mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > AUTOTEC, czyli co się działo w Brnie

AUTOTEC, czyli co się działo w Brnie

Targi AUTOTEC nie były miejscem światowych premier motoryzacyjnych, niemniej jednak producenci samochodów ciężarowych i dostawczych nie zawiedli prezentując swoje najlepsze produkty. Na powierzchni kilku gigantycznych hal wystawiła się cała samochodowa, światowa czołówka. Co zaprezentowali, o tym poniżej.

AUTOTEC, czyli co się działo w Brnie

Potężne stoisko zajęła silna, włoska grupa. Na powierzchni ponad 3 tys. m2 swoje produkty zaprezentowały Iveco, Fiat Professional oraz Irisbus. Oprócz znanych modeli ciężarówek jak Stralis czy Eurocargo, Iveco przedstawiło czteronapędową wersję dostawczaka Daily. Stały napęd na cztery koła zapewnia mu całkiem spore możliwości przewozowe na bezdrożach przy osiągach samochodu terenowego. Daily 4x4 wygląda na doskonałe rozwiązanie przy pracach w ciężkim terenie, na dziurawych drogach i innych leśnych duktach. Ewidentnie został stworzony na polskie drogi. Kolejny produkt  Iveco, który został zaprezentowany w Brnie to potężne auto terenowe o wiele mówiącej nazwie Massif. Kto spodziewa się wypieszczonego SUV-a dającego komfort limuzyny będzie zawiedziony tym autem. Iveco MassifMassif został stworzony do pożerania bezdroży i w ciężkim terenie ma się czuć jak ryba w wodzie. Oprócz wersji 3- i 5-drzwiowych auto dostępne będzie także jako pick-up czy z ramą rurową zamiast dachu, który w razie potrzeby zastępuje płótno. Samochód napędza 150 konny, 3-litrowy turbodiesel o momencie obrotowym 350 Nm. W niektórych państwach Iveco Massif będzie sprzedawane pod marką Fiat.

Skoro o Fiacie mowa to i ten nie zawiódł i pokazał wszystko, co ma najlepsze w segmencie samochodów dostawczych. Dlatego nie zabrakło flagowego Ducato dostępnego w przeróżnych wersjach pod zabudowę oraz nieco mniejszego Scudo, idealnie wypełniającego lukę pomiędzy dużymi samochodami dostawczymi, a małymi. Wśród tych ostatnich obecne były Fiat Doblo Cargo oraz ostatni wypust Fiata, model Fiorino. Jednakże to, co najbardziej przykuwało uwagę odwiedzających stoisko Fiata, oprócz pięknych hostess, był samochód ciężarowy przeznaczony do wyścigów o dumnej nazwie Truckster. Jest to sportowa ciężarówka zbudowana na bazie modelu Ducato. Samochód absolutnie nie ma żadnych właściwości transportowych, ale nie to było celem projektantów z Fiat Centro Stile. 28-calowe koła, potężne, tylne spojlery oraz hydraulicznie otwierane drzwi boczne zapewniają Trucksterowi agresywny, sportowy wygląd. Oczywiście jest to tylko prototyp i nie ma co myśleć o jego masowej produkcji.

DAF LF HybridW tym samym budynku swoją wystawę zaprezentował również holenderski koncern DAF, na którego wystawie nie mogło zabraknąć sztandarowych modeli, czyli LF, CF oraz XF (wszystkie modele wyposażone były w kabiny typu SpaceCab). Najciekawszy był prototyp hybrydowej ciężarówki zbudowanej na podwoziu LF-a. Jest to część globalnego programu hybrydowego firmy PACCAR produkującej silniki dla DAF-a. Prototyp ten wykorzystuje zaawansowany system napędu dieslowsko-elektrycznego, który umożliwia  napęd samochodu przez silnik spalinowy, elektryczny bądź kombinacje obu.

Dla prawdziwych miłośników ciężarówek czekała następna hala wystawowa, gdzie wystawili się kolejni „wielcy”. Niewątpliwie do ich grona należy zaliczyć koncern Scania, który nie pokazał żadnych nowości, natomiast zaprezentował topowe wersje swoich ciągników siodłowych. Model R 620 to jeden z mocniejszych seryjnie produkowanych ciągników spełniających normę spalania Euro5. Nie bagatelna moc 620 KM dostępna jest już przy 1900 obr/min, a moment obrotowy wynosi 3000 Nm przy 1100 – 1400 obr/min. 620-tka wyposażona była w kabinę CR 19 Topline dającą kierowcy ogromny komfort w miejscu pracy. Na swoim stoisku Scania zaprezentowała również wywrotkę zamontowaną na podwoziu G 420 CB6x4HHZ oraz wóz strażacki na podwoziu P 340 LB4x2HHZ.

MAN TGX V8Nie kwestionowanym królem mocy wśród samochodów ciężarowych jest MAN TGX V8, którego można było obejrzeć na stoisku niemieckiego koncernu. Maksymalna moc silnika D28-V8 wynosi w tym przypadku 680 KM i jak na razie jest to najsilniejszy seryjnie produkowany ciągnik siodłowy na świecie. Na brneńskich targach MAN zaprezentował ją w dwóch odsłonach. Jako normalny, dwuosiowy ciągnik wykorzystywany do powszechnego transportu międzynarodowego w specyfikacji TGX 18.680 oraz potężny, czteroosiowy TGX 41.680 wykorzystywany do transportu ładunków ponadgabarytowych. Trzeba przyznać, że ta ciężarówka naprawdę robi wrażenie. Dwie osie napędowe oraz dwie pchane, skrętne przy tak dużej mocy, czynią z tego pojazdu prawdziwego władcę szos, spełniającego oczywiście normy spalania Euro5.

Renault MagnumSwoją premierę na czeskim rynku miał Renault Magnum. Nową wersję Magnum dosięgły zmiany we wnętrzu (ponad 2 m wysokości). Ma ona teraz moc przestrzeni w środku, dając całkiem sporą dawkę komfortu kierowcy. Do Magnum montowane są sprawdzone silniki DXi13 o mocy sięgającej 500 KM. Pozwalają one na całkiem dynamiczną jazdę nie wykazując dużego apetytu na diesla. Renault Trucks przygotowało także kilka nowych rozwiązań w modelach Premium Lander (innowacja konfiguracji 8x4) oraz wprowadziła silnik DXi13 500 do modelu Kerax. Koncern Renault miał na targach także ciekawą ofertę wśród samochodów dostawczych. Najciekawszym był odświeżony niedawno model Kangoo Express. Mały dostawczak oferuje zarówno dużo powierzchni załadowczej (mieści się tam ładunek wielkości europalety), jak i kierowca posiada całkiem sporo miejsca z przodu siedząc w wygodnej, funkcjonalnej kabinie.

Wracając do samochodów ciężarowych swoje stoiska miały także pozostali wielcy, czyli Mercedes oraz Volvo. Każdy z tych koncernów zaprezentował swoje flagowe produkty czyli odpowiednio: Mercedes – odświeżonego Actrosa, zarówno jako ciągnik siodłowy, jak i w wersji pod zabudowę, Volvo natomiast w podobnej konfiguracji zaprezentowało swój typoszereg FH. Na brneńskich targach zaprezentowali się również czescy producenci samochodów ciężarowych. Koncern Tatra oprócz ciężarówek, przedstawiał nowy silnik montowany w swoich samochodach spełniający normę Euro5. Swoją światową premierę silnik ten miał w zeszłym roku.

Zobacz więcej o wystawie Autotec 2008 

Tematy w artykule: Autotec

Podobne wiadomości:

Targi Autotec 2008 - raport

Targi Autotec 2008 - raport

Aktualności 2008-06-17

Targi Autotec 2008 rozpoczęte

Targi Autotec 2008 rozpoczęte

Aktualności 2008-06-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport