mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Będzie nakaz jazdy na światłach w UE?

Będzie nakaz jazdy na światłach w UE?

Do 17 listopada br. kraje członkowskie Unii Europejskiej muszą przedstawić swoją decyzję co do wprowadzenia nowego przepisu stanowiącego obowiązkową jazdę na światłach mijania przez cały rok. Według szacunków Komisji UE wprowadzenie takiego nakazu pozwoliłoby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych nawet o kilkadziesiąt tysięcy osób w roku.

Będzie nakaz jazdy na światłach w UE?
Przepis obowiązkowej jazdy na światłach przez cały rok niejednokrotnie podnoszony był z mównic parlamentu europejskiego oraz przez władze krajowe państw członkowskich. Ostatecznie jednak nigdy nie uzyskał całkowitego poparcia wśród członków gremium. Być może sytuacja ta się zmieni. Coraz więcej państw członkowskich decyduje się na nałożenie takiego obowiązku na kierowców. Niedawno swój kodeks drogowy gruntownie zmodyfikowały Czechy. U naszych południowych sąsiadów znalazło się miejsce dla całorocznego obowiązku jazdy na światłach mijania. Przepis taki obowiązuje również w krajach skandynawskich oraz we Włoszech i na Węgrzech gdzie włączone światła mijana powinny być bezwzględnie włączone poza terenem zabudowanym. W Polsce temat ten wraca jak bumerang, ale parlamentarzyści nie są w stanie zająć jednoznacznego stanowiska w tej sprawie. Jest jednak "światełko" nadziei w tunelu.

"Wprowadzenie w Polsce obowiązku jazdy na światłach w dzień przez cały rok na wszystkich drogach jest zgodne z polityką państwa i zaleceniami Komisji Europejskiej. Plan nowelizacji prawa w tym zakresie jest częścią narodowego programu GAMBIT. W tej chwili w Ministerstwie Transportu trwają prace legislacyjne w tym zakresie" – powiedział Andrzej Grzegorczyk, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Komisja UE zdecydowanie opowiada się za wprowadzeniem przepisu. Wraz z promowanym przez siebie systemem regulacji motoryzacyjnych - CARS 21 oraz przy współpracy z Europejską Komisją ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003 r. (Daytime Running Lights, Final Report TNO Human Factor) został wydany raport, który stwierdza, że stosowanie świateł w dzień zmniejsza liczbę wypadków z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%, zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%, zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja zwiększa zużycie o ponad 10%; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%), zwiększa dwukrotnie konieczność wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 euro na rok na samochód. Biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy przedstawionego raportu koszty stanowią niewielkie obciążenie dla budżetu kierowców i nie niszczą drastycznie środowiska naturalnego. Korzyści płynące z wprowadzenia takiego przepisu są znacznie cenniejsze.

Komisja europejska pracuje również nad nową ustawą nakładającą na producentów samochodowych obowiązek wyposażania nowych pojazdów w światła dzienne, które byłyby automatycznie włączane po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Nowy akt prawny być może zostanie zapisany w kodeksie drogowym państw UE jeszcze w tym roku jednak wiele zależy od tego czy większość krajów członkowskich opowie się za tą rezolucją. Do tego czasu pozostaje kierowcom samodyscyplina przypominająca o włączeniu świateł mijania przed wyruszeniem w drogę.

Czytaj także:

Co kraj, to obyczaj... 2006-07-05

Czechy: Zmiany w przepisach! 2006-06-29

Długi weekend? Włącz światła! 2006-06-14

Komentuj:

~Aldik 2006-12-21

A ja Was niektórych nie rozumiem, co Wam przeszkadzaja te światla - ja już od chyba 8 lat jeżdżę na światlach cały dzień i cały rok - a wcześniej pamietam że mój ojciec też jechał, lubie pojechać sobie np 200 i widze że światła w tym pomagają - ludzie zjeżdżają na (swój) prawy pas - ja czuje sie na pewno bezpieczniej wtedy ...... po za tym przecież nic nie trace, nawet jak mi sie ta żarówka przepali to i tak kosztuje max 10 zł a nawet xenon D2S na allegro mozna kupić juz za ok 80 zł. Przez te 8 lat miałem kilka samochodów i nie wiem czy max 3 żarówki przednich świateł zmienilem noo plis 2 xenony bo już słabo świeciły ze starości...noo i pare tylnych...ehhh dzwini i pazerni niektorzy jesteście ..

~Aaaa 2006-08-21

Samochód został wyposażony w światła po to żebyśmy mogli poruszać się nocą. Jeżeli ktoś nie widzi w dzień innego samochodu to znaczy, że ma coś niedobrze ze wzrokiem i powinien iść do specjalisty. Jeżeli chcesz być widoczny na drodze to zatrudnij bezrobotnego lub murzyna z chorągiewką i niech biegnie przed twoim samochodem "ślepoto"

~r0k 2006-08-11

Popieram. Mnie widzą, ja widzę jest bezpieczniej. Może te włączone lampki uratują komuś życie? Czy nie warto....?

~AAA 2006-08-10

Dawno temu był przepis, że jeździ się z włączonymi światłami poza terenem zabudowanym. Ale był bardzo zły. Został wprowadzony lepszy - jazda od 17 listopada po godzinie 18:47 do 26 marca godziny 08:15, ale pod warunkiem, że jest nów i tylko w dni parzyste roku przestępnego, bo w pozostałe lata co 3 dzień w postępie arytmetycznym n-1. Pozdrawiamy środowisko, kieszenie kierowców, płuca pieszych i mózgi decydentów.

~oswiecony 2006-08-10

Tego się boje, że jakiś kretyn wyda nakaz bezsensownego jeżdżenia na światłach. Proponuję wprowadzić nakaz jeżdzenia z włączonym na stałe klaksonem żeby wszyscy niewidomi kierowcy wiedzieli, że coś nadjeżdża.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport