mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Actrosem do Księgi Rekordów Guinessa

Actrosem do Księgi Rekordów Guinessa

Dokładnie 19,44 l oleju napędowego na 100 km bądź też w przeliczeniu niecałe 0,8 litra na 100 tonokilometrów (tkm) – oto wynik jazdy testowej samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros o ładowności 40 ton, na trasie 12 728,94 kilometrów. Jest to wynik rekordowy i według obserwatorów „Księgi Rekordów Guinnessa” zasługuje na wpis jako światowy rekord w kategorii „Najbardziej ekonomiczny 40-tonowy samochód ciężarowy” („The most fuel efficient 40 ton Truck”).

Actrosem do Księgi Rekordów Guinessa
Podczas trwającej siedem dni bez przerwy jazdy testowej w Nardo (południe Włoch) seryjny nowy Actros z ponad 25-tonowym załadunkiem oraz średnią prędkością 80 km/h udowodnił, że w zakresie pojazdów użytkowych wersja „samochodu jednolitrowego” jest realna już od 0,8 litra paliwa na 100 tkm. Dla właściciela floty pojazdów oznacza to realne oszczędności, a co za tym idzie wyższą rentowność, ponieważ w branży transportowej w oparciu o zużycie paliwa kalkuluje się cenę każdej tony ładunku na kilometr (tkm). Z kolei dla środowiska naturalnego tak niskie zużycie paliwa oznacza niższą emisję szkodliwego dwutlenku węgla - nowy Actros redukuje emisję CO2 do 20,5 gramów na tonę załadunku na kilometr (g/tkm). Celem przeprowadzonej jazdy testowej sprawdzającej zużycie paliwa w nowym Actrosie było pokazanie, czego może dokonać nowoczesna technika samochodowa w idealnych warunkach terenowych. Przeprowadzone równolegle testy porównywalnego samochodu miały wykazać, jakie czynniki są odpowiedzialne za różnice zużycia paliwa w codziennym ruchu na europejskich drogach. Testy nadzorowało Niemieckie Stowarzyszenie Kontroli Pojazdów Mechanicznych DEKRA.

Podstawą rekordowych wyników jazdy testowej była wydajność nowoczesnej techniki niemieckiego koncernu. Konwencjonalny silnik Diesla w pojazdach użytkowych już dawno stał się mechanizmem napędowym „high tech” o wysoko rozwiniętej regulacji układu przeniesienia napędu. W ciągu ostatnich dekad zużycie oleju napędowego w tym rodzaju silnika spadło o ponad jedną trzecią, a jednocześnie o tyle samo wzrosła wydajność transportowa. W ostatnich latach istotny postęp przyniosła też technologia BlueTec, zmniejszająca zużycie oleju napędowego o 2-5% lub roczne zużycie o 1500 – 2000 litrów w przeliczeniu na samochód, w zależności od sposobu eksploatacji. Każdy zaoszczędzony litr oleju napędowego zmniejsza obciążenie środowiska o 2640 g CO2.

Jazda testowa w Nardo pokazała również, jakie czynniki w ruchu drogowym zwiększają zużycie paliwa. Należą do nich: zła infrastruktura drogowa i brak sterowania ruchem, nieprawidłowa konfiguracja pojazdu, jego niewystarczająca konserwacja oraz złe nawyki kierowcy. Pomiary dokonane podczas testu potwierdziły dane Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), zgodnie z którymi chwilowe zużycie paliwa przez pojazd o ładowności 40 ton może się potroić, gdy pojazd musi zatrzymywać się dwa razy na kilometr, zamiast jechać z prędkością 50 km/h. Z takimi zatorami kierowcy samochodów ciężarowych mają do czynienia każdego dnia, czy to w wyniku małej przepustowości dróg, czy też w związku z wypadkami. Oznacza to, że nowoczesne systemy typu „asystent” oraz system hamowania awaryjnego Active Brake Assist, które często pozwalają uniknąć kolizji, pomagają także ograniczyć zużycie paliwa, a tym samym zbędną emisję dwutlenku węgla.

Stworzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem drogowym również mogłoby tu wnieść istotny wkład. To samo dotyczy ogumienia. Zamiast podwójnych opon na tylnej osi samochodów ciężarowych Mercedes-Benz oferuje superszerokie opony pojedyncze. Dzięki temu możliwa jest oszczędność zużycia paliwa nawet o 2%. Zużycie paliwa wzrasta natomiast o 8%, gdy ciśnienie powietrza w kołach jest zbyt niskie. Jeżeli wziąć pod uwagę, że ponad 30% wszystkich samochodów ciężarowych jeździ ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w kołach, widać wyraźnie potencjał oszczędnościowy. Oprócz tego zbyt niskie ciśnienie powietrza jest czynnikiem, który odpowiada za 95% przypadków pękania opon.

Jazda próbna Actrosem pokazała, że w warunkach optymalnych tylko 60% paliwa zużytego przez samochód ciężarowy o ładowności 40 ton zależy od techniki pojazdu. Pozostała część, czyli 10-15 litrów na 100 km, jest zależna od sytuacji na drodze, topografii, konfiguracji pojazdu oraz przeglądów. Na wiele parametrów ma przy tym wpływ planista ruchu, dyspozytor, zarządca floty oraz kierowca.
Kierowca jest jedną z kluczowych postaci, która dzięki odpowiedzialnemu sposobowi jazdy oraz dbałości o regularne przeglądy może mieć aktywny wpływ na jedną czwartą zużycia paliwa. Biorąc pod uwagę to, że ceny paliwa stanowią 30% wszystkich kosztów floty, jest rzeczą oczywistą, że należy wykorzystać wszelkie środki do ich zmniejszenia. Skorzysta na tym także środowisko, gdyż będąca w ostatnim czasie tematem licznych debat emisja dwutlenku węgla jest bezpośrednio związana z wysokością zużycia paliwa.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Mercedes
Tematy w artykule: Mercedes Mercedes Actros

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport