mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > 90 lat samochodów Skody w służbie prezydenta

90 lat samochodów Skody w służbie prezydenta

Od 90 lat samochody Skody pełniły służbę u prezydentów zarówno Czechosłowacji jak i Czech oraz przedstawicieli rządu. Dziś przybliżamy historię samochodów z Mlada Boleslav, które woziły głowy państwa naszych południowych sąsiadów.

90 lat samochodów Skody w służbie prezydenta
W 1925 roku firma Laurin & Klement z Mlada Boleslav połączyła siły z firmą konstrukcyjną Skoda z Pilzna. W fabrykach Skody powstawały serie ekskluzywnych modeli na licencji hiszpańskiej marki Hispano-Suiza. Rok później pierwszy z takich pojazdów trafił do prezydenta Tomáša Garrigue Masaryka (1850–1937). Kosztował 280 000 koron. Samochód wyróżniał się szybą oddzielającą szoferkę od części pasażerskiej, zaś karoserię zbudowała firma Carrosserie Kellner Frères. W 1935 roku, 85 letni prezydent ustąpił z urzędu, a jego auto Skoda Hispano-Suiza trafiła do garażu w Zamku na Hradczanach, gdzie pozostawała do 17 marca 1936 roku. Późniejsze losu auta nie są znane. Skoda Hispano Suiza miała sześciocylindrowy silnik o poj. 6654 cm3. Auto ważyło ok. 2,7 tony. Wał korbowy wsparty na siedmiu łożyskach  ważył 45 kg, podczas gdy sam blok 350 kg.

Po II wojnie światowej Skoda dostarczył samochód prezydentowi Czechosłowacji. Ty razem był to opancerzony model VOS („Vládní osobní speciál” – specjalny samochód rządowy). W aucie kuloodporne szyby miały grubość 52 mm, zaś masa VOS-a to 4440 kg. Długość wynosiła 5,7 m, wysokość 1,95 m, a szerokość 1,75 m. W latach 1950-1952 Skoda wyprodukowała  ok. 100 egzemplarzy różnych wariantów modelu VOS. Samochód służył dwóm prezydentom Czechosłowacji - Klementowi Gottwaldowi (1896–1953) oraz Antonínowi Zápotocký'iemu (1884-1957).

W kolejnych latach do opadnięcia Żelaznej Kurtyny w 1989 r. na Hradczanach wykorzystywano sowieckie Ziły. Cztery lata po uformowaniu Republiki Czeskiej Skody znów zawitały do rządowej służby. Václav Havel (1936-2011) brał udział w testach takich modeli jak Felicja, pierwsza Fabia, Octavia i Superb. Z kolei Václav Klaus przez dwie kadencje swoich rządów (w latach 2003–2011) użytkował Superba pierwszej i drugiej generacji.



Obecny prezydent Republiki Czeskiej, Miloš Zeman trzecią generację Skody Superb otrzymał na Hradczanach 5 czerwca 2015 r. Auto ma czarny, perłowy lakier Black Magic i zostało skonfigurowane według poziomu wyposażenia Laurin & Klement z 280-konnym silnikiem 2.0 TSI, napędem 4x4 i skrzynia DSG.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Skoda Superb
Skoda Superb
Cena podstawowa już od: 88 410 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Superb Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Superb prezydent

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport