mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bardzo zły stan oświetlenia w polskich samochodach

Bardzo zły stan oświetlenia w polskich samochodach

Jak wynika z raportu Instytutu Transportu Samochodowego, tylko klika procent pojazdów jeździ z dobrze ustawionymi światłami, a mniej niż połowa z nich jest w stanie zapewnić minimum oświetlenia określonego przepisami. Około 10 proc. badanych pojazdów wymaga natychmiastowej naprawy lub wymiany reflektorów.

Bardzo zły stan oświetlenia w polskich samochodach

To przerażające, raport obnaża fatalny stan oświetlenia w samochodach jeżdżących w Polsce. To oznacza, że tylko kilka procent pojazdów ma w pełni sprawne oświetlenie. A przecież mamy teraz najgorszy okres, bowiem dni są bardzo krótkie i sprawne światła to podstawa.

Od jesieni ubiegłego roku policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji testują prototypową wersję analizatora świateł ITS, służącego do kontroli reflektorów w warunkach drogowych. Z urządzenia korzystano także w ubiegły weekend podczas kontroli autokarów, przewożących dzieci na ferie.

Testy policji udowodniły, że zdecydowana większość kontrolowanych pojazdów miała światła w złym stanie. Problem dotyczył głównie ich nieprawidłowego ustawienia, ale także, jakości wiązki świetlnej reflektorów. Badania świateł na drodze są o tyle ważne, że wzrokiem - jak dotychczas - można jedynie sprawdzić fakt świecenia lamp, ale nie ich jakość, ani to czy spełniają przepisy, podkreśla dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego.

Podczas badania okazało się m.in. że światła mijania w kontrolowanych autokarach, poza prawidłowymi, miały też wartości na poziomie zaledwie 10 - 40 proc. wymaganego przepisami minimum. Oznacza to, że bezpieczna prędkość poruszania się z takimi światłami w nocy nie przekracza 40 - 50 km/h! Przy takiej jakości oświetlenia pojazdu kierowca nie może liczyć na to, że odpowiednio wcześnie dostrzeże np. pieszego, nawet ubranego w elementy odblaskowe. 

Podobne uchybienia zdarzały się wcześniej, podczas policyjnych kontroli drogowych z wykorzystaniem analizatora świateł ITS, dlatego mundurowi zatrzymywali dowody rejestracyjne. Najbardziej drastyczne przypadki ukarano mandatami. Pozostałych kierowców, których światła nie były prawidłowo ustawione, pouczono i zalecono niezwłoczne skorygowanie ustawienia. 

Wcześniejsze wyniki badań ITS wskazują, że tylko kilka procent pojazdów jeździ z dokładnie ustawionymi światłami, a mniej niż połowa z nich jest w stanie zapewnić minimum oświetlenia określone przepisami. Około 10 proc. badanych pojazdów wymagało natychmiastowej naprawy lub wymiany reflektorów, podsumowuje dr inż. Tomasz Targosiński.

Przypomnijmy! Na Stacjach Kontroli Pojazdów można, po wcześniejszym umówieniu się, bezpłatnie sprawdzić światła analizatorem świateł ITS.


Podobne wiadomości:

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

Aktualności 2016-10-11

Miganie światłami - za to też grozi mandat

Miganie światłami - za to też grozi mandat

Finanse i prawo 2016-03-18

Komentuj:

~greg4123 2016-02-15

Niestety mamy w Polsce samochody nienowe. Jeżdżenie na światłach cały rok powoduje że reflektory (halogenowe) po 5-8 latach nadają się do wymiany. To koszt od 500 do 1000 zł (oczywiście zamienniki). I teraz kto do auta za 15kzł zainwestuje taka kwotę? Ci co mają LEDy do jazdy dziennej mogą spać spokojnie. Ale też pewnie do czasu. Jednak jeżdżenie na światłach w dzień znacznie poprawia przejrzystość ruchu.

~Miron 2016-02-12

Oby więcej takich kontroli, jak również bardziej rygorystycznie powinni podchodzić do nich na stacjach kontroli diagnostycznej. Sporo jeżdżę nocami i oczy dostają po tyłku, najgorzej jest z dostawczymi i ciężarówkami zwłaszcza jak się je wyprzedzi i świecą do góry po lusterkach, a jeszcze gorzej jak do nas mrugają ( urwane uchwyty w reflektorach). Tylko nieustępliwe kontrole to zmienią, ciekawe że ci co jeżdżą po zachodzie mają pięknie wyregulowane światła (wiedzą ile to kosztuje), a regulacja w stacji nie kosztuje wiele. Co do jazdy na światłach w dzień nic się nie zmieni, na to są montowane światła dzienne w nowych samochodach i za parę lat ten problem zniknie.

~star 2016-02-12

niech się zdecydują, maja być włączone - zawsze! nigdzie nie pisze, że mają odpowiedni oświetlać. w uk też jest nakaz ale po zmroku czasami zdarzy się jakiś nadgorliwy z włączonymi postojowymi

~szfabia 2016-02-11

KILKA PROCENT (tzn. nie wiecej jak 9%) pojazdów ma dobrze ustawione swiatla!! Niestety jezdze i obserwuje, ze taka jest rzczywistocć, tylko ze w dzikim kraju jakim jest POLSKA można jezdzić na 3-kolach, bez kierownicy, z wyciekającym olejem, byle zachowac szybkość - władzo obuć sie, co robi Policja, spi po krzakach?????

~bolo 2016-02-11

Tak, dalej utrzymywać przepis o świeceniu podczas jazdy w pogodne dni światłami mijania a statystyka z artykułu niewątpliwie się pogorszy. Ten debilny przepis fortelem przepchnęło PO więc może PiS, który się od niego odżegnywał nie tylko z założeń politycznych go zlikwiduje? Bo jeszcze wiele ludzi zginie przez nadużywane światła w dzień a niesprawne w nocy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Kierowcy muszą się uzbroić w cierpliwość. Dopiero w 2022 roku zostaną oddane do użytku kolejne trzy odcinki drogi ekspresowej S1 o łącznej długości 51 km. Taką informację podał do wiadomości resort infrastruktury.