mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Aluminiowe Scanie

Aluminiowe Scanie

Nad kwestiami ochrony środowiska i ograniczenia negatywnego wpływu działalności człowieka na naturalny rytm ziemi od lat łamią sobie głowy autorytety na całym świecie.

Aluminiowe Scanie

Jednym ze sposobów ochrony zasobów naturalnych i redukcji emisji szkodliwych substancji do środowiska – jest używanie w przemyśle materiałów z recyklingu, takich jak np. aluminium, które można wykorzystywać wielokrotnie przy maksymalnym ograniczeniu zużycia energii i minimalnej utracie jakości i właściwości metalu. Jest to materiał lekki i trwały.

Od 1993 roku koncern Scania produkuje autobusy do transportu miejskiego i podmiejskiego z aluminiowymi nadwoziami. Ponieważ aluminium stanowi tylko 1/3 masy stali takie pojazdy są lżejsze, co pozwala na dodatkowe wzmocnienia struktury przy zachowaniu podobnej wagi pojazdu. Aluminium jest również  odporne na korozję więc nie wymaga specjalnego zabezpieczania. Oszczędza to nakłady robocze, materiały i wagę oraz chroni środowisko w procesie produkcji, użytkowania i  po zakończeniu eksploatacji.

Nadwozie autobusów miejskich Scania budowane są z wytłaczanych profili aluminiowych pozwalających się łatwo łączyć w zależności od modelu i specyfikacji pojazdu. W procesie produkcji nie ma spawania ani szlifowania a elementy łączone są w kilka minut za pomocą narożników aluminiowych i śrub samoryglujących.  Taki system łączenia jest bardziej elastyczny w ruchu i charakteryzuje się kilkukrotnie lepszą odpornością na pęknięcia niż spawy.

Europejskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa stawiają duże wymagania producentom autobusów. Szczególnie w przypadku autobusów niskopodwoziowych, gdzie istnieje większe ryzyko odniesienia przez pasażerów obrażeń w sytuacji kolizji bocznej lub w przypadku wywrócenia pojazdu. Testy zderzeniowe autobusu Scania w kolizji bocznej z pojazdem o wadze 1500 kg, poruszającym  się z prędkością 50 km/h, wykazały głębokość uderzenia równą zaledwie 14 mm. Jest to nieznaczne odkształcenie powierzchni podczas kiedy samochód osobowy w tym samym zderzeniu ulega niemal całkowitemu zniszczeniu.

Powstałe w wyniku takiego zdarzenia szkody można naprawić w ciągu 20 minut wymieniając jedynie uszkodzone elementy.  Oznacza to krótsze przestoje i szybsze oddanie autobusu do użytku. A w dłuższej perspektywie aluminiowa modułowa zabudowa autobusu zapewnia niskie koszty eksploatacji przy zapewnieniu bezproblemowego użytkowania i trwałości pojazdu. Nie do przecenienia jest również minimalny wpływ na środowisko naturalne, co staje się powoli sprawą dużej wagi dla społeczeństw wysokorozwiniętych wrażliwych na kwestie ochrony środowiska naturalnego.

Komentuj:

~tomek 2008-04-15

scanie to najlepsze tirówy na świecie

~kowal 2006-07-25

scanie soa wytszymałe na uderzenia

~ktoś 2006-05-05

mój starszy jest kierowcom

~ktoś 2006-05-05

scanie to najlepsze wozy ciężąrowe

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport