mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Actros z poszerzonymi oponami

Actros z poszerzonymi oponami

Już od grudnia ubiegłego roku, nowy Mercedes-Benz Actros oferowany jest z oponami Bridgestone Greatec Mega Drive o zwiększonej szerokości, w rozmiarze 495/45 R 22.5, które zastąpią klasyczne opony bliźniacze na tylnej osi.

Oprócz zalet związanych z niższą masą własną i mniejszym zużyciem paliwa, nowe ogumienie, opracowane wspólnie przez firmy Bridgestone i DaimlerChrysler wyposażone jest w system bezpieczeństwa „Aircept”. W przypadku przebicia opony, nowy system zapewnia poziom bezpieczeństwa porównywalny z dotychczas stosowanymi oponami bliźniaczymi. System sprawdza się zarówno podczas jazdy po prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów oraz pozwala na stabilne prowadzenie pojazdu na odcinku ok. 25 km z prędkością do 60 km/h, co powinno wystarczyć na przykład na dotarcie do najbliższego warsztatu.

Wyposażenie osi napędowej w opony o zwiększonej szerokości oraz w system jazdy awaryjnej Aircept umożliwiło zwiększenie ładowności pojazdu o 80 kg w porównaniu z modelem wyposażonym w opony bliźniacze. Zastosowanie nowych opon pozwala także na wyeliminowanie konieczności wożenia koła zapasowego, co zwiększa ładowność pojazdu nawet o 200kg.

Mniejsze opory toczenia wynikające z zastosowania pojedynczych opon Bridgestone Greatec Mega Drive na osi napędowej przyczyniły się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa w nowych modelach Actrosa. Eksperci obliczyli, że w porównaniu z pojazdem wyposażonym w opony Energy, zużycie paliwa spada o ok. 0,5 litra na 100km, zaś w porównaniu z modelem wyposażonym w tradycyjne opony, oszczędności sięgają ok. 1,5 litra na 100km.

W porównaniu z innymi koncepcjami stosowania pojedynczych opon osi napędowej, ogumienie Bridgestone Greatec Mega Drive z systemem jazdy awaryjnej Aircept jest znacznie bezpieczniejsze. Aircept to skrót od angielskiego określenia „assistant inner ring interceptor”. System Aircept to element umieszczony wewnątrz opony, na obręczy koła. W razie spadku ciśnienia w oponie o więcej niż 1,5 bara, system uaktywnia się, powodując rozprężanie awaryjnej dętki w oponie, kompensującej zmianę rozkładu obciążenia i utrzymującej stabilność pojazdu. Wówczas, w normalnych warunkach możliwe jest kontynuowanie jazdy na odcinku 25 km z prędkością 60 km/h. W większości przypadków wystarcza to na dotarcie do najbliższego warsztatu. Funkcje systemu Aircept uzupełnia układ kontroli ciśnienia w ogumieniu, który nieustannie monitoruje ciśnienie w oponach i w razie potrzeby sygnalizuje kierowcy ewentualne problemy.

Po wprowadzeniu pojedynczego ogumienia na osiach napędowych większość przewoźników odstąpi od wymogu wożenia koła zapasowego, skoro i tak niewielu kierowców byłoby w stanie samodzielnie poradzić sobie z wymianą takiego koła. Firmy Bridgestone i DaimlerChrysler przygotowały zatem specjalny serwis awaryjny. Z serwisem można skontaktować się przez standardowe numery udostępniane użytkownikom pojazdów marki Mercedes-Benz lub przez europejski serwis Bridgestone. Na głównych trasach europejskich naprawa uszkodzenia wykonywana jest przez najbliższy punkt obsługi pojazdów ciężarowych Bridgestone w ciągu dwóch godzin.

Opony Bridgestone Greatec Mega Drive o zwiększonej szerokości z nowym systemem pracy awaryjnej Aircept oraz układem monitoringu ciśnienia dostępne są do wszystkich ciągników siodłowych Mercedes-Benz 4x2 z rodziny Actros oraz do ciężarówek Actros 4x2 i 6x2 z silnikami w układzie V6. Pierwsze seryjne pojazdy wyposażone w nowe opony zostały dostarczone klientom w grudniu 2003r. Pod względem maksymalnego przebiegu, zdolności hamowania, przyczepności, właściwości jezdnych i hałasu, pojedyncze opony charakteryzują się takimi samymi parametrami jak tradycyjne ogumienie bliźniacze. Nowe opony mogą być również bieżnikowane w ten sam sposób, jak opony zwykłe. W sprzedaży znajdują się już także odpowiednie łańcuchy śnieżne do jazdy w warunkach zimowych lub jazdy na nieczyszczonych drogach.

Komentuj:

~Herbi 2006-08-10

Ja na szerokich kapciach jeździłem w USA pracowałem tam trzy lata jeździłem na peterbilcie 379 i to są dobre opony jak dostane te tylne szerokie to se w magnumce zamontuje

~bzyk 2006-05-07

opony brigistone to najgorsza opona jaka może byc sa strasznie twarde no i ślizgie meczyłem sie na nich troche kilometrów

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo XC60 - pierwsze teasery
Volvo XC60 - pierwsze teasery
To będzie jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Nie tylko globalnie, ale również pod kątem polskiego rynku. Model XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, mimo że ma już swoje lata. Dlatego przyszedł czas na kolejną odsłonę, a tymczasem producent podgrzewa atmosferę przed premierą.
Odgadnij model Odgadnij model