mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Antos - klasa sama w sobie

Antos - klasa sama w sobie

Czy to żywność, olej opałowy, materiały budowlane, czy też transport komunalny — Antos z dopuszczalną masą własną 18–26 ton doskonale sprawdza się w transporcie regionalnym. Mercedes-Benz Antos, to pierwsza seria samochodów ciężarowych wyspecjalizowanych w ciężkim transporcie dystrybucyjnym.

Antos - klasa sama w sobie
Oferta dostępnych modeli, jak i obszar ich zastosowania są bardzo różnorodne, wliczając wysoce wyspecjalizowane pojazdy Loader i Volumer. Zalety Antosa to ponadto: szeroki wybór silników zgodnych z normą emisji spalin Euro 6, w pełni zautomatyzowana przekładnia i przyjazna w obsłudze kabina kierowcy. Oficjalna premiera modelu odbędzie się na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych (IAA Nutzfahrzeuge) we wrześniu.

Antos: pierwszy ciężki samochód ciężarowy dla dystrybucji — klasa sama w sobie
Nowy Antos jest klasą samą w sobie. Dzięki niemu Mercedes-Benz jest  pionierem wśród producentów samochodów ciężarowych. Jako jedyny oferuje bowiem modele odpowiednie do zastosowania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, gdzie potrzebne są nieskomplikowane, łatwe w obsłudze pojazdy o niskiej emisji spalin, do codziennego użytku. Regionalnie zróżnicowana topografia terenu i różnorodność ładunków wymagają szerokiej palety silników, a wiele postojów w trasie wiąże się z koniecznością zastosowania rozwiązań ułatwiających wsiadanie i wysiadanie. Ciężkie samochody dystrybucyjne powinny dobrze sprawdzać się zarówno w mieście, jak i na trasach międzymiastowych i autostradach.
Nowy Antos spełnia te wymagania, jest bowiem produkowany w wielu wersjach, odpowiadających potrzebom różnorodnych wymagań przedsiębiorstw, jak i kierowców.

Stylistyka: oczywiste pochodzenie, niepowtarzalny charakter
Wizualnie Antos niewątpliwie nawiązuje do nowego modelu Actrosa, przeznaczonego do transportów dalekobieżnych, niemniej wyróżnia się pewnymi niepowtarzalnymi akcentami. Stylistyka Antosa jest wprawdzie wzorowana na innych ciężarówkach z tej samej rodziny, niemniej zawiera również oryginalne elementy, podkreślające jego odmienny charakter. Antos łączy w sobie wyraźne i proste rysy z kontrastującymi wklęsłymi i wypukłymi liniami, dzięki którym ten potężny pojazd zyskuje wiele sprężystości.
Antos jako pojazd często poruszający się w miejskiej przestrzeni płynnie wkomponowuje się w urbanistyczny krajobraz. W porównaniu z innymi samochodami do transportu dystrybucyjnego wyróżnia się względnie płaską budową, a jednocześnie zachowuje mocną i wytrzymałą sylwetkę. Wrażenie to pogłębia szeroka kabina kierowcy (2,30 m). W połączeniu z szerokim podwoziem Antos prezentuje się dynamicznie i atletycznie. Kabina kierowcy harmonijnie łączy się z nadkolami, a prowadzą do niej trzystopniowe, wygodne schodki.
Centralnym punktem przedniej części pojazdu jest krata wlotu powietrza do chłodnicy z okazałą gwiazdą, symbolem Mercedesa. Dzięki płaskiej kabinie, Antosowi z reguły wystarczają trzy lamele osłony chłodnicy, które podobnie jak w Actrosie, są sportowo perforowane. Podzielony na trzy części zderzak z wytrzymałymi stalowymi krawędziami doskonale sprawdza się nawet przy cięższych zderzeniach, które w transporcie dystrybucyjnym zdarzają się dość często.

Trzy warianty kabiny kierowcy, wszystkie z kokpitem w wersji Premium
Kabina kierowcy nowego Mercedes-Benz Antos jest dostępna jako ClassicSpace w wersji krótkiej (S) i średniej (M). Wariant średni jest dostępny również jako superpłaski CompactSpace, na przykład w ciężarówkach z agregatem chłodzącym w zabudowie. Tunel silnika, zależnie od modelu, ma wysokość 320 mm lub 170 mm. Wyposażenie opcjonalne obejmuje składane łóżko o wymiarach 2000x600 mm i zasłonę, co jest idealnym rozwiązaniem podczas dłuższych przerw lub okazjonalnego noclegu.
Kierowca nowego Antosa zajmuje miejsce w kokpicie typu Premium. Uwagę zwraca wielofunkcyjna kierownica, a także przestronne ustawienie fotela. Wnętrze kabiny nowego Antosa ma sklepioną i przygotowaną z myślą o kierowcy formę podstawową. Również ergonomiczna obsługa i wysoka przejrzystość instrumentu są wzorcowe. Odpowiednio do obszaru zastosowania modelu Antos używane są bardziej funkcjonalne materiały. Kabina po stronie kierowcy utrzymana jest w czarnej kolorystyce, zaś od strony pasażera — w szarej. Na górze natomiast połączono szarość z beżem (tzw. greige), co optycznie powiększyło powierzchnię.
W opcjonalnej wersji kabiny kierowcy z dodatkowym siedzeniem zamiast środkowej części deski rozdzielczej wygospodarowano przestrzeń na nogi pasażera. Dźwignia hamulca postojowego i dysze powietrzne są odpowiednio pozycjonowane.

Silniki zgodne z normą Euro 6 od 175 kW (238 KM) do 375 kW (510 KM)
Nowy Mercedes-Benz Antos oferuje bogaty wybór silników wysokoprężnych BlueEfficiency Power, obejmujący trzy najnowsze i mocne sześciocylindrowe silniki rzędowe zgodne z normą spalinową Euro 6 o pojemności 7,7 litra, 10,7 litra i 12,8 litra. Ich moc wynosi od 175 kW (238 KM) do lżejszych zastosowań przy pojedynczych składach aż do 375 kW (510 KM) do ciężkich samochodów ciężarowych z naczepą lub ciągników siodłowych z naczepą w wymagających warunkach topograficznych.
Szczególnie kompaktowy i lekki jest nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936. Wśród zastosowanych innowacyjnych rozwiązań technicznych warto wymienić: maksymalne ciśnienie wtryskowe o imponującej wartości 2400 barów lub pierwszy na świecie regulowany wydechowy wałek rozrządu.
Również nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy, OM 470 o pojemności 10,7 litra zalicza się już do silników klasy heavy duty. Bazuje on na rozwiązaniach zastosowanych w serii OM 471, takich jak system wtryskowy X-Pulse. Ten kompaktowy silnik jest wydajny, a przy tym o wiele lżejszy niż jego poprzednik.
Najwyższy poziom techniki motoryzacyjnej w nowym Antosie reprezentuje przedstawiony w 2011 r. sześciocylindrowy silnik szeregowy Mercedes-Benz OM 471.
Wszystkie silniki są zgodne z normą emisji spalin Euro 6. Dysponują wtryskiem typu common rail i systemem odprowadzania spalin. Oczyszczanie spalin następuje w technologii SCR z wtryskiem AdBlue, jak również podłączonym katalizatorem oksydacyjnym i filtrem cząstek stałych.
Maksymalna wydajność jest oczywista w przypadku nowej generacji silników BlueEfficiency Power. Wszystkie silniki zapewniają najwyższą trwałość i niezawodność, wysoką kulturę pracy, niskie zużycie paliwa, AdBlue i oleju silnikowego, jak również dbałość o środowisko oraz długie okresy międzyprzeglądowe, które wynoszą do 120 000 km do wymiany oleju.

W pełni zautomatyzowana przekładania dla wszystkich wariantów
Przeniesienie energii następuje zawsze przez w pełni zautomatyzowaną i szybką przekładnię Mercedes PowerShift 3, z ośmioma lub dwunastoma biegami. Nowy Antos umożliwia połączenie bardzo kompaktowych silników, jak np. OM 936, z wielostopniowymi przekładniami, co korzystnie wpływa na warunki jazdy, również w razie pełnego załadunku samochodów ciężarowych lub ciągników siodłowych z odpowiednimi zespołami napędowymi, zoptymalizowanymi pod kątem ładowności.
Szczególnie ważne w transporcie dystrybucyjnym, który wiąże się z częstym poruszanie się w przestrzeni miejskiej i potrzebą manewrowania na wąskich stanowiskach rozładunkowych, jest przekładnia z funkcją pełzania: przy włączonym biegu kierowca może regulować prędkość pojazdu wyłącznie poprzez pedał hamulca.
Zautomatyzowane przekładnie można w razie potrzeby obsłużyć manualnie za pomocą obsługiwanej intuicyjnie dźwigni przekładni kierowniczej.

Szeroka rama, bezpieczna dynamika jazdy
Antos posiada szeroką ramę (834 mm) zapewniającą stabilną dynamikę jazdy. Nowy układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i bezpośrednio. Prowadzenie osi tylnej i symetryczne zawieszenie 4-miechowe osi tylnej dodatkowo wpływają na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.  
Pierwszy raz wszystkie systemy bezpieczeństwa zastosowane w transporcie dystrybucyjnym
Wszystkie znane z modelu Actros systemy bezpieczeństwa są również dostępne w nowym Antosie do transportu dystrybucyjnego. Wyposażenie seryjne obejmuje elektroniczną regulację systemu hamowania EBS z hamulcami tarczowymi, skuteczny hamulec silnikowy, system ABS i system kontroli trakcji ASR, a także system regulacji stabilności.
Wyposażenie opcjonalne obejmuje: nowy, równie lekki i silny retarder wodny, hamulec silnikowy wysokiej mocy High Performance Brake oraz asystenta utrzymania odległości z funkcją Stop-and-Go. Dodatkowo dostępny jest również asystent utrzymania pasa ruchu oraz wyjątkowy Active Brake Assist 3 najnowszej generacji, który w razie stojących przeszkód rozpocznie gwałtowne hamowanie.
Asystent kontroli uwagi nieustannie sprawdza funkcje uwagi kierowcy na podstawie różnych parametrów, również w przypadku dezaktywacji asystenta utrzymania pasa ruchu. W razie nadmiernej dekoncentracji wysyłane są wizualne i akustyczne sygnały, aktywowany jest również asystent utrzymania pasa ruchu.
Powyższe rozwiązania zapewniają nowemu modelowi Antos niezawodny pakiet bezpieczeństwa, niespotykany dotąd w transporcie dystrybucyjnym.

Szeroki program, podwozia przyjazne zabudowie
Wersje nowego Antosa są tak różnorodne jak obszary ich zastosowania. Ciągniki siodłowe są dwu- i trzyosiowe z rozstawami kół od 2650 mm do 4000 mm. Oferta obejmuje podwozia w jedenastu rozstawach osi od 3700 mm do 6700 mm w schemacie co 300 mm. Obok podwozi dwuosiowych można zamówić też wersję trzyosiową z osią wleczoną, w tym również z ogumieniem bliźniaczym.
Ponieważ wiele pojazdów wykorzystywanych w transporcie dystrybucyjnym posiada specjalne zabudowy, nowy Antos również został do tego przygotowany. Perforowany raster ramy w odstępach 50 mm na długości i wysokości, zmienne przedłużenie ramy i indywidualna pozycja poprzecznicy końcowej — to wszystko sprawia, że Antos może zostać optymalnie zabudowany, w zależności od potrzeb, a dzięki wspornikom w zdefiniowanych miejscach i ujednoliconym miejscom podłączeń układów elektroniczych jest on niemalże ideałem.

Loader/Volumer: modele dopasowane do zastosowania
Wraz z nowym Antosem firma Mercedes-Benz wprowadziła w ciężkim transporcie dystrybucyjnym modele dopasowane do zastosowania w komunikacji specjalnego rodzaju. Wersja Loader obejmuje pojazdy o zoptymalizowanej ładowności. Osiągają one rekordy w przypadku ciężaru własnego pojazdu oraz ładowności.

Antos Loader: Rekord w powierzchni ładunkowej dla ciągnika siodłowego
Antos Loader jako pierwszy ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 40 ton nie przekracza granicy sześciu ton masy własnej, nawet z silnikiem zgodnym z normą Euro 6. Antos w wersji 1835 LS z kabiną kierowcy ClassicSpace, aluminiowymi kołami i ogumieniem supersignal na osi tylnej waży ok. 6000 kg.
Nawet z większym sześciocylindrowym silnikiem szeregowym OM 470 zgodnym z normą emisji spalin Euro 6, o mocy do 315 kW (428 KM) ciągnik siodłowy waży ok. 6400 kg. Dzięki temu Antos zyskuje bardzo dobrą pozycję wśród konkurencyjnych pojazdów i nawet w porównaniu z samochodami ciężarowymi zgodnymi z normą Euro 6 nowy Loader pozostaje liderem.
Udało się to osiągnąć dzięki konsekwentnemu stosowaniu rozwiązań służących obniżeniu masy pojazdu, w tym stopni wejściowych z aluminium, lekkich szyb czolowych i wykładzin podłogowych, akumulatorów o zmniejszonej pojemności, połączonego zbiornika na paliwo i AdBlue, jak również wielu innych dodatkowych elementów.

Antos Volumer: do zastosowań z niską krawędzią załadunku
Zaletą wersji Volumer jest niższa o 80 mm — niż dostępna do tej pory — krawędź załadunku. Klienci mogą wybierać spośród dużej oferty wersji kabin kierowcy, jak również różnej wielkości zbiorników paliwowych, zależnie od tego, czy zależy im na powierzchni ładunkowej, czy na zasięgu.

Mercedes-Benz Antos: klasa sama w sobie
Jaki pierwszy i jedyny pojazd przeznaczony do ciężkiego transportu dystrybucyjnego nowy Mercedes-Benz Antos jest kamieniem milowym i klasą samą w sobie. Ten profesjonalista w swoim segmencie zapewnia duże spektrum zastosowań. Przedsiębiorstwa docenią jego ekonomiczność i efektywność, budowlańcy — prostotę obsługi oraz elastyczność, a kierowcy — komfort jazdy, łatwość użytkowania oraz bezpieczeństwo.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport