mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Actros z poszerzonymi oponami

Actros z poszerzonymi oponami

Już od grudnia ubiegłego roku, nowy Mercedes-Benz Actros oferowany jest z oponami Bridgestone Greatec Mega Drive o zwiększonej szerokości, w rozmiarze 495/45 R 22.5, które zastąpią klasyczne opony bliźniacze na tylnej osi.

Oprócz zalet związanych z niższą masą własną i mniejszym zużyciem paliwa, nowe ogumienie, opracowane wspólnie przez firmy Bridgestone i DaimlerChrysler wyposażone jest w system bezpieczeństwa „Aircept”. W przypadku przebicia opony, nowy system zapewnia poziom bezpieczeństwa porównywalny z dotychczas stosowanymi oponami bliźniaczymi. System sprawdza się zarówno podczas jazdy po prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów oraz pozwala na stabilne prowadzenie pojazdu na odcinku ok. 25 km z prędkością do 60 km/h, co powinno wystarczyć na przykład na dotarcie do najbliższego warsztatu.

Wyposażenie osi napędowej w opony o zwiększonej szerokości oraz w system jazdy awaryjnej Aircept umożliwiło zwiększenie ładowności pojazdu o 80 kg w porównaniu z modelem wyposażonym w opony bliźniacze. Zastosowanie nowych opon pozwala także na wyeliminowanie konieczności wożenia koła zapasowego, co zwiększa ładowność pojazdu nawet o 200kg.

Mniejsze opory toczenia wynikające z zastosowania pojedynczych opon Bridgestone Greatec Mega Drive na osi napędowej przyczyniły się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa w nowych modelach Actrosa. Eksperci obliczyli, że w porównaniu z pojazdem wyposażonym w opony Energy, zużycie paliwa spada o ok. 0,5 litra na 100km, zaś w porównaniu z modelem wyposażonym w tradycyjne opony, oszczędności sięgają ok. 1,5 litra na 100km.

W porównaniu z innymi koncepcjami stosowania pojedynczych opon osi napędowej, ogumienie Bridgestone Greatec Mega Drive z systemem jazdy awaryjnej Aircept jest znacznie bezpieczniejsze. Aircept to skrót od angielskiego określenia „assistant inner ring interceptor”. System Aircept to element umieszczony wewnątrz opony, na obręczy koła. W razie spadku ciśnienia w oponie o więcej niż 1,5 bara, system uaktywnia się, powodując rozprężanie awaryjnej dętki w oponie, kompensującej zmianę rozkładu obciążenia i utrzymującej stabilność pojazdu. Wówczas, w normalnych warunkach możliwe jest kontynuowanie jazdy na odcinku 25 km z prędkością 60 km/h. W większości przypadków wystarcza to na dotarcie do najbliższego warsztatu. Funkcje systemu Aircept uzupełnia układ kontroli ciśnienia w ogumieniu, który nieustannie monitoruje ciśnienie w oponach i w razie potrzeby sygnalizuje kierowcy ewentualne problemy.

Po wprowadzeniu pojedynczego ogumienia na osiach napędowych większość przewoźników odstąpi od wymogu wożenia koła zapasowego, skoro i tak niewielu kierowców byłoby w stanie samodzielnie poradzić sobie z wymianą takiego koła. Firmy Bridgestone i DaimlerChrysler przygotowały zatem specjalny serwis awaryjny. Z serwisem można skontaktować się przez standardowe numery udostępniane użytkownikom pojazdów marki Mercedes-Benz lub przez europejski serwis Bridgestone. Na głównych trasach europejskich naprawa uszkodzenia wykonywana jest przez najbliższy punkt obsługi pojazdów ciężarowych Bridgestone w ciągu dwóch godzin.

Opony Bridgestone Greatec Mega Drive o zwiększonej szerokości z nowym systemem pracy awaryjnej Aircept oraz układem monitoringu ciśnienia dostępne są do wszystkich ciągników siodłowych Mercedes-Benz 4x2 z rodziny Actros oraz do ciężarówek Actros 4x2 i 6x2 z silnikami w układzie V6. Pierwsze seryjne pojazdy wyposażone w nowe opony zostały dostarczone klientom w grudniu 2003r. Pod względem maksymalnego przebiegu, zdolności hamowania, przyczepności, właściwości jezdnych i hałasu, pojedyncze opony charakteryzują się takimi samymi parametrami jak tradycyjne ogumienie bliźniacze. Nowe opony mogą być również bieżnikowane w ten sam sposób, jak opony zwykłe. W sprzedaży znajdują się już także odpowiednie łańcuchy śnieżne do jazdy w warunkach zimowych lub jazdy na nieczyszczonych drogach.

Komentuj:

~Herbi 2006-08-10

Ja na szerokich kapciach jeździłem w USA pracowałem tam trzy lata jeździłem na peterbilcie 379 i to są dobre opony jak dostane te tylne szerokie to se w magnumce zamontuje

~bzyk 2006-05-07

opony brigistone to najgorsza opona jaka może byc sa strasznie twarde no i ślizgie meczyłem sie na nich troche kilometrów

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport