mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Będzie tani Fiat z Serbii

Będzie tani Fiat z Serbii

Włoski koncern podpisał wstępne porozumienie z rządem serbskim, na mocy którego w fabryce Zastavy będą wytwarzane już od przyszłego roku małe i przede wszystkim tanie Fiaty.

Będzie tani Fiat z Serbii

Porozumienie, podpisane przez viceprezesa Fiata - Alfredo Altavillę i ministra gospodarki i rozwoju regionalnego Serbii - Mladjana Dinkica, zakłada powstanie nowej spółki, która przejmie fabrykę Zavodi Crvena Zastava położoną w miejscowości Kragujevac, ok. 130 km na południowy-wschód od Belgradu. Fiat, do którego należeć będzie pakiet większościowy w nowo powstałej spółce, zainwestuje w modernizację fabryki 700 mln euro. Z kolei strona serbska wniesie do spółki ok 200 mln euro w postaci zwolnień z podatków oraz innych dotacji.

Wprawdzie o nabycie zakładów Zastavy rywalizowało także kilka innych koncernów (m.in. Volkswagen oraz chiński FAW), to jednak od początku największe szanse dawało się Fiatowi, którego współpraca z Zastavą sięga lat pięćdziesiątych. Obecnie w Kragujevac wytwarzany jest model Zastava 10, który wytwarzany jest na licencji poprzedniej generacji Fiata Punto.

W tym roku planowana produkcja fabryki ma wynieść ok. 18 tys. aut. Jednak już w przyszłym ma ona się zwiększyć do ok. 200 tys., a w 2010 r. już nawet do 300 tys. samochodów. Oczywiście, z zakładów będą wyjeżdżać zupełnie inne modele niż obecnie. Na początku będzie to mały Topolino, zbudowany na skróconej platformie wykorzystanej w modelach Panda i 500, który będzie niejako następcą dwumiejscowego Fiata z 1936 r. Tym samym nie sprawdziły się pogłoski, iż model ten będzie wytwarzany obok Pandy i 500 w zakładach w Tychach.

Na 2010 rok przewidziane jest rozpoczęcie produkcji nieco większej Lancii, bazującej na Topolino, oraz nowego auta z klasy B, który dzięki swojej niskiej cenie ma rywalizować głównie z Dacią Logan.

Nie wiadomo jeszcze, co będzie z umową z General Motors. W lipcu ubiegłego roku podpisano porozumienie, dzięki któremu w fabryce Zastavy miała ruszyć produkcja nowego modelu na licencji Astry Classic II. W sumie przez 4 lata miało powstać 30 tys. egzemplarzy tego modelu.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat Zastava

Podobne wiadomości:

Fiat szykuje hybrydy

Fiat szykuje hybrydy

Aktualności 2008-04-14

Mniejszy od Fiata 500 i z Polski?

Mniejszy od Fiata 500 i z Polski?

Aktualności 2008-04-10

Komentuj:

~praktyk 2008-05-03

A dlaczego nie wykorzystać poczciwego Korala? Jakby nie patrzeć: wózek mały- a przy tym znacznie pojemniejszy od Seicento/CNQ. Wyposażony w silnik od Peugeota (jest coś takiego w produkcji!) "wymiata" bździdła typu Matiz czy Alto. Jak auto ma być tanie i użyteczne to trzeba bazować na praktycznych staruszkach, a nie tworzyć nowe "pchły" z chałową widocznością i minimum miejsca w kabinie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport