mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > ABS w standardzie

ABS w standardzie

Od 1 lipca 2006 nowe samochody sprzedawane na polskim rynku powinny być standardowo wyposażone w system ABS. Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził w 1978 roku ABS do produkcji seryjnej, zaś w tym roku na rynku zadebiutowała najnowsza wersja systemu - ABS 8.1. Z czerwcowych badań przeprowadzonych przez ARC wynika, że 75% badanych kierowców zna system ABS, a dla 1/3 jest on ważnym kryterium przy wyborze samochodu.

ABS w standardzie
1 lipca 2006 roku weszło w Polsce w życie dobrowolne zobowiązanie producentów samochodów w zakresie wyposażania nowych pojazdów w układ ABS. Zgodnie z tym zobowiązaniem, wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej samochody osobowe oraz lekkie ciężarowe, tzn. takie, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony, powinny być standardowo wyposażane we wspomniany układ. W piętnastu „starych” Krajach Członkowskich, powyższe zobowiązanie funkcjonuje już od 1 lipca 2004 r. Do porozumienia przystąpiły: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów JAMA oraz Koreańskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów KAMA. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach.

W 1978 roku Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził ABS do produkcji seryjnej. System zadebiutował w klasie S Mercedesa, a wkrótce potem w BMW serii 7. ABS zapobiega blokowaniu się kół w przypadku hamowania z pełną siłą, dzięki czemu pojazd pozostaje sterowny, a kierowca ma możliwość ominięcia przeszkody w trakcie hamowania. W tym roku firma wprowadziła do produkcji seryjnej zmodernizowaną wersję ABS.

System ABS 8.1 jest oparty na ulepszonej koncepcji regulacji elektrycznego silnika napędzającego pompę modulatora hydraulicznego, którego prędkość obrotową można teraz dopasować do konkretnej sytuacji na drodze. Inżynierowie zastosowali mniejszy silnik elektryczny, co znacząco wpłynęło na wielkość komponentu. Zoptymalizowano ponadto sterowanie pompą i zaworami. W najnowszej wersji ABS 8.1 modulator hydrauliczny wraz ze sterownikiem elektronicznym ma po raz pierwszy pojemność mniejszą niż 1 litr i waży zaledwie 1,4 kg. Bardziej elastyczne sterowanie prędkością obrotową silnika elektrycznego dodatkowo obniża poziom drgań i wiążący się z tym poziom emisji hałasu. Inżynierom udało się także osłabić intensywność wyższych częstotliwości w ogólnej emisji szumów, co ma znaczący wpływ na poprawę komfortu jazdy. Na mokrych, zaśnieżonych lub oblodzonych drogach system ABS 8.1 odznacza się krótszą niż dotychczas drogą hamowania, a niższy pobór prądu kompaktowego silnika pompy nie obciąża sieci pokładowej.

W czerwcu firma badawcza ARC Rynek i Opinia przeprowadziła na zlecenie Boscha badania dotyczące świadomości kierowców w kwestiach bezpieczeństwa na drodze. Celem badania było przede wszystkim zidentyfikowanie czynników, które zdaniem kierowców mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy oraz określenie poziomu wiedzy o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa stosowanych w samochodach. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 500 kierowców

Wyniki badania wskazują, że kierowcy nisko oceniają poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. Ponad 70% badanych określiło poziom ten jako zły lub bardzo zły. Ponad połowa kierowców (54%) jest przekonana, że bezpieczeństwo na drodze zależy w równym stopniu od nich samych, jak i okoliczności. Respondenci pytani o czynniki, które w ich opinii wywierają największy wpływ na bezpieczeństwo najczęściej wskazywali na stan dróg (76% wskazań), zaś pośród czynników od nich zależnych najczęściej wymieniano umiejętności i wyobraźnię kierowców (58% wskazań) oraz nadmierną prędkość (40,8% wskazań). Wyniki badania wskazują, że wyposażenie samochodu w systemy bezpieczeństwa (np. poduszki powietrzne, ABS, czy ESP) jest rzadziej kojarzone z bezpieczeństwem niż np. warunki atmosferyczne (5,2% wskazań vs 18,2% wskazań).

W opinii kierowców systemy bezpieczeństwa nie należą zatem do najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo na drodze.

Zapytani o najistotniejsze czynniki, które miały wpływ na decyzję o zakupie samochodu respondenci wymieniali cenę (57,4%) i stan techniczny pojazdu (53,8%). Dla niemal 1/3 badanych kierowców systemy bezpieczeństwa stanowiły istotny czynnik przy wyborze samochodu, którym aktualnie jeżdżą. Nie był to jednak czynnik decydujący.

Najlepiej znanymi systemami w zakresie bezpieczeństwa biernego są poduszki powietrzne i napinacze pasów – w sposób spontaniczny wymienia je odpowiednio 85% i 62% badanych kierowców. Spośród systemów bezpieczeństwa aktywnego najbardziej znany jest ABS (75% wskazań). Ponad 90% kierowców, którzy znają ABS potrafi opisać jaką role pełni on podczas jazdy. Inne systemy takie jak ASR, ESP, ACC są nadal słabo znane i rzadko kojarzone z bezpieczeństwem na drodze. Zna je mniej niż 10% kierowców. Dla przykładu tylko 8,8% kierowców wymienia ESP wśród systemów bezpieczeństwa, przy czym 30% z nich błędnie opisuje działanie tego systemu.

Większość badanych kierowców (82,4%) nie była poinformowana o tym, że od 1 lipca 2006 wszystkie nowe samochody sprzedawane w Polsce powinny być wyposażone w ABS. Inicjatywa ta spotkała się jednak z pozytywnym odbiorem - ponad 70% kierowców jest zdania, że nowy przepis przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.

Komentuj:

~uczulony 2006-07-19

do uczonego: jak nie ma jak ma.. sprawdz sobie w konfiguratorze nowych aut na stronach mojeauto.pl, Dacia Logan posiada ABS za doplata 2000 zl ...

~uczony:) 2006-07-10

Oczywiscie Dacia Logan nawet za dopłatą nie ma ABS-u

~Urwis 2006-07-06

A można jeszcze kupić nowe auto bez ABSu?

~aver 2006-07-06

nie przeceniajmy przesadnie ABSu bo jego skutecznosc jest tylko do predkosci 60km/h, a w dobrych warunkach atmosterychnych droga hamowania z ABSem jest dluzsza niz przy tradycyjnym hamowaniu. Ale nie watpliwie jest to dobry system i bardzo dobrze ze wszedl do stardardowego wyposażenie, mimo wszystko nie zapominajmy ze najlepszym systemem bezpieczenstwa jest ludzka wyobraznia!

~tom 2006-07-06

i bardzo słusznie! NIGDY nie kupujcie auta bez ABSu, są to systemy niezawodne, działa super zarówno w moim starm Passacie-89r jak i nowych autach. I już pare razy uratował mnie przed sarną na masce!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport