. Później jednostka napędowa została powiększona do 2914 ccm (63 KM). Zmiany wynikały z rosnącej ilości nadwozi specjalnych, które były opracowywane przez zewnętrzne firmy karoseryjne na podwoziu z Mladej Boleslav.



Rok później wprowadzono kolejne ulepszenia(typ 913). Pojawiła się nowa stylistyka nadwozia zbliżona do modelu Popular OHV i Favorit. Reflektory częściowo zintegrowano z błotnikami a osłona chłodnicy została uformowana "w strzałkę". Typ 913 został również zaprezentowany na Targach Poznańskich 1937. Pod koniec roku 1938 pokazano zmodyfikowaną flagową limuzynę - typ 924. Samochód charakteryzował się walcową osłoną chłodnicy i górnozaworowym silnikiem OHV.

Superb wypracował sobie bardzo znaczący status jednak działania wojenne przerwały produkcje Typu 924 w roku 1941. Nazwa odrodziła się w 1947 roku, na praskim salonie samochodowym - zaprezentowano tam kabriolet stworzony przez pracownię Sodomka. W tym także roku wznowiono produkcję modelu 924. Do października 1949 roku zmontowano 160 egzemplarzy oznaczonych jako Superb 3000. Oficjalnie produkcja "historycznych" Superbów zakończyła się jesienią 1949 roku, ale auta zamówione przez czechosłowackie MSW, wykańczano jeszcze w roku następnym.

Skoda przywróciła światu model Superb w 2001 roku. Zgodnie z tradycją  samochód został flagowym autem marki z Mlada Boleslav. Od początku wieku XXI pojawiły się dwie generacje współczesnego Superba: typ 3U (2001-2008) oraz 3T(od 2008). Kolejna generacja powinna pojawić się już w przyszłym roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Superb
Skoda Superb
Cena podstawowa już od: 88 410 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport