mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Autobusy skrojone na miarę

Autobusy skrojone na miarę

"Nasze autobusy są nowoczesne, spełniają najwyższe standardy jakości oraz normy środowiskowe. Ich sukces wynika jednak przede wszystkim z tego, że są dostosowane do potrzeb klienta - elastyczność firmy docenili już odbiorcy z 16 państw europejskich" - firma Solaris Bus & Coach.

Autobusy skrojone na miarę

"Ekspansja na kolejne rynki eksportowe wpisuje się w strategię naszej firmy. W chwili obecnej eksport stanowi blisko 80% ogólnej sprzedaży. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku grono państw, do których sprzedajemy nasze produkty powiększy się. Oczywiście równie ważne co zdobywanie nowych rynków, jest dla nas pielęgnowanie dobrych relacji z dotychczasowymi użytkownikami autobusów i trolejbusów Solaris" - komentuje podpisanie kontraktu z Norwegami Krzysztof Olszewski Prezes Solaris Bus & Coach S.A.

Obecnie autobusy Solaris Urbino i trolejbusy Solaris Trollino jeżdżą po ulicach miast w: Austrii, Czechach, Estonii, Francji, Litwie, Łotwie, Malcie, Niemczech, Polsce, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, Słowacji, Węgrzech, Włoszech. Wkrótce dołączy do nich Norwegia.

Przeczytaj więcej: Deszcz zamówień w Solarisie (2005-09-30), Solarisy we Włoszech (2005-06-01), Solarisy w Szwecji (2005-05-16), Polskie Solarisy Urbino nad Jeziorem Genewskim (2005-04-26)

Solaris Bus & Coach S.A. to przedsiębiorstwo rodzinne z siedzibą w Bolechowie koło Poznania, które produkuje nowoczesne autobusy miejskie, międzymiastowe, turystyczne, trolejbusy, a także autobusy specjalne. Początek firmy to rok 1994 i utworzenie przez Krzysztofa Olszewskiego, założyciela i prezesa biura handlowego Neoplan Polska Sp. z o.o. ze 100% udziałem rodziny Olszewskich. Zadaniem biura była sprzedaż autobusów miejskich marki Neoplan na rynku polskim. Wygrana w przetargu na dostawę autobusów do Poznania była argumentem przemawiającym za założeniem fabryki autobusów - w 1996 r. w Bolechowie pod Poznaniem rozpoczęła się produkcja autobusów miejskich na licencji firmy Neoplan. W niedługim czasie inżynierowie firmy skonstruowali niskopodłogowy autobus miejski o długości 12 metrów. "Nazwaliśmy go Solaris Urbino, a jego symbolem stał się zielony jamnik, którego cechy odzwierciedlają atuty Urbino: niska podłogę, przyjazność dla środowiska, ekonomiczność i wierność klientowi. Pierwszy Urbino wyruszył w 1999 r. do Bydgoszczy, a już rok później rozpoczęliśmy sprzedaż na eksport" - wspominają właściciele firmy.

Z początkiem września 2001 r. firma zakończyła się współpracę z firmą Neoplan i rozpoczęła działalność pod własną nazwą - Solarsis Bus & Coach. Obok autobusu miejskiego Urbino w 2003 roku pojawił się autobus turystyczny Vacanza, a zielony jamniczek zyskał towarzysza - słoneczno pomarańczowego, ciekawego świata kangurka. Obecnie oba pojazdy produkowane są w kilku wersjach długości i można je spotkać na drogach całej Europy.

Sukcesy pozwoliły na dynamiczny rozwój firmy i liczne inwestycje. W połowie ubiegłego roku Solaris Bus & Coach przekształcił się w spółkę akcyjną. 1 sierpnia 2005 roku rozpoczęto budowę nowej, większej hali produkcyjnej. "Ta inwestycja pozwoli nam na zwiększenie mocy produkcyjnych docelowo do  dziewięciu autobusów dziennie w porównaniu z czterema autobusami, które produkujemy w tej chwili. Powstanie nowej hali oznacza dla nas znaczne zmniejszenie kosztów produkcji. Obecnie konstrukcje autobusów muszą być transportowane pomiędzy zakładem w Środzie Wlkp., a  Bolechowem, a następnie pomiędzy budynkami fabryki w Bolechowie. Tworząc jedną odpowiednio dużą halę, zgromadzimy znaczną część produkcji pod jednym dachem, co będzie znacznie bardziej efektywne. Absolutnie nie oznacza to likwidacji zakładu w Środzie Wlkp., gdzie obecnie powstają szkielety naszych autobusów. Zatrudnienie pozostanie na tym samym poziomie. Zmieni się jedynie profil produkcji. W zakładzie w Środzie Wlkp. będą powstawać komponenty do szkieletów autobusów. W chwili obecnej zatrudniamy w Solaris Bus & Coach blisko 950 osób, a budowa nowej hali pozwoli nie tylko na zwiększenie mocy produkcyjnych ale również na zwiększenie zatrudnienia. - mówi Krzysztof Olszewski.

Przeczytaj wiecej: Solaris rozpoczął budowę hali (2005-08-25)

Od projektu do produktu

Miejscem gdzie rodzą się idee i kreacje autobusu jest Biuro Techniczne. Jego twórca to Krzysztof Olszewski, który przekazał inżynierom swoją wiedzę i doświadczenie zdobyte w Neoplanie. Obecnie biuro zatrudnia ponad 50 polskich inżynierów, którzy maja do dyspozycji nowoczesne technologie komputerowe. Współpracują również z przodującymi europejskimi firmami designerskimi.

Z komputerów Biura Technicznego projekty autobusów trafiają do produkcji. Proces produkcji rozpoczyna się od tworzenia wytrzymałej samonośnej konstrukcji szkieletu. Budulcem są profile ze stali odpornej na korozję, które gwarantują autobusowi długą żywotność nawet w trudnych warunkach drogowych. W konstrukcji stalowej znajdują się kanaliki, których zadaniem jest odprowadzanie wilgoci, co zapobiega korozji elementów. Dodatkowo szkielet konserwowany jest specjalną farbą oraz woskiem ochronnym. Już na tym etapie rozpoczyna się dostosowywanie pojazdu do życzeń klienta. Zależnie od wybranych przez klienta opcji silnika, osi, skrzyni biegów czy rampy dla osób niepełnosprawnych w szkielecie umieszczane są odpowiednio wsporniki i mocowania. Po zamontowaniu podłogi i dibondowych poszyć autobusu montowane są osie, a całe podwozie zostaje zakonserwowane.

Następnym etapem jest montowanie układu pneumatycznego i elektrycznego. Pięć obwodów pneumatycznych pozwala sterować układem hamulcowym, zawieszeniem, regulacją fotela kierowcy, mechanizmem zamykania i otwierania drzwi czy barierką ograniczającą przebywanie pasażerów na przednim pomoście.

Wszystkie autobusy marki Solaris posiadają system CAN (Controller Area Network). Zadaniem tego systemu jest ułatwienie sterowania poszczególnymi systemami elektrycznymi, zindywidualizowanie regulacji wielu funkcji oraz diagnoza stanu pracy większości podzespołów w autobusie. Po zamontowaniu pneumatyki i elektryki zostają wyklejone wykładziny na podłodze oraz na ścianach, szyby, następnie montuje się szyberdachy i system klimatyzacji.

Kolejny istotny element produkcji to montaż silnika i skrzyni biegów, których parametry muszą być optymalnie dopasowane do siebie nawzajem oraz do warunków eksploatacji autobusu. Na tym etapie autobusy 18-metrowe wyposażane są w przegub. Montaż miejsca pracy kierowcy, siedzeń, podsufitki, klap wewnętrznych i tablic kierunkowych kończy zasadniczy proces produkcji.

Na ostatnim etapie produkcji do komputerów pokładowych wgrywane jest oprogramowanie oraz odpowiednie parametry układów elektronicznych. Po uruchomieniu silnika sprawdzana jest praca wszystkich podzespołów oraz zostaje przeprowadzona ich ostateczna regulacja.

"Naszymi dostawcami są renomowane firmy polskie i zagraniczne. To gwarantuje naszym autobusom pożądaną jakość. Podniesienie jakości do rangi priorytetu spowodowało, że sprawdzamy jakość naszych autobusów po każdym kluczowym etapie produkcji - od etapu spawania szkieletu po wyjazd autobusu z hali produkcyjnej" - zapewnia firma.

Grono zadowolonych klientów Solarisa stale się powiększa. Zdobywanie pozycji lidera na rodzimym rynku autobusów miejskich trwało zaledwie 3 lata. Działalnośc eksportowa, rozpoczęta dostawą w 2000 roku pierwszego autobusu Urbino 15 dla Ostrawy, dzisiaj przynosi około 80% przychodów firmy. Odbiorcy firmy to blisko 150 przedsiębiorstw działających w niemal 120 miastach, w 16 krajach europejskich.

Zobacz galerię: Solaris Bus & Coach

Przeczytaj także:

Solaris na Transexpo (2005-09-23)

Solarisy w Warszawie (2005-09-13)

Rekordowy rok Solaris (2005-03-10)


Podobne wiadomości:

Solaris dostarczy wodorowe trolejbusy dla Rygi

Solaris dostarczy wodorowe trolejbusy dla...

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-09

Solaris z kontraktem na 99 autobusów

Solaris z kontraktem na 99 autobusów

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport