mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Będą wspólne europejskie badania techniczne?

Będą wspólne europejskie badania techniczne?

Europejskie środowisko niezależnych organizacji działających w branży motoryzacyjnej poparło pomysły Komisji Europejskiej, których celem jest uaktualnienie wymogów co do badań technicznych, kontroli drogowych stanu technicznego pojazdów użytkowych czy wreszcie procedur rejestracji pojazdów.

Będą wspólne europejskie badania techniczne?
Podczas spotkania zorganizowanego w ubiegłym tygodniu w Parlamecie Europejskim, w którym udział wzięły EGEA (Europejskie Stowarzyszenie Wyposażenia Warsztatów), CECRA (Europejska Rada Dealerów) oraz FIGIEFA (Europejskie Stowarzyszenie Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych), omówiono najważniejsze problemy w zakresie badań przydatności do ruchu drogowego.

Jak zauważyli uczestnicy spotkania, problemem jest niedostosowanie przepisów do postępu technologicznego w motoryzacji. W dobie szybko rozwijających się technologii oraz postępującego konstrukcyjnego zaawansowania pojazdów, metody badań oraz sprzęt zalecane i stosowane na mocy obecnie obowiązujących przepisów nie są wystarczające.

Zgodnie z propozycją Komisji, zawartą w raporcie z grudnia 2012 r., do badania poziomu emisji spalin stosuje się wyłącznie systemy OBD, co nie jest do końca rzetelną metodą. Nadal więc istnieje konieczność przeprowadzania badań układów wydechowych jako badań standardowych. Również badanie stężenia szkodliwych nanocząstek oraz cząstek NOx emitowanych przez pojazdy wyposażone w nowoczesne silniki spalinowe powinno być stałym elementem przeglądów okresowych. Niestety wymóg ten nie został zawarty w obecnej propozycji Komisji. Środowisko niezależne postuluje również utrzymanie proponowanego przez Komisję badania zawieszenia pojazdów, jednak w oparciu o nową uniwersalną metodę badawczą.

Kolejną kwestią jest różnorodność procedur przeprowadzania badań technicznych na terenie Unii Europejskiej. Chęć ujednolicenia przepisów nie powinna szkodzić krajowym procedurom przeprowadzania badań, tak jak w przypadku Wlk. Brytanii, Holandii czy Austrii, gdzie przeglądy okresowe przeprowadzane są przez autoryzowane i niezależne warsztaty.

Co więcej, UE powinna zapewnić możliwość przeprowadzania takich przeglądów wszystkim warsztatom, autoryzowanym i niezależnym. Według Bernarda Lycke, Dyrektora Generalnego CECRA, kraje członkowskie powinny mieć możliwość samodzielnego decydowania o wprowadzeniu dodatkowych wymogów dla diagnostów-wykwalifikowanych mechaników zatrudnionych przez warsztaty, tak aby dostosować się do obowiązujących w UE wymogów.

Poparciem cieszy się również propozycja Komisji by w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach poszerzyć zakres badań technicznych o klasy pojazdów uprzednio zwolnionych z badań, przyczepy, przyczepy kempingowe, jednoślady, pojazdy trzykołowe i ciągniki.

Niezależne środowisko martwi także definicja "badania przydatności do ruchu drogowego", gdyż pozostawia wiele miejsca na interpretację. Przede wszystkim odnosi się ona do części i wyposażenia, które muszą być zgodne z wymogami w zakresie bezpieczeństwa i ochrony środowiska obowiązującymi w momencie dokonania homologacji typu. A to może oznaczać konieczność badania poszczególnych części i elementów wyposażenia, a nie sprawdzenia funkcjonalności układów pojazdu.

Wprowadzenie homologacji, jako punktu odniesienia, może też doprowadzić do oparcia kryteriów badań na właściwościach pojazdu w momencie homologacji i uzależniania wyniku badania od rodzaju zamontowanych części. W konsekwencji części porównywalnej jakości mogłyby zostać wyparte z rynku, co miałoby negatywny wpływ na cały rynek niezależny i konsumentów.

Na spotkaniu podkreślono również konieczność precyzyjnego rozróżnienia pomiędzy badaniem do celów testowych, a badaniem części i układów pojazdu. Oprócz tego za istotne uznano właściwe zdefiniowanie kwestii dostępu producentów wyposażenia warsztatów do informacji technicznej potrzebnej do przeprowadzania badań PTI, jako że są oni dostawcami urządzeń wykorzystywanych do przeprowadzania tych badań.

Poprawki do Raportu Komisji ds. transportu ws. "Pakietu przydatności do ruchu drogowego" mogą być zgłaszane do 27 marca, po czym zostaną rozpatrzone w dniach 22-23 kwietnia. Komisja ds. transportu będzie głosować nad ostateczną wersją raportu prawdopodobnie 30 maja.

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Finanse i prawo 2015-09-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport