mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > ADAC 2012, czyli najbezpieczniejsze foteliki dziecięce

ADAC 2012, czyli najbezpieczniejsze foteliki dziecięce

Jeśli bezpieczeństwo podróżujących z Tobą dzieci jest dla Ciebie najważniejsze, to poniższy ranking pomoże Ci podjąć właściwą decyzję. Bo choć oferta rynkowa fotelików dziecięcych jest ogromna, to jednak nie wszystkie oferują porównywalny poziom bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania.

ADAC 2012, czyli najbezpieczniejsze foteliki dziecięce
Brak fotelika, gdy w samochodzie przewozimy dziecko, wiąże się z mandatem. Jednak strata 150 zł, a nawet sześć punktów karnych niczym nie będą w razie wypadku i możliwych uszczerbków na zdrowiu dziecka, włącznie ze stratą życia. Całe szczęście, świadomość rodziców w temacie przewożenia dziecka rośnie, co potwierdzają policyjne statystyki. Często jednak rodzic staje przed innego rodzaju problemem. Jaki fotelik będzie odpowiedni dla dziecka? Czy, aby było bezpiecznie, koniecznie trzeba kupić model z najwyższej półki cenowej, czy może równie bezpieczne są dużo tańsze foteliki? Bardzo pomocne przy tego typu wątpliwościach okazują się testy fotelików dziecięcych ADAC.

Specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC w mijającym roku poddali testom łącznie 46 różnych modeli fotelików, a że robią to już od prawie dziesięciu lat, można z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć opublikowane wyniki za rzetelną i miarodajną ich ocenę. W poniższym zestawieniu znajdziemy foteliki, które w ostatnim okresie zadebiutowały na rynku niemieckim, bądź poddane zostały większym zmianom. Sporą część z nich można dziś bez większych problemów znaleźć i w sklepach na terenie naszego kraju.

Połowa na czwórkę

Spośród 46 przetestowanych fotelików dokładnie połowa (23) uzyskała łączną ocenę „dobry”, żadnemu w tym roku nie udało się uzyskać najwyższej noty „bardzo dobry”. Najbliższe maksymalnej oceny były dwa foteliki marki Cybex – Aton 2 (dla najmłodszych dzieci), w tym także wersja z Isofixem, oraz Juno-Fix (dla dzieci w wieku od roku do 4 lat).

Dobre wyniki uzyskane w tegorocznych testach ADAC możliwe były między innymi dzięki coraz powszechniej stosowanym mocowaniom Isofix, które ograniczają ryzyko błędnego montażu, a także zwiększają stabilność fotelika w pojeździe. W tegorocznych testach aż 16 modeli wyposażonych było w mocowania Isofix, jednak ta liczba powinna się stopniowo zwiększać, bowiem od 2014 roku wszystkie nowe na rynku modele samochodów będą musiały obowiązkowo mieć na wyposażeniu system mocowania Isofix.

Wśród poddanych testom fotelików w tym roku sześć teoretycznie nie powinno nadawać się do użytku (w rzeczywistości mogą być one jednak w sprzedaży, gdyż kryteria oceniania ADAC są bardziej restrykcyjne od europejskich norm bezpieczeństwa, jakie musi spełnić fotelik).

Dla każdego coś dobrego
Testowane w tym roku przez ADAC foteliki przydzielone zostały do pięciu kategorii wiekowo-wagowych. Najwięcej, bo aż 15, przeznaczonych jest dla najstarszych dzieci, które mają jeszcze obowiązek jazdy w fotelikach, a więc grupa II/III, czyli dzieci w wieku od 4 do 12 lat, bądź o wadze od ok. 15 do 36 kilogramów. Osiem przetestowanych fotelików mogą wybrać rodzice najmniejszych dzieci - grupa 0/0+ - do półtora roku bądź 13 kilogramów. Kolejna kategoria (grupa 0/I - do 4 lat, do 18 kg) reprezentowana była tylko przez dwa foteliki. Spośród ośmiu modeli fotelików wybierać mogą rodzice dzieci, które klasyfikują się do grupy I, czyli od roku do 4 lat lub od 9 do 18 kilogramów, trzynaście zaś poddanych testom fotelików zalicza się do grupy I/II/III (od roku do 12 lat, od 9 do 36 kg).

Bezpieczeństwo oraz obsługa i ergonomia najważniejsze
Przeprowadzane testy są identyczne bez względu na kategorię fotelika. Przy użyciu karoserii od Golfa VI symulowane są dwa rodzaje zderzeń – czołowe (z prędkością 64 km/h) oraz boczne (50 km/h). Podczas testów wszystkie foteliki poddawane są ocenie z punktu widzenia czterech kategorii, przy czym dwie są najistotniejsze dla końcowego rezultatu. Specjaliści z ADAC przede wszystkim sprawdzają bezpieczeństwo. Po symulacji zderzenia oceniają, na podstawie zamontowanych w aucie manekinów, na jakie obrażenia byłoby narażone dziecko, które części ciała są szczególnie zagrożone. Ponadto przypatrują się, jak poprowadzone są pasy bezpieczeństwa, czy fotelik jest stabilnie ustawiony na siedzeniu (zarówno przed, jak i po uderzeniu) i wreszcie, w jakim zakresie dany fotelik da się regulować do rozmiaru dziecka.

Następnie fotelik poddawany jest ocenie pod kątem jego obsługi i ergonomii. Oceniany jest sam montaż fotelika w samochodzie (wykorzystywana jest wersja 3- oraz 5-drzwiowa pojazdu) i to na różnych siedzeniach, wygoda umieszczania w nim dziecka oraz wyciągania go. Sprawdzany jest także poziom ryzyka błędnego zainstalowania fotelika, przejrzystość instrukcji obsługi, a w kwestii ergonomii - ilość miejsca dla dziecka, ilość miejsca, jakie zajmuje fotelik w samochodzie, pozycja dziecka w foteliku, a nawet, czy dziecko ma z niego dobry widok na otoczenie.

Trzecie kryterium, choć poddawane jest ocenie, to jednak nie ma wpływu na końcowy wynik. To kwestia możliwości zdjęcia obicia materiałowego z fotelika oraz jego czyszczenia.

Ostatnim elementem testu, ocenianym dopiero drugi rok (wcześniej sprawdzany był komfort podróżowania), jest obecność szkodliwych substancji, jakie mogą zagrażać zdrowiu dzieci, które mają styczność z fotelikiem przez dłuższy czas.

Najbezpieczniejsze są...
Sześć fotelików z grupy przeznaczonej dla najmłodszych pasażerów otrzymało notę dobry, a w tym gronie na czoło stawki wysuwają się modele Cybex Aton 2 oraz Cybex Aton 2 (Isofix). Taką samą ocenę otrzymały również po dwa foteliki (a dokładniej po dwie wersje) marek Graco oraz Peg Perego. Spośród dwóch fotelików przeznaczonych dla dzieci od 4 do 18 kilogramów lepiej wypadł Peg Perego Viaggio, choć zaledwie ze szkolną „trójką”.

Również sześć modeli fotelików dostało ocenę dobry w kolejnej kategorii (9-18 kg). Najlepszym zaś okazał się Cybex Juno-Fix (Isofix). Wśród fotelików dla dzieci od roku do 12 lat na szczególne wyróżnienie zasługują trzy modele - Concord Transformer Pro (Isofix), Cybex Pallas 2 oraz Kiddy Guardianfix Pro 2 (Isofix).

Największy wybór teoretycznie najbezpieczniejszych modeli mamy wśród fotelików przeznaczonych dla najstarszych dzieci, które jeszcze mają obowiązek jazdy w foteliku. Spośród ośmiu siedzeń z oceną dobry na szczególne wyróżnienie zasługuje jednak Storchenmuhle My-Seat CL.

Najmniej bezpieczne są...
Z sześciu modeli fotelików, które oblały tegoroczny egzamin ADAC, jeden - Bebecar Easymaxi EL – okazał się mieć zbyt wysokie wartości szkodliwych substancji. Pozostałe pięć zostały zdyskwalifikowane za zbyt niski poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają dzieciom. W tej grupie szczególnie niebezpieczny okazał się fotelik Easycarseat Inflatable, który słabo zabezpiecza przed urazami zarówno przy zderzeniu czołowym, jak i bocznym.

Tabela wyników testu fotelików dziecięcych ADAC 2012:

 Model fotelika
 Grupa wagowa

cena (euro)
Isofix
bezpieczeństwoobsługa/ ergonomia
szkodliwe substancje
wykończenie/ czyszczenie
ocena 
od urodzenia do 18 miesięcy, do 13 kilogramów (0/0+)
Cybex Aton 2
130
nie
 ++ + ++ +++
Cybex Aton 2 (Isofix)
240
tak
 ++ + ++ +++
Graco Junior Baby

130

nie
 + + 0 ++
Graco Junior Baby z podstawą175
nie
 + + 0 ++
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K

169

nie
 + + 0 ++
Peg Perego Primo Viaggio Trifix K (Isofix)
269
tak
 + + 0 ++
HTS Besafe iZi Go Isofix
299
tak
 0 + ++ ++0
Bebecar Easymaxi EL
200
nie
 + 0 -- + --
od urodzenia do 4 lat, do 18 kilogramów (0/I)
Peg Perego Viaggio switchable
220 nie
 0 + ++ +0
Peg Perego Viaggio convertibile
209
nie
 -- + ++ +--
od roku do 4 lat, od 9 do 18 kilogramów (I)
CAM Viaggiosicuro Isofix S157
199
tak
++
++0+
Chicco Xpace Isofix
259

tak

++++0+
Cybex Juno-Fix (Isofix)
180
tak
++++++++
Kiwy SPF1 Isofix
340
tak
++++0+
Romer Duo Plus (Isofix)
300
tak
+++++++
Romer Trifix (Isofix)
350
tak
++0++
Chicco Xpace

169

nie
0+++00
Maxi Cosi Priori XP
159
nie
0+0++0
od roku do 12 lat, od 9 do 36 kilogramów (I/II/III)
Concord Transformer Pro (Isofix)
249
tak
++++++
Cybex Pallas 2
220
nie
++++++
Kiddy Guardianfix Pro 2 (Isofix)
269
tak
++++++
Casualplay Multiprotector Fix (Isofix)
299
tak
0+0+0
Chicco Neptun
139
nie
00-
+0
Graco Nautilus190
nie
000+0
Nania Beline SP
75
nie
000+0
Osann Beline SP
85
nie
000+0
Recaro Young Sport
240
nie
0+
-
+0
Storchenmuhle Taos
140
nie
000+0
Brevi Tao b. fix (Isofix)
267
tak
0-
+++-
Phil&Teds Tott XT 129
nie
-0++0-
Kiddy Guardianfix Pro 2269
nie
--0+++--
od 4 do 12 lat, od 15 do 36 kilogramów (II/III)
Cybex Solution X2
130
nie
++++++
HTS Besafe iZi UP X3 Fix (Isofix)
239
tak
++++++
Jane Montecarlo R1 (Isofix)
179
tak
++0+++
Maxi Cosi Rodifix (Isofix)
200
tak
++++++
Peg Perego Viaggio 2/3 Surefix (Isofix)
139
tak
++++++
Storchenmuhle My-Seat CL110
nie
++0+++
Storchenmuhle Solar Seatfix (Isofix)
180
tak
++++++++
Takata Maxi Isofix
249
tak
++++ ++
Graco Logico LX Comfort
90
nie
0+0++0
HTS Besafe iZi Up X3
189
nie
0++++0
Recaro Monza Nowa Seatfix (Isofix)
230
tak
+++0++0
Safety 1st Travel Safe
80
nie
0+0+0
Easycarseat Inflatable
55
nie
--
+0+--
Graco Junior Maxi
55
nie
--
+0++--
Graco Logico L
90
nie
--
+0++--

źrodło:ADAC

Skala ocen:
++  - bardzo dobry
+    - dobry
0    - zadowalający
-     - dostateczny
--    - niedostateczny


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Ranking ADAC - oto najlepsze samochody wg Niemców

Ranking ADAC - oto najlepsze samochody wg...

Aktualności 2015-11-18

Komentuj:

~Tedi 2012-11-29

Dlaczego nie testują polskich fotelików , które są jednymi z najlepszych na świecie. Produkuje te foteliki firma RAMATTI . Testują te które się sprzedają na rynku niemieckim , ale żeby się sprzedawały muszą mieć atest niemiecki i tak się koło zamyka. I nie dopuszcza się lepszych i tańszych polskich na swój rynek. Kupujcie polskie. W Stanach Zjednoczonych podobna konstrukcja polskiego inżyniera została uznana za najlepszą na świecie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport