mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 80 lat unikatowej Skody Popular

80 lat unikatowej Skody Popular

W latach 30. XX wieku cenniki Skody otwierał model Popular. Prosty, funkcjonalny i tani. Jednak Czesi stworzyli na jego bazie wyjątkową wersję, dziś bardzo rzadką - Typ 908.

80 lat unikatowej Skody Popular
Auto oferowane było w dwóch wersjach nadwoziowych - jako dwumiejscowe coupe Special Sport i czteromiejscowy Tudor Special. Ich wyróżnikiem od bazowego modelu Popular (z którego przejęły mechanikę) była niezwykle nowoczesna w tamtych latach stylistyka nadwozia. Zainspirowana modnymi streamlinerami bryła ze zintegrowanymi błotnikami, ściętym tyłem i jednoczęściową przednią szybą dzisiaj oczywiście wygląda jak prehistoryczny wóz, ale w czwartej dekadzie ubiegłego stulecia mocno się wyróżniała na drodze. Wszystko to było oczywiście podyktowane zamiarem obniżenia oporu powietrza - aerodynamika w motoryzacji zaczynała wtedy odgrywać coraz większą rolę.
 

 
Typ 908 projektowany był w celu obsadzenia w zawodach "1000 mil Ceskoslovenskych" w sezonie 1936, jednak odwołanie imprezy sprawiło, że były testowane na zagranicznych wyścigach. Mimo niezbyt mocnego silnika ze standardowego Populara (dolnozaworowe , 4-cylindrowe 1,0 o mocy 26KM), Special Sport i Tudor Special świetnie radziły sobie na alpejskich odcinkach specjalnych, wykorzystując aerodynamiczną sylwetkę, nieobecną w rywalizujących wozach. Skody Typu 908 potrafiły rozpędzać się do ponad 100km/h.
 

 
Skoda wyceniła wersję dwumiejscową na 27 500 koron, a podstawowy roadster Popular kosztował wtedy 18 500 koron. Nie jest znana dokładna ilość ręcznie wyprodukowanych modeli Typu 908, ale to prawdziwy biały kruk w świecie motoryzacji. Z ok. 20-28 wyprodukowanych w ciągu roku egzemplarzy, tylko 7 przetrwało do dzisiaj. Z całej produkcji wszystkie sztuki poza jedną pozostały w ówczesnej Czechosłowacji - jeden "aerodynamiczny" Popular wywędrował do Hiszpanii.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda historia

Podobne wiadomości:

Używana Skoda Octavia II: Tylko nie z floty

auto motor i sport 2015-04-27

Octavia to lider sprzedaży wśród nowych aut. Samochód Skody łączy technikę VW, obszerne wnętrze i olbrzymi bagażnik. Używanych Octavii jest dużo na rynku, mają dobre opinie, więc ich ceny nie są wyśrubowane.  

Skoda 24 lata pod skrzydłami Volkswagena

auto motor i sport 2015-04-16

16 kwietnia 1991 roku VW podpisał umowę zakupu 30% udziałów firmy Skoda i ta data jest uważana za pierwszy krok w wielkim rozwoju czeskiej marki. Przedstawiamy krótką historię Skody od momentu przyłączenia się do grupy VW.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Mercedes CLS już dostępny. Znamy polskie ceny
Nowy Mercedes CLS już dostępny. Znamy polskie ceny
Polscy klienci mogą już składać zamówienia na nowego Mercedesa CLS. Model, który zadebiutował pod koniec listopada na salonie motoryzacyjnym w Los Angeles kosztuje od 350 500 zł.