mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > BMW M5 ma już 30 lat!

BMW M5 ma już 30 lat!

Właśnie mija 30 lat odkąd po raz pierwszy na świecie pojawiło się BMW M5. Od tamtego czasu w motoryzacji minęło już kilka epok, ale mimo tego, jeden z najszybszych sedanów świata nadal zachował swój charakter.

BMW M5 ma już 30 lat!

Przez ostatnie lata na rynku pozostaje coraz mniej samochodów, które opierają się naciskom ekologów i księgowych, robiąc im na złość potężnymi silnikami pod maską spalającymi słuszne litry paliwa oraz emitujące CO2 kilogramami.

Jednym takich samochodów jest BMW M5. Historia tego samochodu rozpoczęła się blisko połowy lat osiemdziesiątych. Inżynierowie z M Motorsport mieli jeszcze mentalnego kaca po przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych kiedy zbudowali model M1, mający teraz status kultowego, a wtedy niezbyt udanego. Wyprodukowano zaledwie 457 egzemplarzy, z czego 57 trafiło do wyścigów.



Z wielkich ambicji pozostało im w magazynach sporo jednostek sześciocylindrowych o układzie rzędowym. Motor o pojemności 3,5 litra wyposażony w dwa wałki rozrządu i wtrysk wielopunktowy rozwijał 277 KM maksymalnej mocy. Po kilku latach przypomnieli sobie o tym, że można spróbować włożyć taki silnik pod maskę produkowanego wtedy BMW Serii 5 E28, które cieszyło się całkiem sporą popularnością. Podczas targów w Amsterdamie zaprezentowano pierwszą generację BMW M5.

Inżynierowie postanowili wycisnąć z jednostki jeszcze trochę mocy i w ten sposób udało się uzyskać maksymalną moc o wartości 286 KM oraz szczytowy moment obrotowy o wartości 340 Nm, dawało to przelicznik 83 KM na litr pojemności. Auto rozpędzało się do setki w 6,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 251 km/h. Co ciekawe według danych producenta taki samochód miał spalać średnio 7,8 l/100km. Jazda w cyklu miejskim miała wynosić maksymalnie 16,5 l/100km. Mimo dużego szumu jaki zrobił się wokół tego samochodu jego sprzedaż nie powaliła na kolana. Przez cztery lata wyprodukowano 2191 egzemplarzy.



W 1988 roku przyszedł czas na kolejną generację M5, tym razem E34. Samochód tak jak poprzednik był zasilany jednostką pochodzącą z M1. Tym razem moc jednostki wzrosła do 315 KM (360 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Auto rozpędzało się do setki w 6,3 sekundy. Prędkość maksymalna była ograniczona do 250 km/h. Jest to wynik porozumienia pomiędzy wielką trójką znad Renu (Audi, BMW, Mercedes) o zastosowaniu elektronicznego "kagańca". Efekty tego porozumienia odczuwamy jeszcze dziś. W 1992 roku producent z Bawarii postanowił zwiększyć pojemność jednostki do 3,8 litra. Dodatkowo auto pojawiło się w wersji touring (kombi). Większa jednostka rozwijała 340 KM maksymalnej mocy oraz 400 Nm. Czas sprintu do setki spadł poniżej 6 sekund i wynosił 5,9 sekundy. Przez sześć lat produkcji udało się sprzedać ponad 12 tysięcy egzemplarzy tej generacji.



Dekadę po debiucie wersji E34 przyszedł czas na E39. Na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano ją po raz pierwszy, a jeszcze tego samego roku zameldowała się w salonach. Po raz pierwszy inżynierowie z M Motorsport postanowili zrezygnować z rzędowej szóstki na rzecz silnika V8. Jednostka o pojemności pięciu litrów dysponowała mocą 400 KM, a do dyspozycji kierowcy oddano równe 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint do setki znacznie się poprawił. Tym razem M5 potrzebowało zaledwie 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna tradycyjnie ograniczona do 250 km/h. Napęd był przekazywany na tył tak jak w poprzednich wersjach. Standardowo auto było oferowane z sześciobiegową skrzynią manualną. Ta generacja po raz pierwszy powstawała na tej samej taśmie produkcyjnej co standardowe BMW 5. Poprzednie wersje były montowane ręcznie. Przez pięć lat na drogach pojawiło się ponad 20 tysięcy egzemplarzy.



Czwarte wcielenie BMW M5, czyli wersja E60 to jeszcze więcej cylindrów. Tym razem pojawiło się ich dziesięć w układzie widlastym. Auto dysponowało mocą 507 KM oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Większa jednostka musiała sprostać większej masie samochodu. Nie wpłynęło to jednak na spadek osiągów. Pierwsza setka pojawiała się na liczniku w rekordowym czasie 4,7 sekundy. Tym razem auto było oferowane z sześciobiegowym manualem lub siedmiobiegową skrzynią zautomatyzowaną SMG. Generacja E60 była oferowana z nadwoziem sedan oraz touring. Tej pierwszej sprzedano prawie 20 tysięcy egzemplarzy, natomiast na wersję z powiększonym bagażnikiem skusiło się zaledwie nieco ponad tysiąc nabywców.



w połowie 2010 roku zaprezentowano piątą, najnowsza odmianę M5. Tym razem również przełamano pewną tradycję. Dotychczas "piątki" z literką M były zasilane jednostkami wolnossącymi. Tym razem inżynierowie z M Motorsport upakowali pod maskę jednostkę V8 o pojemności 4,4 litra wspomaganą przez turbodoładowanie Twin Power. Oczywiście maksymalna moc wzrosła do 560 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm. Niemcy dążąc do perfekcji nie zapomnieli o poprawie czasu do setki. w modelu F10 pojawia się ona już po 4,4 sekundy. Co ciekawe według producenta najmocniejsze M5 w historii zadowoli się 6,8 l/100km benzyny bezołowiowej pod warunkiem, że będziemy utrzymywać stałą prędkość w okolicach 90 km/h.

Na przestrzeni trzydziestu lat BMW M5 mocno się zmieniło. Maksymalna moc urosła z 286 KM do 560 KM. Wraz z rozwojem technologii oraz wymogów auto znacznie przytyło. Różnica w masie między pierwszą M5, a ostatnią wynosi 545 kilogramów. Mimo tego czas sprintu do setki znacząco się poprawił.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

BMW Seria 5
BMW Seria 5
Cena podstawowa już od: 184 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o BMW Seria 5 Wszystko o BMW
Tematy w artykule: BMW BMW Seria 5 BMW Seria 5 M5

Podobne wiadomości:

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu

Aktualności 2016-11-18

BMW M2 od Hamanna

BMW M2 od Hamanna

Samochody luksusowe 2016-11-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport