mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > BMW kontynuuje ofensywę w branży motocykli

BMW kontynuuje ofensywę w branży motocykli

Firma BMW Motorrad rozpoczęła rok 2003 ze świetnymi perspektywami. Ubiegły rok zamknięto dziesiątą z kolei rekordową liczbą 92599 sprzedanych motocykli, a obroty firmy i wynik finansowy były również imponujące.

Wszystkie modele serii cruiser przejdą face lifting. Stosowane w cruiserach silniki o pojemności 1200 cm3 wyposażone będą od jesieni w podwójny zapłon, wprowadzany stopniowo od końca roku 2002 w silnikach typu bokser. Kolejną nowością we wszystkich cruiserach będą od jesieni hamulce EVO, oraz dostępny w wyposażeniu dodatkowym zintegrowany układ ABS.
BMW Motorrad prezentuje trzeci motocykl kategorii cruiser – R 1200 C Montauk. Motocykl utrzymany w klasycznej stylistyce, ale w nowoczesnej formie i z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi. Bazę techniczną nowego modelu stanowi R 1200 C Classic, oraz wprowadzony na rynek w roku 2002 R 1200 CL, z którego przejęto zawieszenie przedniego koła, same koła i przyrządy obsługi. Pominąwszy te elementy, motocykl jest całkowicie nowym projektem z nową częścią przednią, nowymi siedzeniami i osłonami bocznymi. W ten sposób powstał purystyczny cruiser bez owiewek, wyposażony jedynie w estetyczną przednią szybę – motocykl, którego właściwości jezdne są źródłem czystej radości z jazdy, i który może pochwalić się najwyższymi standardami bezpieczeństwa oraz emisji spalin. A to dlatego, że podobnie jak wszystkie motocykle marki BMW, również nowy R 1200 C Montauk może być na życzenie wyposażony w układ ABS, a wyposażenie standardowe obejmuje cyfrowy układ sterowania silnikiem i trójdrożny regulowany katalizator spalin.
Cechy nowego BMW R 1200 C Montauk w skrócie: charakterystyczny przód z reflektorami umieszczonymi w linii pionowej, soczyste brzmienie układu wydechowego, doskonała pozycja jazdy, siedzenie pasażera o nowej konstrukcji oraz szereg możliwości ustawienia siedzeń, amortyzator o zmiennej charakterystyce tłumienia, hamulce EVO i opcjonalny zintegrowany układ ABS marki BMW Motorrad. Debiutujący teraz R 1200 C Montauk to uzupełnienie oferty o cruiser w jego najczystszej formie.
Stylistyka tego motocykla opiera się na klasycznych wzorcach, zaskakując jednocześnie nowymi rozwiązaniami. Charakterystycznym elementem jest część przednia z dwoma reflektorami umieszczonymi w linii pionowej. Stosunkowo mała, przymocowana do kierownicy szyba doskonale harmonizuje z purystyczną sylwetką motocykla i skutecznie chroni kierowcę przed silnym strumieniem powietrza. Do męskiego charakteru motocykla doskonale pasuje masywny przedni błotnik i tak samo masywne przednie koło przejęte z modelu R 1200 CL, podobnie jak telelever z szeroko rozstawionym widelcem.
Nowymi elementami są osłony boczne i siedzenie pasażera, które kształtują profil motocykla. Siedzenie pasażera jest nieco węższe niż w innych cruiserach, ma za to grubszą wyściółkę. Motocykl sprawia przez to bardziej zwarte, purystyczne wrażenie, przy niezmiennym komforcie siedzenia. W wyposażeniu dodatkowym dostępne jest m. in. komfortowe siedzenie pasażera z tapicerką ze skóry naturalnej lub sztucznej.
Nowa jest również kierownica. Jej kształt podstawowy odpowiada kierownicy w modelu R 1200 C Independent i gwarantuje wygodną pozycję jazdy. Tylny błotnik i tylna lampa przejęte zostały z modelu R 1200 C. R 1200 C Montauk dostępny jest w tej chwili w trzech kolorach: klasyczny kolor cruiserów szafirowoczarny metallic, sportowy błękit metallic i elegancki szampański metallic.
Silnik w układzie bokser o pojemności 1170 cm3 wyposażony został w ramach modernizacji w znany z innych „bokserów” podwójny zapłon. Ulepszenie procesu spalania skutkuje zmniejszeniem emisji spalin, zużycia paliwa i spokojniejszą pracą silnika. Moc i moment obrotowy pozostały przy tym bez zmian: 45 kW (61 KM) i 98 Nm przy 3 000 obr./min.
Skrzynia biegów R 1200 C Montauk zawiera ulepszenia, które na początku roku 2003 wprowadzone zostały we wszystkich motocyklach z silnikiem typu bokser. Usprawniają one zmianę biegów. Zastosowano przy tym przekładnię pięciobiegową.
Szczególnie w cruiserach brzmienie układu wydechowego odgrywa istotną rolę. Dzięki modyfikacjom wewnętrznej konstrukcji tłumików w R 1200 C Montauk udało się uzyskać typowe dla cruiserów brzmienie, oczywiście przy rygorystycznym uwzględnieniu obowiązujących norm poziomu hałasu.
Dwa umieszczone w linii pionowej reflektory, dolny reflektor H1 (110 mm) tylko do światła drogowego i górny reflektor H4 (180 mm) do światła mijania, kształtują front R 1200 C Montauk. Dobra widoczność, oryginalny wygląd i optymalne oświetlenie nawierzchni to zalety tej niezwykłej konfiguracji. Tablica rozdzielcza z prędkościomierzem, obrotomierzem i zegarem przejęta została w całości z modelu R 1200 CL, jej tył jest jednak zabudowany. W wyposażeniu dodatkowym R 1200 C Montauk dostępny jest zintegrowany układ ABS BMW Motorrad.
Inne montowane fabrycznie elementy wyposażenia dodatkowego to: podgrzewane manetki, reflektory przeciwmgielne (jak w R 1200 C Independent), białe kierunkowskazy, małe, podnoszone siedzenie pasażera (jak w R 1200 C Classic), komfortowe siedzenie pasażera (jak w R 1200 C Classic), siedzenia skórzane (tylko w połączeniu z siedzeniami o podniesionym komforcie dla kierowcy i pasażera), chromowane elementy: osłona alternatora, grill chłodnicy, dźwignie ręczne, osłona zbiornika układu hamulcowego i armatury sprzęgła, zamocowanie kierownicy.
Dodatkową możliwość dopasowania motocykla do indywidualnego gustu kierowcy stanowi bogata oferta akcesoriów, które zakupić i zamontować można w salonach sprzedaży BMW Motorrad. Oferta akcesoriów obejmuje obecnie: zamocowanie na kufry boczne, małe kufry (czarne, brązowe lub niebieskie), duże kufry (czarne), torby wewnętrzne do kufrów, zestaw do mocowania bagażu, okrągła wierzchnia torba, chromowane elementy (jak w wyposażeniu dodatkowym), duża szyba, gmole, reflektory przeciwmgielne (jak w wyposażeniu dodatkowym), instalacja alarmowa, zamykany wlew oleju, siedzenie komfortowe pasażera, reling na siedzenie komfortowe pasażera, małe siedzenie pasażera z oparciem, wąskie siedzenie kierowcy. Wąskie siedzenie kierowcy ma teraz nową konstrukcję: charakteryzuje się zwężeniem przedniej części, przez co kierowca, podpierając podczas postoju motocykl, nie musi już tak szeroko stawiać nóg, co szczególnie niskim kierowcom ułatwia pewne podpieranie motocykla. Tylna część siedzenia skutecznie podpiera miednicę i pozwala przyjąć wygodniejszą pozycję jazdy.
W ramach face liftingu modeli na rok 2004, jesienią 2003 r. wprowadzony zostanie szereg udoskonaleń w modelach R 1200 C Classic, R 1200 C Independent/Avantgarde i w luksusowym cruiserze R 1200 CL.
Podwójny zapłon wprowadzany jest teraz również w większej wersji silnika typu bokser o pojemności 1170 cm3. Znane już zalety tego rozwiązania, takie jak mniejsza emisja spalin, niższe zużycie paliwa i spokojna praca silnika, będą, począwszy od modeli na rok 2004, cechami wszystkich cruiserów. Moc i moment obrotowy pozostają bez zmian również z podwójnym zapłonem: 45 kW (61 KM) i 98 Nm przy 3 000 obr./min. Ulepszona konstrukcja wewnętrzna tłumików pozwoliła uzyskać lepsze brzmienie układu wydechowego bez zwiększania jego głośności. Osłony na tłumiki należą teraz do wyposażenia standardowego. Obok walorów optycznych gwarantują sprawdzone zabezpieczenie butów przed kontaktem z gorącymi elementami.
Modernizacja skrzyni biegów, przeprowadzana kolejno we wszystkich „bokserach” począwszy od modelu R 1200 CL, obejmie również R 1200 C Classic/Independent/Avantgarde. Motocykle te wyposażone będą, podobnie jak R 1200 C Montauk, w skrzynię pięciobiegową. Charakteryzuje się ona jeszcze sprawniejszym przełączaniem biegów, a dzięki wysokiemu uzębieniu kół zębatych czwartego i piątego biegu – znacznie cichszą pracą.
Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie hamulców dostępne są teraz we wszystkich modelach cruiserów. Od wersji na rok 2004 modele R 1200 C Classic/Independent/Avantgarde wyposażone będą standardowo w hamulce EVO (podwójna tarcza hamulcowa o średnicy 305 mm z przodu, pojedyncza tarcza hamulcowa o średnicy 285 mm z tyłu). Na życzenie dostępny jest układ ABS w wersji zintegrowanej, odpowiednio do charakteru motocykla.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport