mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Autem przez Europę

Autem przez Europę

Choć okres wakacyjny już się rozpoczął, to jednak szczyt wyjazdów urlopowych przed nami. A że coraz częściej decydujemy się spędzić nasze wolne od pracy dni poza granicami naszego kraju, przygotowaliśmy garść najważniejszych informacji dla tych, którzy swoje zagraniczne wojaże odbywać będą za kierownicą samochodu.

Autem przez Europę
Pierwsza i najważniejsza rada. Jeśli nie chcemy, by nasz wyjazd z różnych względów zamienił się w koszmar, warto poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowania. A te powinny dotyczyć, niczym w wojsku, jak najlepszego rozeznania miejsc, w które dojedziemy naszym samochodem. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o miejsce docelowe naszej podróży, ale i o wszystkie tereny, przez które przyjdzie nam przejeżdżać. Warto poznać przede wszystkim najważniejsze przepisy obowiązujące w innych krajach, ale nie powinniśmy także lekceważyć mniej formalnych obyczajów, jakie mogą być typowe dla poszczególnych państw.

Przystąpienie do Unii Europejskiej, a następnie do strefy Schengen spowodowało, że obecnie podróżowanie po większości europejskich krajów jest dużo prostsze. Zlikwidowane zostały granice, nie trzeba posiadać paszportu.

W przypadku jazdy samochodem do większości krajów europejskich wystarczy posiadanie ważnego krajowego prawa jazdy. Tylko podczas wyjazdu do Albanii, a także na inny kontynent niezbędne będzie posiadanie międzynarodowego prawa jazdy. MPJ może być nam konieczne także w przypadku, jeśli będziemy chcieli za granicą wynająć samochód. Dokument ten możemy uzyskać w Wydziale Komunikacji odpowiedniego dla naszego miejsca zamieszkania. Poza prawem jazdy wymagane jest także posiadanie dowodu rejestacyjnego (nie zaleca się wyjazdu poza granice kraju z tzw. miękkim dowodem) z ważnym badaniem technicznym oraz wykupione OC (teoretycznie o wykupionym OC świadczą polskie tablice rejestracyjne, jednak warto mieć przy sobie także i papierowe potwierdzenie zawarcia polisy OC). Do zdecydowanej większości europejskich krajów nie będzie nam już potrzebna tzw. Zielona Karta.

W przypadku podróży poza granicami Polski autem, którego nie jesteśmy właścicielem (nie figurujemy w dowodzie rejestracyjnym), np. pożyczyliśmy go od kolegi, jest to auto służbowe bądź leasingujemy je, konieczne może okazać się posiadanie upoważnienia do jego użytkowania. W tym przypadku najlepiej zorientować się, jak wygląda ta sytuacja w krajach, przez które będziemy przejeżdżać.

Poza niezbędnymi dokumentami ważną kwestią może okazać się także wyposażenie auta. I tu również różnie może to wyglądać w zależności kraju, jednak zawsze powinniśmy mieć ze sobą gaśnicę, apteczkę, trójkąt ostrzegawczy oraz zapasowe żarówki. Niekiedy konieczne może być także posiadanie liniki do holowania czy np. zestawu narzędzi. Coraz większa liczba państw wymaga, aby w aucie znajdowała się co najmniej jedna kamizelka odblaskowa. Obecnie mandat za brak kamizelki grozi w takich państwach jak Austria, Belgia, Chorwacja, Hiszpania, Norwegia, Portugalia, Słowacja i Włochy.

Bardzo różnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o obowiązujące przepisy w danym kraju. Najlepiej zapoznać się z nimi w różnego rodzaju przewodnikach (ważne, by były one jak najbardziej aktualne), można także na stronach internetowych MSZ, Polskiego Związku Motorowego czy poszczególnych państw.

Wśród państw, gdzie obowiązkowo należy jeździć z włączonymi światłami przez całą dobę, są Albania, Bośnia, Czarnogóra, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Norwegia, Serbia, Słowacja oraz Szwecja. W niektórych krajach obowiązek ten dotyczy tylko jazdy poza terenem zabudowanym (Rosja, Rumunia, Słowenia, Węgry, Włochy).

Większość krajów ma podobne maksymalne prędkości, jakie obowiązują i w Polsce, a więc 50 km/h w terenie zabudowanym, 90 km/h poza obszarem zabudowanym i 130 km/h na autostradach. Znów jednak pamiętajmy, iż są od tego wyjątki, dlatego jeśli zawczasu nie sprawdzimy tych ograniczeń, to uważnie należy śledzić znaki drogowe (przy wjeździe do danego kraju bardzo często znajdziemy informacje z dopuszczalnymi prędkościami).

We wszystkich krajach UE należy zapinać pasy bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach, łącznie z autokarami i minibusami. Dzieciom należy zapewnić odpowiednie foteliki w samochodach osobowych i ciężarówkach. Rozmawianie przez telefon komórkowy w trakcie jazdy jest zabronione we wszystkich państwach unijnych.

Należy pamiętać, że na Cyprze, w Irlandii, na Malcie oraz w Wlk. Brytanii obowiązuje ruch lewostronny, a w niektórych krajach, takich jak Belgia, Francja, Holandia i Portugalia zasadą jest ustępowanie pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony.

Chociaż w większości państw UE maksymalny dozwolony poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5 mg/ml, w pozostałych waha się od 0,2 mg/ml do 0,8 mg/ml, a w niektórych kierowcy nie wolno wypić ani kropelki! Zaleceniem Komisji Europejskiej jest przyjęcie przez wszystkie państwa powszechnej normy dozwalającej maksymalnie 0,5 mg/ml.

Podróż samochodem przez Europę nie jest jednak darmowa i nie chodzi tu o koszty paliwa. W wielu państwach obowiązują opłaty za poruszanie się po niektórych drogach. Opłaty takie pobierane są np. w Austrii, Czechach, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Portugalii, Słowacji, Słowenii, na Węgrzech, we Włoszech i w Wlk. Brytanii. W niektórych krajach zaś (Austria, Czechy, Węgry, Słowacja, Słowenia) trzeba wykupić specjalną naklejkę (tzw. winietę) i nakleić ją na przedniej szybie pojazdu.

I na koniec jeszcze jedna praktyczna porada, jeśli chodzi o kontakty z zagranicznymi przedstawicielami prawa. Warto mieć przy sobie pewną kwotę miejscowej waluty, gdyż ewentualny mandat płaci się na miejscu. Co najwyżej, bardziej uczynny policjant może nas podwieźć do najbliższego bankomatu. Natomiast zakładając nawet, że jesteśmy w stanie porozumieć się w miejscowym języku, to raczej nie zaleca się prób "dogadywania się", które wciąż są praktykowane w naszym kraju. Policja w wielu krajach jest bowiem szczególnie wrażliwa na wszelkie próby przekupstwa oraz na łamanie prawa przez obcokrajowców.
Tematy w artykule: jazda samochodem wakacyjne drogi

Podobne wiadomości:

Poprawna pozycja za kierownicą (video)

Poprawna pozycja za kierownicą (video)

Bezpieczna jazda 2015-09-04

Slow driving - nowa moda za kierownicą

Slow driving - nowa moda za kierownicą

Aktualności 2015-08-24

Komentuj:

~Tadeusz M. 2009-07-02

Nie wiem dlaczego nikt nie dostrzega pozytywnego a może nawet zbawiennego wpływu świateł na ilość wypadków w Polsce. Sprawa jest prosta ,od momentu wprowadzenia świateł przybyło kilka milionów samochodów, więc ilość wypadków wzrosłaby proporcjonalnie a została na tym samym poziomie.Spory są zbędne , za kilka lat wszystkie samochody w Unii muszą być wyposażone obowiązkowo w światła do jazdy dziennej. Zużywają one minimalną ilość energii kilkanaście Wat, dużo mniej od włączonego radia (są na diodach), już teraz można je dokupić do każdego samochodu.

aaa 2009-06-28

Trafna uwaga spostrzegawcza. Dotyczy głównie krajów (choć nie tylko) gdzie jest mało autostrad i jest słaba infrastruktura drogowa. Co oznacza, że powinno się u nas ten przepis zostawić i odpierać wszelkie pseudo zarzuty przeciwników świateł.

~spostrzegawcza 2009-06-26

Zauważce że obowiązek jazdy z włączonymi światłami obowiązuje tylko w krajach ze wschodniej i środkowej Europy oraz w Skandynawnii. A my tak chcemy równać do zachodu, to może w tym temacie też powinniśmy przeprowadzić zmiany

~Moje auto 2009-06-26

Witam, chciałbym tylko odnieść się do MPJ - to miedzynarodowe niby prawo jazdy mozna sobie za przeproszeniemi gdzieś wetknąć - wyrzucone pieniądze w błoto. Moje doświadczenie opieram na Niemczech ale przypuszczam że nkt w żadnym kraju nie odcyfruje co to za świstek. No chyba że w Albanii.

~matej 2009-06-26

widzisz Wojażer, nie wiem czy jest do końca tak jak mówisz. Jakieś dwa trzy lata temu, jade w Czechach, późne popoludnie, i nagle zatrzymuje mnie ichni patrol. Okazuej sie ze mam przepaloną zarowke reflektora. I gdybym nie mial zapasu musialbym zabulić mandat, tak przynajmniej zrozumialem z ich czeskiego gadania. A tak wyjąłem zapasową żarówke i wymienilem, a oni cały czas przy mnie stali i dopiero jak wsztystko bylo ze światłem ok to sobie pojechali, przy okazji cos tam gderając pod nosem. Tak wiec może i jest tak jak piszesz, ale to nie znaczy ze nie znajdzie sie jakiś nadgorliwy policjant który wlepi ci mandat korzystając z Twojej niewiedzy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Ministerstwo Finansów próbuje pobudzić sprzedaż nowych samochodów zwiększeniem stawek akcyzy za sprowadzane auta używane. Zapowiadane od wielu tygodni zmiany nie wejdą w życie wraz z początkiem roku.