mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Autobusy Setra serii ComfortClass 400

Autobusy Setra serii ComfortClass 400

Marka Setra należąca do koncernu DaimlerChrysler zaprezentowała jesienią 2003 r. na Wystawie Busworld w Kortrijk nową serię pojazdów ComfortClass 400, która jest następcą generacji 300.

Autobusy Setra serii ComfortClass 400

Setra wykorzystała przy tworzeniu nowej serii ComfortClass 400 fakt zniesienia przepisów prawnych, które ustalały maksymalną długość autobusów dwuosiowych na 12 m. Każdy z trzech typów nowej serii został wydłużony o 200 mm i mierzy odpowiednio: S 415 GT-HD – 12.200 mm, S 416 GT-HD – 13.020 mm, a S 417 GT-HD – 14.050 mm. Nowa długość przekłada się na zwiększenie ilości miejsca wewnątrz w stosunku do innych porównywalnych pojazdów, a tym samym przyczynia się do poprawy komfortu jazdy i wzrostu opłacalności użytkowania. Decydujący wpływ na wydłużenie przedniej części kadłuba oraz na poszerzenie pojazdu do 2.550 mm ma konstrukcja wręgowa szkieletu. Technika wręgowa nadaje pojazdowi dużą wytrzymałość na skręcanie, którą można zauważyć na przykład podczas manewru mijania.  Przednia część pojazdu jest o 60 mm dłuższa niż w poprzednich modelach. O dalsze 140 mm udało się wydłużyć kabinę kierowcy. Dzięki wydłużeniu przedniej części kadłuba także przednie wejście zostało poszerzone o 70 mm. Przyczyniło się to do polepszenia komfortu wsiadania i wysiadania podróżnych w przedniej części pojazdu. Konstruktorzy wygospodarowali dalsze 70 mm dla lepszego usytuowania prawych rzędów siedzeń przed tylnym wejściem.

Następną istotną cechą serii ComfortClass 400 jest nowo zaprojektowany kokpit. Usytuowanie elementów obsługi wynika z konsekwentnego przestrzegania wymogów ergonomii. Miejsce kierowcy zostało wyposażone w dźwignię zmiany biegów w formie joysticka, zintegrowane monitory do nawigacji, dodatkowy uchwyt na butelkę oraz miejsce do odłożenia aktówki lub mapy. Rozplanowanie kokpitu z myślą o kierowcy oznacza większy komfort oraz przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa jazdy dzięki dobrej widoczności i łatwemu dostępowi do elementów obsługi. Pozycja regulowanej kolumny kierownicy zapożyczonej z modeli serii TopClass 400 jest ustalana pneumatycznie. Do nowości w strefie miejsca pilota zalicza się chłodziarka na napoje napełniana z góry, której objętość zwiększono z 60 na 70 litrów. W kokpicie modeli serii ComfortClass 400 łatwe jest też zamontowanie kasy biletowej dla autobusów kursujących na liniach w ruchu międzymiastowym

Każdy z trzech modeli ComfortClass 400 wyposażony jest w wysokoprężny sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 457 LA Euro 3. W wersji podstawowej dla modelu S 415 przewidziano silnik o mocy 354 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1750 Nm. Na życzenie dostępna jest też wersja z silnikiem o mocy 422 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1900 Nm. Ten silnik należy natomiast do wyposażenia standardowego modeli S 416 i S 417. Autobusy S 415 GT-HD wyposaża się w sześciobiegową skrzynię biegów Mercedes-Benz MB GO 190 z dźwignią w formie joysticka, natomiast modele S 416 i S 417 posiadają skrzynię biegów MB GO 210, również z joystickiem. Opcjonalnie możliwe jest też zamówienie pojazdu z automatyczną dwunastostopniową skrzynią biegów AS Tronic firmy ZF. Wszystkie pojazdy wyposażone są w hamulce tarczowe, retarder Voith VR 115 (intarder ZF w przypadku skrzyni biegów ZF AS Tronic), elektroniczny układ hamulcowy EBS, hamulcowy układ przeciwpoślizgowy ABS, układ regulacji poślizgu napędu ASR, asystent awaryjnego hamowania BA i elektroniczny program stabilizujący ESP, który od października 2003 r. jest seryjnie montowany w autobusach Setra obu serii: TopClass 400 i ComfortClass 400.

Czy to północny chłód czy też tropikalny upał, we wnętrzu pojazdów ComfortClass 400 panuje optymalna temperatura, a to dzięki nowemu systemowi klimatyzacji rozwiniętemu na bazie dachowego układu klimatyzacji ComAir. Osadzona w centralnej części dachu pojazdu instalacja podstawowa o łącznej długości 2 680 mm ma wydajność chłodzenia rzędu 32 kW i pracuje z sześcioma bezszczotkowymi dmuchawami naparowującymi i czterema skraplającymi. Przeznaczona do tropików instalacja o długości 3 200 mm wyposażona w osiem dmuchaw naparowujących i pięć skraplających ma moc chłodzącą rzędu 35 kW przy pojemności skokowej kompresora 560 cm3 oraz 39 kW przy pojemności skokowej kompresora 650 cm3. Zapoczątkowana w wersji ComfortClass 400 nowa strategia klimatyzacyjna z trzema stopniami mocy daje dwie korzyści: dzięki instalacji o mocy 39 kW wydajność klimatyzacji w pojazdach zwiększa się o ok. 15%, tak więc również i w dłuższych autokarach nowej generacji panuje ten sam komfort w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, jak w autobusach o długości 12 metrów. Ponadto ów dodatkowy poziom wydajności jest optymalnym rozwiązaniem dla cieplejszych czy wręcz tropikalnych stref klimatycznych, jak na przykład Europa Południowa czy Afryka. Nowo zaprojektowany obieg mieszający układu grzewczego pomiędzy dachowym układem klimatyzacji, komorą klimatyzacyjną w przedniej części pojazdu oraz grzejnikami ściennymi dba o równomierny rozkład temperatury we wnętrzu pojazdu. Strumień chłodnego i ciepłego powietrza wydostający się przez nowo zaprojektowane panele obsługowe, umieszczone ponad głowami pasażerów, gwarantuje przyjemną podróż dla każdego. Poza tym w stosunku do poprzednich modeli o 16% udało się zmniejszyć ciężar grzejników konwekcyjnych usytuowanych w bocznej strefie przestrzeni pasażerskiej. W pełni zautomatyzowany układ wentylacji z możliwością manualnej regulacji przez kierowcę miesza świeże powietrze z powietrzem obiegowym przy 40%owym udziale świeżego powietrza. W razie deszczowej aury funkcja reheat zapobiega parowaniu szyb.
 
Tam, gdzie atrakcje turystyczne przyciągają zwiedzających, jest też z pewnością wiele autokarów. Często na parkingach jest bardzo tłoczno. I tu przydaje się kolejna cecha autobusów ComfortClass 400. W nowych autobusach Setra kierowca jak i pasażerowie mają swobodę ruchów nawet na najbardziej zatłoczonym parkingu. Setry posiadają po lewej stronie dwie powiększone i wysuwane do góry klapy bagażników, podczas gdy pojazdy serii 300 miały jeszcze trzy klapy otwierane tradycyjnie. Ponadto w modelach ComfortClass 400 nie ma już dodatkowej przegrody w bagażniku, co wraz ze zmniejszeniem ilości klap jest gwarancją wygodniejszego dostępu do przestrzeni bagażowej.

Komentuj:

~piter 2008-05-11

Setry to najlepsze autobusy teraz w transporcie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.