mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Autosegment D – wymierający gatunek

Autosegment D – wymierający gatunek

Do naszej redakcji przywieźliśmy ostatnio nowego Forda Mondeo, a przecież nie tak dawno testowaliśmy jego największego rywala – Volkswagena Passata B8. Test Mondeo piątej generacji zaprezentujemy Wam już niedługo. Przy okazji testu pojawiły się pewne refleksje…

Autosegment D – wymierający gatunek
Autosegment D, motoryzacyjny tort, w którym coraz więcej kawałków trąci zakalcem. Zresztą zobaczcie sami, co świeżego znajdziemy na półce z oznaczeniem D? Mamy dwa wymienione we wstępie auta: Passat B8 i Mondeo MkV. To dwie nowości, choć sceptyczni powiedzą, że produkt spod znaku błękitnego owalu pokazany został po raz pierwszy - jako amerykański Fusion - w 2012 roku. Oprócz tego? Mazda zafundowała lifting „szóstce”, Peugeot to samo zrobił z 508, ale gdzie reszta? Pozostali producenci, albo wycofali lub wycofają swoje modele z segmentu, albo nadal sprzedają konstrukcje, które znacznie odstają od Mondeo i Passata. Zapomniałbym o Oplu, ale od liftingu Insigni już trochę minęło i to samo można powiedzieć o koreańskiej Optimie.

Powiecie, że mocno się czepiam, ale sęk w tym, że tak naprawdę nowości w segmencie to Passat B8 i nowe Mondeo. Dwóch godnych siebie rywali, tylko dwóch. Sytuacja po prostu pokazuje, że  autosegment D w klasycznej, znanej nam formie wymiera. A najlepszym na to dowodem jest przykład Hondy Accord. Japończycy ogłosili ostatnio, że nie mają zamiaru przygotowywać dla Europy następcy. Powód jest najprostszy z możliwych, cytując trenera Wójcika: „kasa misiu, kasa”. Hondzie opracowanie i wdrożenie do produkcji nowego Accorda zwyczajnie się nie opłaca. Japończycy świetnie radzą sobie w segmencie crossoverów i SUVów.

SUVy i crossovery, to one wyprą klasyczne sedany i uśmiercą segment D. A temu wszystkiemu są winni po części i sami producenci. To oni nauczyli i wpoili klientom, iż crossover, SUV to auto, które jest modne, i tego klient potrzebuje. Ta cała „PR-owska” machina sprawiła, że każdy z nas ma znajomego, który chciałby w garażu wymienić swoje auto na SUV lub crossovera. Nawet jeśli sami z obrzydzeniem spoglądacie na europejskie wersji aut typu „esjuvi”, to ktoś z waszych kumpli, znajomych chce takie auto dla siebie. Bo fajne, bo trendy, bo Janusz ma i chwali, no i przecież to auto jest wyznacznikiem prestiżu.

Prestiż i premium to dwa słowa, którymi często żonglują producenci i chcą by choć jeden detal przenosił ich produkt do wyimaginowanego segmentu premium. Bo przecież, każdy na swój sposób definiuje segment premium. Jeśli wrócimy do dwóch aut, od których zaczęła się cała dzisiejsza afera z segmentem D, to można pokusić się o stwierdzenie, że tak jak Passat, tak i Mondeo coraz bliżej stoi konkurencji z Ingolstad, Monachium, Stuttgartu czy Coventry. Kroku dorównać może jedynie nowa Mazda 6, o ile Toyota nie zachwyci przy okazji liftingu Avensisa. Ten podobno ma być najdroższym w historii marki z Japonii, a auto pojawi się możliwe, że jeszcze w tym roku.



Volskwagen Passat B8 i Ford Mondeo Mk5 zwłaszcza w topowej konfiguracji nie odstają od produktów premium. Ten segment wchłonie te auta być, może już z przyszłą generacją. A pozostali? Pozostali prędzej czy później zdadzą sobie sprawę, że w tym segmencie opłacalność już dawno wyzionęła ducha.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Cena podstawowa już od: 94 190 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-4dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Cena podstawowa już od: 90 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Toyota Avensis
Toyota Avensis
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Opel Insignia
Opel Insignia
Cena podstawowa już od: 90 850 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Mazda 6
Mazda 6
Cena podstawowa już od: 89 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Kia Optima
Kia Optima
Cena podstawowa już od: 89 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Kia Optima Plug-in Hybrid - polskie ceny

Aktualności 2016-11-25

Opel Insignia - pierwsze szczegóły

Opel Insignia - pierwsze szczegóły

Aktualności 2016-10-28

Komentuj:

~Majster 2015-02-09

Sami producenci też dobijają ten segment ponieważ cześć aut segmentu D nie ma w środku więcej miejsca niż auta segmentu C a część klientów wybierających do tej pory auta segmentu D szukała w nich przestronności. Dla przykładu peugeot 308 kombi i astra kombi maja długość i przestronność w tylnym rzędzie i pojemności bagażników jak insygnia i 508. Jeżeli ktoś nie szuka prestiżu to po co ma kupować auta segmentu D. Inna rzecz to podejście serwisów, które te same elementy w zależności od segmentu gdzie jest pozycjonowany samochód wyceniają inaczej (drożej).

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport