mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Atrakcyjna Słowacja

Atrakcyjna Słowacja

Nasi południowi sąsiedzi mogą w niedługim czasie podjąć próbę zdominowania europejskiej motoryzacji pod względem produkcji samochodów. Już w bliskiej przyszłości, może być tam produkowanych najwięcej samochodów na głowę mieszkańca niż gdziekolwiek na Starym Kontynencie.

Po zamknięciu fabryki w Coventry, może się nasuwać jedno skojarzenie. Liczące się na rynku koncerny przenoszą się do nowych, tańszych w utrzymaniu miejsc. Jest to polityka drastycznego cięcia wydatków, poprzez migrację fabryk na tereny wschodnie, gdzie koszty produkcji są dużo mniejsze. Nowe miejsca mają pozwolić na odparcie zmasowanego ataku azjatyckich producentów, którzy zalewają rynek bardzo tanimi częściami.

Ostatnimi czasy modne stało się zakładanie tzw. spółek joint-venture z lokalnymi producentami, np.w Rosji, bądź też innych krajach w naszym regionie. Począwszy od Opla, skończywszy na Volkswagenie, takich inwestycji można naliczyć kilkanaście. W przeciągu kilku lat w świecie motoryzacji Słowacja znalazła się na czele rozgrywki. Przewidziano, że w 2008 roku Słowacja będzie w stanie wyprodukować ponad milion samochodów rocznie. Natomiast Wielka Brytania produkuje około 1,8 miliona egzemplarzy, z tym, że średnia płaca pracownika czeskiej fabryki wynosi  400 funtów, podczas gdy w Wielkiej Brytanii tak samo wykwalifikowanemu pracownikowi trzeba zapłacić 2 tysiące funtów.

Ostatnimi czasy ze środkowo-europejskiej "promocji" skorzystały koncerny takie jak PSA Peugeot-Citroen, a także Kia i zaczęły budowę fabryk, w celu wykorzystania taniego rynku produkcyjnego. Według szacunków Peugeot, produkcja w zamkniętej niedawno fabryce Ryton kosztowała ponad 400 euro więcej na egzemplarzu  niż we francuskich zakładach Poissy oraz niemalże tysiąc więcej niż we wspólnej fabryce z Toyotą w Czechach. Francuski producent samochodów ma zamiar zainwestować około miliarda euro w fabrykę Słowacji (Trnava), gdzie będzie produkowany nowy model 207, a za trzy lata ma tam zjeżdżać z taśmy przeszło 450 tysięcy aut rocznie. Konkurencyjna produkcja samochodów marki KIA ruszy już w grudniu, w wartej 835 milionów euro fabryce w Żlinie.

Dla Słowacji korzyści z tych inwestycji będą ogromne. Udział motoryzacji w produkcji przemysłowej osiągnął w zeszłym roku poziom 24,8 procent. Pracę w tej branży znalazło 65 tysięcy ludzi. Tania siła produkcyjna to nie jedyny atut tego kraju. Liberalne prawo oraz słabe związki zawodowe pozwalają na dużo większą elastyczność niż w Europie Zachodniej. 

Czytaj także:

"Biuro Zakupów PSA Citroen Peugeot dla Europy Centralnej" (2006-03-21)

"AutoSlovakia 2006" (2006-01-13)

Tematy w artykule: Słowacja

Podobne wiadomości:

Milionowa Kia cee'd

Milionowa Kia cee'd

Aktualności 2015-05-20

Jak za granicę, to najlepiej przez...

Jak za granicę, to najlepiej przez...

Aktualności 2013-07-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport