mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > A ty umiesz hamować?

A ty umiesz hamować?

Jak wynika z Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowanego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A., polscy kierowcy uważają się za mistrzów panowania nad samochodem podczas poślizgów. Jednak, aż 68 procent badanych deklaruje, że miało problemy z hamowaniem.

A ty umiesz hamować?
91 proc. ankietowanych przez Pentor twierdzi, że poradziło sobie podczas problemów z hamowaniem.
 
- Skoro wpadliśmy w poślizg i uniknęliśmy wypadku, trudno nam się przyznać, że z własnej winy utraciliśmy kontrolę nad pojazdem, a odzyskanie jej było jedynie efektem przypadku – mówi Rafał Janowicz z poznańskiego oddziału Pentor Research International. - Z reguły wolimy zachowywać dobre samopoczucie twierdząc, że poślizg był nieunikniony w danych warunkach drogowych, ale wyszliśmy z niego dzięki profesjonalizmowi za kierownicą.

Aż 59 proc. kierowców oceniło swoje umiejętności radzenia sobie w ekstremalnych sytuacjach na drodze dobrze lub bardzo dobrze, 37 proc. jako przeciętne, a tylko 2 proc. jako złe.

Jeśli chodzi o wiedzę na temat zachowania w poślizgu, to 30 proc. radzi w takiej sytuacji nie hamować, 11 proc. mówi o potrzebie kontrowania – odbicia kierownicą w drugą stronę, 3 proc. o skręcaniu kierownicą w stronę poślizgu, a 9 proc. radzi nie wykonywać kierownicą żadnych gwałtownych ruchów.

O ile aż 93 proc. badanych zgadza się z poglądem, że na suchej jezdni o wiele rzadziej dochodzi do poślizgu niż na mokrej, o tyle 43 proc. z nich skłonnych jest za poślizgi winić głównie pogodę, a nie zachowania kierującego.

- Oczywiście, że za poślizg odpowiada kierowca, bo źle ocenił siłę przyczepności kół – mówi Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkoleń Szkoły Auto.

- Pogoda, jakość nawierzchni, jakość opon, sprawność hamulców – to zmienne, które doświadczony kierowca musi brać pod uwagę, aby do nich dostosować prędkość jazdy i gwałtowność manewrów. Pogląd, że w razie poślizgu nie wolno hamować lub należy hamować pulsacyjnie, odszedł do lamusa, odkąd pojawiły się auta z ABS. System przeciwblokujący umożliwia hamowanie i jednoczesne kierowanie, czyli zachowanie zamierzonego kierunku jazdy, pod warunkiem, że kierowca hamuje z całych sił i bez zmniejszania siły nacisku na pedał. Żeby się jednak tego nauczyć, niezbędny jest trening bezpiecznej jazdy – uważa Tomasz Płaczek.

Podobne wiadomości:

Schumacher wygrywa, Renault bez formy

Schumacher wygrywa, Renault bez formy

Aktualności 2006-07-31

Nowy pick-up Fiata w Polsce

Nowy pick-up Fiata w Polsce

Rynek 2006-09-28

Komentuj:

~olimpijczyk 2008-08-12

ja umiem

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.