mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Auta na prąd to nowy rynek motoryzacyjny

Auta na prąd to nowy rynek motoryzacyjny

Mimo że auta o napędzie elektrycznym to ciągle segement niszowy, to jednak  wyczerpujące się zasoby paliw oraz rosnące poziomy emisji gazów cieplarnianych spowodują zmianę tej sytuacji. Popularyzacja pojazdów o napędzie elektrycznym otworzy drogę dla nowych usług związanych z kompleksowym serwisem takich pojazdów.

Auta na prąd to nowy rynek motoryzacyjny
Producenci, tzw. OEM (ang. Original Equipment Manufacturer), chcąc zareagować na sytuację na rynku energii, nie mają innego wyjścia, jak tylko podjąć działania na rynku pojazdów o napędzie elektrycznym. Nowoczesne modele finansowe oraz nadejście technologii baterii litowo-jonowych, które mają zrewolucjonizować przemysł samochodowy, będą tutaj na pewno silną zachętą. Możemy więc mieć do czynienia z ukierunkowaniem rynku w stronę leasingu baterii (akumulatorów) poprzez rozpoczęcie użytkowania pojazdów o napędzie elektrycznym oraz podtrzymywanie tego trendu przez producentów OEM. Pozostaje przekonać się, czy konsumenci dobrze przystosują się do tego innowacyjnego modelu finansowego.   

Poza możliwościami tworzonymi przez leasing baterii, rynek europejski otrzyma także wsparcie ze strony władz krajowych oraz lokalnych, które pomagają producentom OEM dostosować ceny pojazdów o napędzie elektrycznym do wymogów rynku poprzez odpowiednie ustawodawstwo, dodatkowe świadczenia oraz ulgi podatkowe.

„Tempo przyjęcia przez konsumentów modelu leasingu oraz poziom korzyści czerpanych przez użytkowników tego modelu biznesowego odegrają decydującą rolę” - twierdzi Anjan Hemanth Kumar, analityk badania rynku z firmy Frost & Sullivan. „Równie ważny jest jednak postęp technologiczny w zakresie  baterii akumulatorowych. Wraz ze zwiększeniem się zasięgu pojazdów, grupa odbiorców zaczyna wykraczać poza granice miasta.  Bateria akumulatorowa zapewniająca zasięg 160 kilometrów może zainteresować mieszkańców terenów podmiejskich oraz pobliskich miast; bateria akumulatorowa zapewniająca zasięg rzędu 250 kilometrów może z kolei wzbudzić zainteresowanie mieszkańców terenów wiejskich. Tym samym grono potencjalnych nabywców pojazdów o napędzie elektrycznym może wzrosnąć o 3 miliony klientów.”

W Londynie wprowadzono już szereg przepisów uderzających w „pożeraczy paliwa”. W razie ich naruszenia grożą kary od 8 do 20 funtów. W miastach takich jak Mediolan, Oslo, Manchester czy Madryt mają zostać wprowadzane opłaty typu "congestion charging" (opłaty za pojedyncze użycie określonego odcinka drogi lub jej sieci), które będą wynosić od 1 do 25 Euro. Przewiduje się, że dzięki tym przychylnym dyrektywom europejski rynek pojazdów o napędzie elektrycznym do roku 2015 będzie obejmował ponad 250,000 pojazdów.

Prawdopodobnie, do roku 2012 firmy produkujące pojazdy o napędzie elektrycznym obiorą sobie za cel takie kluczowe lokalizacje jak Londyn, Sztokholm, Oslo oraz Rzym, zaś Wielka Brytania, Skandynawia, Francja, Włochy i Hiszpania będą stanowić 93% rynku w Europie. Jednakże, kiedy tylko producenci pojazdów o napędzie elektrycznym poprawią elementy bezpieczeństwa oraz zasięg swoich produktów, granice geograficzne rynku automatycznie ulegną poszerzeniu.

Przewiduje się, że producenci OEM oraz powiązane z nimi firmy zastosują różne modele finansowe w celu zwiększenia sprzedaży. Leasing będzie najprawdopodobniej najbardziej popularną formą i może do 2015 roku stanowić 75 procent całkowitej sprzedaży. W tym samym okresie więksi producenci OEM najprawdopodobniej przejmą 76 procent rynku kontrolowanego obecnie przez małych producentów OEM.

„Producenci OEM będą konkurować we wszystkich segmentach konsumenckich – od ekonomicznych do luksusowych – przewiduje się, że ceny będą wahać się od 11,000 do 348,000 Euro” - zauważa Kumar. „Pojazdy o napędzie elektrycznym mogą zapewnić kierowcom miesięczne oszczędności rzędu 150-700 Euro, co zachęci kupujących do podejmowania decyzji w oparciu o zwrot z inwestycji.”

Podobne wiadomości:

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Toyota pracuje nad autami elektrycznymi

Technika 2016-11-08

Elektryczna marka Volkswagena w Chinach

Elektryczna marka Volkswagena w Chinach

Aktualności 2016-10-06

Komentuj:

~eko 2008-07-19

Energia uzyskiwana z elektrowni (nawet węglowych) jest znacznie czystsza niż uzyskiwana podczas spalania w silniku samochodowym. W elektrowni węgiel spala się z maksymalną wydajnością a spaliny oczyszcza w filtrach (elektrofiltry, usuwanie siarki, itp.) Myślenie nie jest trudne - trzeba tylko kiedyś zacząć ...

~luki 2008-07-17

A z czego będzie wytwarzana energia elektryczna do tych samochodów? W Polsce na pewno z węgla. I gdzie tu ekologia?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport