mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Actros budowlany

Actros budowlany

Koncern DaimlerChrysler stopniowo uzupełnia szeroką gamę ciężarówek należących do rodziny Actros. Po udanym debiucie wersji typowo szosowych, nagrodzonych prestiżową nagrodą "Truck of The Year 2004", do sprzedaży zostają wprowadzone odmiany wybitnie specjalistyczne, powstałe w pierwszym rzędzie z myślą o budownictwie, leśnictwie, straży pożarnej oraz wojsku.

 W zakresie dopuszczalnej masy całkowitej, nowe auta Mercedesa do zastosowań specjalistycznych występują we wszelkich popularnych typach, od dwuosiowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej 18 ton, do czteroosiowego o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 41 ton. Wywrotki w tej kategorii realizują swe zadania transportowe głównie poza drogami publicznymi. Wersje trzyosiowe 6x2 i 6x4 są także dostępne konfiguracjach od 25 do 33 ton umożliwiających ponadnormatywne obciążenia. Występują też dwu– i trzyosiowe ciągniki siodłowe – także z kierowaną, nienapędową osią pchaną z pojedynczymi oponami (6x2/4) – oraz trzyosiowe podwozia i ciągniki 6x2, głównie do zastosowań drogowych, a ponadto modele 6x2/4 ze skrętną osią wleczoną "Telligent" do dystrybucji materiałów budowlanych. Wreszcie oferowane są 6x2 z osią wleczoną wyposażoną w opony bliźniacze.

Przeprojektowane wnętrze i elementy zewnętrzne kabiny kierowcy

Nowe kabiny wyróżniają się wygodnym wnętrzem i rozwiązaniami istotnie dostosowanymi do potrzeb kierowcy w różnych obszarach zastosowań. Standardowa – krótka szoferka nosi symbol S (1700 mm w obrysie zewnętrznym) i jest szczególnie przydatna do zadań wymagających maksymalnej długości przestrzeni ładunkowej. Kabina średniej długości M (1950 mm w obrysie zewnętrznym) umożliwia pracę na średnich dystansach po zainstalowaniu opcjonalnej leżanki.  Najdłuższą kabinę L, długości 2277 mm, można zaś wyposażyć dla celów transportu dalekobieżnego w wysoki dach i tym samym wnętrze podwyższone do 1920 mm. W efekcie tego Actros staje się zdolny do pokonywania dalekich dystansów i wygodnego noclegu dla jednego, dwóch prowadzących. Warto jeszcze tutaj wspomnieć, iż kabiny M i L dostępne są także z płaskim dachem do zastosowań specjalnych, takich jak na przykład pompy do betonu.

Wszystkie szoferki posiadają zupełnie przeprojektowany przód. Ich "oblicze" cechują widoczne linie z wystającymi szczelinami wentylacyjnymi, między szerokim obszarem okratowania wlotu chłodnicy. Niezależnie od wersji okratowanie wlotu chłodnicy, technika oświetlenia oraz cały obszar przedniego zderzaka są obecnie identyczne.

Wnętrze kabiny kierowcy nowych Mercedesów klasy ciężkiej do zastosowań budowlanych zostało również zaprojektowane od nowa. Drzwi otwierają się pod kątem przekraczającym 90 stopni, zatem wejście do samochodu jest bardziej niż przyjazne dla kierowcy. Duży schowek w panelach drzwi mieści butelki PET o pojemności do 1.5 litra. Nawiew wentylacyjny w płaszczyźnie drzwi, na wysokości pasa kierowcy, zapewnia suche i wobec tego przejrzyste szyby boczne oraz gwarantuje przyjemną kurtynę powietrzną pomiędzy ramionami kierowcy a szkłem szyby. Za regulowanym nawiewem znajduje się konsola sterowania położeniem szyb, zamków oraz lusterek. Oprócz tego położenie lusterek regulowane jest elektrycznie, a ich ogrzewanie odbywa się w trybie automatycznym lub manualnym.

Zestaw wskaźników dostosowany do potrzeb kierowcy

Nowy zestaw wskaźników w pojazdach Actros do zastosowań budowlanych został także zaprojektowany w sposób ergonomiczny i rozmieszczony w charakterystycznym łuku wokół kierowcy. Bezpośrednio przed jego oczami znajduje się nowoczesny zestaw wskaźników, w skład którego wchodzą  m.in. dwa ogromne wyświetlacze analogowe pokazujące najważniejsze parametry kontrolne codziennej jazdy – prędkość pojazdu i prędkość obrotową silnika. Zastosowany pochłaniacz światła" zapobiega refleksom świetlnym i istotnie poprawia czytelność. Poziom paliwa oraz ciśnienie w układzie hamulcowym są podobnie przedstawione, w postaci półokrągłych wskaźników analogowych, po prawej i lewej stronie głównej tablicy. Bieżące dane na temat całkowitej liczby przejechanych kilometrów, liczby kilometrów pokonanej podczas danej trasy, godziny oraz temperatury otoczenia, też pozostają w polu widzenia kierowcy.

Centralny wyświetlacz zlokalizowany jest między konsolą stałych wskaźników informacyjnych i przedstawia istotne informacje w formie opisowej. Standardowo włącza go kierowca, kiedy chce na przykład monitorować dane operacyjne, takie jak zużycie paliwa, pozostała ilość paliwa w zbiorniku bądź długość w kilometrach jazdy na bieżącej ilości paliwa w zbiorniku ewentualnie wyszukać inną stację radiową. W przypadku, gdy elektroniczny system kontrolny wykryje drobny (sygnalizowany na żółto) lub poważny (sygnalizowany na czerwono) błąd, kierowca zostaje powiadomiony właśnie za pośrednictwem wyświetlacza.

Prosta obsługa pojazdu

Elementy obsługi w nowym modelu Actros zaprojektowano w sposób jak najbardziej logiczny i czytelny. Obrotowy włącznik świateł zlokalizowano na lewo od koła kierownicy, w panelu wskaźników, tak zresztą, jak i dźwignie kierunkowskazów i wycieraczek przedniej szyby. Dźwignia hamulca postojowego znajduje się obecnie po prawej stronie, w panelu wskaźników. Przełączniki innych funkcji kontrolnych rozmieszczone są po tej samej stronie, odpowiednio do częstotliwości ich użytkowania. Obrotowe przełączniki wykorzystywane są na przykład do obsługi systemu ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji lub blokady mechanizmu różnicowego. Wiele przełączników dwupołożeniowych obsługuje takie funkcje, jak światło robocze, oświetlenie wewnętrzne lub rolety przeciwsłoneczne.

Zmiana biegów ruchem nadgarstka

W premierowych Actrosach do zastosowań budowlanych zmiana biegów należy nawet łatwiejszych niż dotychczas. Nowy, standardowy mechanizm zmiany biegów Telligent montuje się obecnie na wysięgniku dołączonym do siedzenia kierowcy. Taki joystick, nieznacznie przechylony w prawą stronę i dostosowany do naturalnego kąta między dłonią a przedramieniem prowadzącego, umożliwia sprawną zmianę przełożeń za pomocą "ruchu nadgarstka". Jako rozwiązanie alternatywne istnieje sposobność zamówienia tradycyjnego hydrauliczno-pneumatycznego systemu zmiany biegów.

Siedzenia w debiutującym modelu Mercedes-Benz Actros są także nowe. Uzyskały one aprobatę znanego niemieckiego stowarzyszenia na rzecz promowania zdrowia kręgosłupa. Do poprawy komfortu jazdy oraz likwidacji większości napięcia fizycznego kierowcy przyczyniają się także wygodniejsze bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, zintegrowane zagłówki i istotne usprawnienia w zakresie podparcia ud czy zarysu bocznego oparcia. Standardowe siedzenie prowadzącego, oparte na poduszce pneumatycznej, posiada wiele dodatkowych ustawień i opcji dostosowania do jego potrzeb. Ponadto opisywane ciężarówki wyposaża się standardowo w multifunkcjonalne siedzenie dla drugiego kierowcy, którego siedzisko można złożyć do góry celem stworzenia większej przestrzeni wewnątrz kabiny.

Zintegrowane ogrzewanie postojowe

Po raz pierwszy w historii ciężkich pojazdów do zastosowań budowlanych, nowy Actros posiada sterowany powietrzem system ogrzewania i wentylacji. Główna różnica między nim a konwencjonalnymi systemami opartymi na obiegu wody polega na tym, że pożądana temperatura wnętrza nie jest korygowana poprzez większą lub mniejszą objętość wody w wymienniku ciepła, lecz poprzez dodawanie świeżego powietrza do stałego strumienia ciepłego powietrza. System taki działa szybciej i precyzyjniej niż korekta objętości wody oraz umożliwia uzyskanie realnej efektywności automatycznego systemu kontroli warunków panujących w kabinie.

Jeśli chodzi o wyposażenie zapewniające właściwy komfort jazdy, jako standard lub opcja, w zależności od modelu kabiny kierowcy, dostępne są:

  • klimatyzacja napędzana od silnika pojazdu, zintegrowana z systemem kontroli warunków panujących w kabinie, z użyciem standardowego filtru pyłkowego/cząsteczkowego i opcjonalnego filtra z węglem aktywnym względnie
  • występującą przy najwyższym stopniu komfortu klimatyzacja automatyczna o wysokiej precyzji działania. Elementy składowe tego automatycznego systemu kontroli warunków panujących w kabinie sterowane są za pośrednictwem sieciowego mikroprocesora magistrali CAN.

Inną, zupełnie nową cechą jest zintegrowanie ogrzewania postojowego w systemie przewodów wentylacyjnych. Ogrzewanie postojowe korzysta ze standardowych kanałów powietrza biegnących przez całą kabinę kierowcy i jest wspomagane przez standardowy wentylator.

Modularna koncepcja przestrzeni ładunkowej

Szeroki wybór dostępnej przestrzeni schowków stanowi jedną z najważniejszych funkcji dobrze zaprojektowanej kabiny kierowcy. W modelu Actros rozwiązanie przestrzeni schowków opiera się na koncepcji modularnej. Obejmuje ona wszystkie obszary kabiny, od panelu wskaźników i powierzchni ponad przednią szybą do drzwi, ścian bocznych, tylnej ściany oraz powierzchni między siedzeniami, w ramach której powstała dodatkowa wolna przestrzeń, dzięki przeniesieniu zespołu zmiany biegów Telligent do siedzenia kierowcy oraz przemieszczeniu hamulca postojowego na panel wskaźników. Standardowy filtr przeciwpyłkowy na wlocie świeżego powietrza gwarantuje czystość powietrza we wnętrzu, a co za tym idzie pomaga kierowcy utrzymać sprawność w ciężkich warunkach pracy na budowie.

Nowoczesne silniki z jeszcze większą mocą

Do napędu Actrosów służą dwie rodziny widlastych, znanych ze swej ekonomiczności silników serii 500, obecnie zapewniających jeszcze wyższą moc, w szczególności zaś moment obrotowy. Nowa technologia wykazała swe praktyczne zalety w zakresie zużycia paliwa, wydajności oraz niezawodności w modelu 456-konnym (335 kW) wprowadzonym na rynek w roku 2001. Obecnie natomiast, wraz z usprawnionym systemem spalania, wykorzystywana jest we wszystkich klasach mocy. Silniki sześciocylindrowe OM 501 LA V6 obejmują zakres mocy od 235 kW (320 KM) i 1650 Nm do 335 kW (456 KM) i 2200 Nm, w pięciu wariantach, podczas gdy duży ośmiocylindrowy silnik widlasty dostępny jest w trzech klasach mocy, od 370 kW (503 KM) i 2400 Nm do 425 kW (578 KM) i 2700 Nm. W zależności od modelu, zarówno moc znamionowa, jak i maksymalny moment obrotowy silników V6 i V8 wzrosły, w porównaniu z poprzednikami, odpowiednio o 5 kW do 20 kW (7 KM do 27 KM) i 150 Nm. Oprócz tego wszystkie Actrosy drugiej generacji cechują się jeszcze dłuższym, kontrolowanym przez system obsługowy Telligent przebiegiem między obsługami serwisowymi oraz dalszym wydłużeniem żywotności całej rodziny jednostek napędowych.

Nowe klasy mocy doprowadziły także do zmiany oznaczeń poszczególnych odmian samochodów. Aktualna sekwencja (na przykładzie auta o masie dopuszczalnej 33 ton), w przypadku wyposażenia w dwunastolitrowy sześciocylindrowy silnik, wygląda następująco: 3332 – 3336 – 3341 – 3344 – 3346. Zgodnie z powyższą logiką typy z silnikiem 16-litrowym V8 otrzymują symbole 3350, 3354 i 3358.

Automatycznie sterowana skrzynia biegów Telligent dostępna we wszystkich wersjach

Nowe pojazdy Actros do zastosowań specjalistycznych wyposaża się standardowo w skrzynie 16–biegowe z bezpośrednim przełożeniem (G 211/G 231) lub z nadbiegami (G 210/G 240/G 260). Obsługiwane są one przez system zmiany biegów Telligent. Zdaniem Mercedesa czyni on z nowooferowanych środków transportu jedyne ciężarówki w tym segmencie rynku, których wszystkie wersje dostępne są z systemem wspomagania zmiany biegów celem zmniejszenia obciążenia kierowcy. Hydrauliczno-pneumatyczny system zmiany biegów w układzie podwójnego H, jest także oferowany klientom preferującym zmianę biegów w sposób tradycyjny.

Od początku roku 2004 automatyczna skrzynia biegów Telligent, szczególnie ułatwiająca pracę kierowcy na krótkich trasach i w trudnym terenie oraz mająca istotny wpływ na redukcję skali zużycia układu, będzie opcjonalnie dostępna we wszystkich ciężkich, specjalistycznych Actrosach. Główna zmiana w stosunku do poprzedniej wersji to pneumatyczny siłownik obsługujący standardowe sprzęgło. Ponadto automatyczna skrzynia biegów Telligent stała się obecnie układem opartym dosłownie na "dwóch pedałach". Poprzednio instalowany pedał awaryjny dla hydraulicznej obsługi sprzęgła został teraz zupełnie wyeliminowany. Tak naprawdę nigdy on bowiem nie był potrzebny.

Skrzynie rozdzielcze VG 1700 i VG 2400 wykorzystywane są we wszystkich odmianach pojazdów z napędem na wszystkie koła. Odrębny system chłodzenia oleju nie jest niezbędny do standardowych zastosowań. W ofercie koncern proponuje szeroką gamę napędów dodatkowych. Wreszcie zarówno silnik, jak i związane ze skrzynią biegów przystawki odbioru mocy dostępne są dla betonomieszarek w wykonaniu ze specjalną, tylną przystawką odsilnikową z elastycznym sprzęgłem.

Układ hamulcowy Telligent z integralną blokadą przeciwdziałającą stoczeniu się pojazdu ze wzniesienia

Techniczną nowością, szczególnie przydatną w ciężkim transporcie na krótkich trasach i w zastosowaniach budowlanych, jest blokada przeciwdziałająca stoczeniu się pojazdu ze wzniesienia. Sterowane w pełni elektronicznie, a stąd działające niezmiernie szybko pneumatyczne zawory hamulcowe, znacznie ułatwiają ruszanie z miejsc o dowolnym nachyleniu. Po każdym użyciu pedału hamulca w przypadku, gdy samochód pozostaje w miejscu, ciśnienie w układzie hamulcowym zostaje utrzymane przez około jedną sekundę po zwolnieniu pedału, w celu zapobiegnięcia stoczeniu się pojazdu do tyłu. W ciągu takiego opóźnienia kierowca może swobodnie ruszyć ze wzniesienia, naciskając pedał przyspieszenia.

Układ hamulcowy prezentowanych wyrobów spod znaku gwiazdy skonfigurowano specjalnie z uwzględnieniem przeznaczenia przewidywanego dla każdej z wersji. Wywrotki wyposaża się w tarcze hamulcowe z przodu i bębny hamulcowe z tyłu, podczas gdy wszelkie konfiguracje z napędem na wszystkie koła, standardowo wykorzystywane w ciężkim transporcie w trudnych warunkach drogowych, mają wszędzie bębny hamulcowe. Układ hamulcowy Telligent z elektronicznym sterowaniem i krótszymi czasami reakcji zawsze stanowi element standardowy. Jedną z głównych zalet takiego układu jawi się równomierność zużycia okładzin hamulcowych na każdej osi, zmniejszająca liczbę niezbędnych wizyt w warsztacie.

Aktywny system ostrzegania przed przeciążeniem

Nowa funkcja aktywnego ostrzegania układu hamulcowego Telligent powiadamia kierowcę o zagrażających przeciążeniach w zespole ciągnika, sugerując mu zmianę stylu jazdy w kierunku bardziej efektywnego wykorzystania zwalniaczy w układzie napędowym (dekompresyjny hamulec silnikowy oraz zawór klapowy wylotowy jako standard, hydrauliczny retarder jako opcja). W Actrosach pomocnicze zwalniacze stanowią integralną część układu hamulcowego Telligent. Powyższe oznacza, że kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca, uruchamia zarówno hamulec główny, jak i hamulce pomocnicze. Naturalnie celem połączenia wszystkich układów hamulcowych dostępnych w pojeździe jest dalsza redukcja zużycia hamulca zasadniczego, poprzez zwiększenie udziału niezużywających się zwalniaczy pomocniczych w procesie pożądanego obniżenia prędkości.

Obsługa stosowna do warunków eksploatacji

Zalety układu serwisowania Telligent, instalowanego we wszystkich autach klasy ciężkiej potentata ze Stuttgartu, są w szczególności oczywiste w wariantach do zastosowań specjalistycznych. W tym zakresie osiągnięto wiele, gdyż poprzednie przebiegi między przeglądami zostały prawie podwojone. Terminy serwisowania można określić w odniesieniu do następujących kryteriów: tak zwanego potencjału zużycia każdej pozycji obsługowej, zebranej w grupy według kryteriów obsługowych, lub według harmonogramu uznanego za optymalny dla floty pojazdów jako całości. To klient dokonuje wyboru, ponieważ to jego wymogi robocze mają charakter decydujący. Łożyska o ograniczonej obsłudze lub bezobsługowe oraz mocowania resorów i osi, także przyczyniają się do ograniczenia zakresu serwisowania.

Nowa koncepcja elektroniki "KontAct"

Dalsza poprawa w zakresie niezawodności i nowej funkcjonalności stała się możliwa dzięki nowej koncepcji elektroniki, zwanej "KontAct". Rozszerza ona sieć opartą na magistrali CAN na cały pojazd, zwiększając jednocześnie potencjał diagnostyczny samochodu. Zarówno przód jak i tył pojazdu wyposażono we własne moduły kontrolne dysponujące nadmiarową magistralą CAN. Umożliwia to znaczne ograniczenie liczby przewodów i połączeń. Koncepcja "KontAct" pozwala również na wprowadzenie funkcji zwykle dostępnych tylko w autach osobowych, np. obsługa telefonu lub radia za pośrednictwem przycisków montowanych na kole kierownicy.

Sprawdzona kombinacja: Podwozie/Zawieszenie/Osie

Rama pojazdów Actros do zastosowań budowlanych zaprojektowana została dla wysokiej elastyczności skrętnej przy jednoczesnej wysokiej odporności na wyginanie. Składa się ona z nitowanych podłużnic i poprzeczek, z których część jest także mocowana na śruby. Jednolita sieć otworów w odstępach co 50 mm zapewnia możliwość montażu poprzeczek ramy i podpór elementów składowych, przyczyniając się też do standaryzacji rozwiązań. Gwarantuje tym samym krótki czas montażu nadwozia, a stąd możliwość szybkiego wykorzystania podwozia, po zakończeniu produkcji.

Standardowo w zawieszeniu z przodu i tyłu stosowane są resory mechaniczne. Bardziej wymagający klienci mogą zamówić, przyczyniające się do zwiększenia komfortu jazdy, mieszane zawieszenie mechaniczno-pneumatyczne (resor piórowy/poduszka pneumatyczna), dostępne w typach 4x2, 6x2, 6x2/4 i 6x4. Stablizatoro-wahacz łączy tutaj w pojedynczym elemencie poprzednio odrębne funkcje prowadzenia i stabilizacji osi. Eliminuje to potrzebę zastosowania dwóch drążków prowadzących, dwóch wsporników łożyska, dwóch przegubów i wielu elementów montażowych. Dzięki bezobsługowym łożyskom z gumy cząsteczkowej taki układ zawieszenia zapewnia niskie koszty eksploatacji. Poza tym rozstaw między środkami resorów, z uwzględnieniem opcji instalacji opon najpopularniejszych rozmiarów, jest maksymalnie duży i oferuje wysoką stabilność podczas przechyłów a zatem wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy.

Wyrównywanie obciążenia przednich osi dla wersji czteroosiowej

Stabilizacja obciążenia przednich osi dla pojazdów czteroosiowych, pierwszy raz wprowadzona do produkcji seryjnej w specjalistycznych Actrosach poprzedniej generacji w roku 1997, okazała się bardzo udana. Wcześniej każda koleina lub przeszkoda oznaczała, że zmniejszone obciążenie na jedną oś prowadziło do dodatkowego obciążenia drugiej osi. Nowy układ stabilizacji osi zapobiega temu zjawisku. Dla przeszkody o wysokości do 100 mm obciążenia na oś dwóch przednich osi rozkładają się równomiernie, w sposób czysto mechaniczny, co zapewnia stały kontakt tych osi z podłożem. Ostatecznym wynikiem jest nie tylko redukcja jednostronnych obciążeń, i stąd mniejsze zużycie odpowiednich elementów składowych, ale także mniejsze zużycie opon, poprawiony komfort jazdy, lepsze właściwości trakcyjne oraz usprawniona charakterystyka hamowania i kierowania.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.