mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Amerykańskie crash-testy gromią niemieckie auta

Amerykańskie crash-testy gromią niemieckie auta

Nowy typ testów zderzeniowych, który został wprowadzony przez amerykański Instytut Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego (Insurance Institute for Highway Safety), przyprawił o drżenie kilku niemieckich producentów samochodów. Okazuje się, że nawet Audi i Mercedes mogą mieć spore problemy z zagwarantowaniem należytego bezpieczeństwa swoim pasażerom. Mercedes nie zgadza się z wynikami testu i zamierza pozwać IIHS do sądu.

Amerykańskie crash-testy gromią niemieckie auta
W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez IIHS, wzięło udział 13 samochodów klasy średniej premium. Metodologia badania różni się nieco od dotychczas przeprowadzonych przez IIHS lub chociażby europejski instytut Euro NCAP prób zderzeń czołowych. Nowością jest zmiana pozycji uderzenia pojazdu: do kontaktu ze stojącym obiektem (w tym przypadku betonowym blokiem) dochodzi przy płaszczyźnie lewego reflektora samochodu. Rezultatem takiego testu jest kumulowanie się energii uderzenia na niewielkiej części karoserii, zaś cały jego strumień błyskawicznie przemieszcza się w stronę kierowcy.

Podobny schemat crash-testów od 2009 roku przeprowadza również niemiecki automobilklub ADAC. Bazując na własnym doświadczeniu i wynikach prób zderzeniowych jego specjaliści zgodnie twierdzą, że do tego typu wypadków dochodzi na drogach bardzo często, dlatego wyniki przedstawione przez IIHS obrazują realne skutki wypadków.


Skutki, które dla pasażerów kilku przetestowanych przez amerykański instytut samochodów, mogą być tragiczne. Zarówno Audi A4 jak i Mercedes Klasy C zakończyły tzw. próbę Small-Overlap z mizernymi wynikami, które jednoznacznie stwierdzają o niedostatecznej ochronie kierowcy. W przypadku modelu z Ingolstadt podczas uderzenia otworzyły się drzwi, tym samym zwiększając ryzyko zagrożenia obrażeniami, zaś w Mercedesie pomiędzy pedałami, a podłogą zakleszczyła się stopa manekina zderzeniowego. Nie mniejsza zmartwienia ma również Lexus ze swoimi IS 250 i ES 350, w których w trakcie uderzenia drastycznie zmniejsza się przestrzeń dla ochrony górnej partii ciała i nóg.

Odrobinę lepsze rezultaty, lecz na pewno nie dające pełnej satysfakcji, zanotowały Volkswagen CC, Lincoln MKZ, BMW Serii 3 i Acura TSX (zarówno w wersji sedan i kombi). Jako jedyny notę "zadowalający" otrzymało Infiniti G.

Zwycięzcami testu zostały z kolei: Acura TL i Volvo S60. W przypadku obu modeli przyznano notę "dobry", a za odniesienie sukcesu w teście wskazano przede wszystkim praktycznie brak jakichkolwiek deformacji kabiny i dużą przestrzeń ochronną. W przypadku S60 tak dużą, że głowa manekina w trakcie uderzenia zdołała wcisnąć się między poduszkę boczną i czołową, za co skandynawską markę delikatnie skrytykowano.

Skrytykować, tym razem metodologię testów zamierza jednak Daimler, który jest właścicielem marki Mercedes. Niemiecki koncern poddaje pod wątpliwość symulacje wypadków przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety. "Crash-test IIHS nie jest odzwierciedleniem realnych zdarzeń na drogach. Zderzenie pojazdu na szerokości reflektora, jest według naszych danych statystycznie niemożliwe" - powiedział rzecznik prasowy koncernu. "Bardziej ufamy danym zebranym podczas realnych wypadków niż prób przeprowadzanych w warunkach laboratoryjnych" - dodał.

Zobacz wyniki testu IIHS wszystkich modeli>>>

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Mercedes Klasa C
Mercedes Klasa C
Cena podstawowa już od: 119 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Volvo S60
Volvo S60
Cena podstawowa już od: 123 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Audi Q5 - znamy cenę

Audi Q5 - znamy cenę

Aktualności 2016-12-08

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Komentuj:

~amerykanin 2012-12-17

FrankWilliams przeczytaj tekst artykułu i na pewno jest tam wspomniane o S60 a nie o V60. Co do bezpieczeństwa Volvo już nie jest tak bezpieczne jak kiedyś pełniło przewodnia rolę.

~FrankWilliams 2012-12-17

w przypadku Volvo taka krytyka przełoży sie tylko na poprawę bezpieczeństwa i pewnie przy nowych modelach poświęcą więcej czasu na testy, a błąd w nowej (poliftingowej) wersji V60 zostanie poprawiony

marko1 2012-12-13

Panowie bez przesady, aczkolwiek zwycięzcami testu zostało Acura TL i Volvo S60 i to tylko z wynikiem dobrym. W przypadku Volvo S60, głowa manekina w trakcie uderzenia zdołała wcisnąć się między poduszkę boczną i czołową, za co skandynawską markę delikatnie skrytykowano. Idealnego i pewnego samochodu niema. Pewne to podatki i śmierć.

kosmoss 2012-12-12

Dlaczego jak ktoś robi niezależne testy i wygrywa w nich Volvo gromiąc wręcz konkurentów to piszecie że te teksty to fikcja? Gdyby wygrało Audi albo BMW byłyby wiarygodne?

~Mr Wolf 2012-11-29

raport obnażył przekłamanie w gwiazdkach przyznawanych przez NCAP, a Volvo i Leksus pokazały klasę

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport