mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > A może opony całoroczne?

A może opony całoroczne?

Całoroczne, wielosezonowe, uniwersalne - bez względu na to jak je nazwiemy, opony te mają pozwolić w miarę bezpiecznie poruszać się bez względu na panujące warunki pogodowe. Czy zatem przed zbliżającą się zimą możemy brać je pod uwagę, czy jednak musimy postawić na typowe zimówki?

A może opony całoroczne?
Założenie jest proste. Opony całoroczne mają być lepsze zimą niż opony letnie, a w letnie miesiące mają się sprawować lepiej niż zimówki. Opony te łączą cechy obu opon sezonowych. Bieżnik nie jest aż tak poszatkowany nacięciami jak zimówki, ale jest ich sporo więcej niż w letnim ogumieniu. Jednocześnie mieszanka, z której są wykonane, posiada mniej krzemionki niż zimowe opony, przez co nie są aż tak elastyczne, ale z drugiej strony też nie aż tak twarde jak letnie.

- Sezonowa wymiana opon w naszym klimacie to podstawowa zasada zapewnienia bezpieczeństwa. Pomimo olbrzymich nakładów na rozwój branży oponiarskiej, nie powstała jeszcze opona, która równie dobrze sprawowałaby się we wszystkich warunkach atmosferycznych - tłumaczy Patryk Jasik, Field Engineering Manager Bridgestone Polska. - Polska leży w umiarkowanej strefie klimatycznej, która bardzo wyraźnie dzieli się na sezon letni i sezon zimowy.

Sztuka szukania kompromisów powoduje, że uzyskane rozwiązanie nie jest jednak idealne. Opona uniwersalna ma się sprawdzić w różnych warunkach, w efekcie czego nie może być znakomita zarówno latem, jak i zimą. Mniejsza liczba lameli powoduje, że będzie ona się gorzej "wgryzać" w śnieg niż zimowa, a jednocześnie będą one praktycznie nieprzydatne latem. Wspomniana mieszanka będzie mniej elastyczna zimą, a latem, przy wysokich temperaturach, nie sprawdzi się tak dobrze jak opona letnia.

Dowody? Wystarczy przejrzeć testy opon zimowych (z reguły opony całoroczne są porównywane do zimówek) różnych renomowanych instytucji. W testach ADAC z 2011 roku w gronie 20 opon o średnicy 14 cali znalazło się sześć opon wielosezonowych. Jedynie opona Goodyear Vector 4Seasons spisała się nieźle, uzyskując ocenę "zadowalająca". Pozostałe miały problemy przede wszystkim na śniegu oraz na lodzie, a dwa najgorsze modele opon uniwersalnych wypadły na każdej badanej nawierzchni dużo słabiej od najgorszej opony zimowej.

Również w tym roku ADAC sprawdziło opony wielosezonowe. Z czterech przetestowanych modeli dwa uzyskały najgorszą możliwą ocenę (niedostateczna), a dwa spisały się tylko nieco lepiej. Co ciekawe, wszystkie źle wypadły na suchej nawierzchni oraz na śniegu, a przeciętnie na mokrym. Za najlepszy komentarz idealnie może posłużyć uzasadnienie niemieckich ekspertów, którzy napisali, że "jeśli ktoś chce bezpiecznie poruszać się latem i zimą, powinien postawić na dwa oddzielne komplety opon".

- Należy podkreślić, że opony całoroczne wypadają poniżej średniej w testach hamowania i prowadzenia w warunkach zimowych, w porównaniu z oponami zimowymi. Ich droga hamowania na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach może być nawet o 11 metrów dłuższa, a prędkość uderzenia w przeszkodę aż o 25,6 km/h większa. Tymczasem dostępne technologie i rozwiązania techniczne pozwalają na opracowanie opon zimowych, które znakomicie sprawdzają się zarówno w dodatnich temperaturach, jak i w warunkach dużych mrozów - wyjaśnia Krzysztof Raszkowski, Specjalista ds. technicznych, Continental Opony Polska.

- Zimowe warunki drogowe: temperatura, śnieg, błoto pośniegowe i mokre nawierzchnie wymagają odpowiedniego ogumienia, które zapewni bezpieczeństwo. Bridgestone zaleca stosowanie opon sezonowych, co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo w danych warunkach. Ponadto używając zamiennie dwóch kompletów opon (zima /lato) oszczędzamy na zużyciu bieżnika - dodaje Patryk Jasik z Bridgestone Polska.

I właśnie kwestie oszczędności często przewijają się wśród argumentów za stosowaniem opon uniwersalnych. Nie ma potrzeby kupowania dwóch kompletów opon, ich składowania i wymieniania. Jednak to tylko teoria. Zimówki i letnie użytkujemy przez około pół roku, a następnie je wymieniamy, a na całorocznych jeździmy przez cały czas i dlatego zużywają się one o połowę szybciej. A nawet wcześniej, gdyż nie są one optymalnie dostosowane do zmiennych ekstremalnych warunków pogodowych.

Czy zatem uniwersalne opony nie mają racji bytu? Mają, ale pod pewnymi warunkami. Jeśli poruszamy się zimą niewiele, głównie w mieście, gdzie możemy liczyć na regularnie odśnieżane ulice. Gdy w razie nagłego ataku zimy, możemy sobie pozwolić na pozostawienie naszego auta pod domem i skorzystanie z komunikacji miejskiej. I wreszcie, gdy mamy samochód niewielkich rozmiarów i niewielkiej mocy. Zawsze jednak miejmy na uwadze, by szczególnie uważać wówczas na drodze. No, ale od tego nie są zwolnienie przecież także kierowcy z założonymi oponami zimowymi.

Tematy w artykule: opony opony zimowe

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

donatello 2014-11-25

U gościa w wypożyczalni http://www.auta-rzeszow.pl jest kilka aut na całorocznych oponach i wyjątkowo tylko te auta mają uszkodzenia na karoserii :D

~noe 2014-11-18

Byłem świadkiem ciekawej, w świetle tego artykułu sytuacji, gdy zimą, w kopnym śniegu w górach, pokażny suv na zimówkach, wyciągany był skutecznie przez mniejszą osobówkę ,na całosezonowych.Nie ma złotych reguł przy tak zmiennym klimacie zimą jak u nas.Jest wiele parametrów, które nalezy brać pod uwagę,także samo auto.Kiedyś założyli fabrycznie w moim aucie wyśmienite skądinąd Danlopy Sport i co ? -zaząbkowały.Po wymianie na inne, mniej renomowane jeżdżę już kilka lat bez problemów.Kwestia właściwego doboru do danego auta.Dlatego wszelkie testy traktuję z dużym marginesem niekompetencji-nie uwzględniają wszystkich, bo bądż nie są w stanie lub nie podają założonych " warunków brzegowych"( rodzaj auta,techniki jazdy kierowcy,warunków na drodze itp.).

e-Autoparts_pl 2014-11-14

Mnie osobiście jakoś nie przekonują opony całoroczne,uważam że podział na letnie i zimowe jest jak najbardziej zasadny i wskazany ze względu na warunki panujące na naszych drogach.

lesnikzg 2014-11-06

Znam takiego gościa, co nosi buty całoroczne. Zobaczyć te buty można z bliska, ale zanim się je zobaczy, to się je poczuje tak intensywnie, że potrzeba ich obejrzenia bliżej zamienia się w potrzebę szybkiego oddalenia :)

~janek 2014-11-04

tak jakby nosić buty całoroczne, ktoś tak z nas robi....?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport