mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bez korków na bramkach autostradowych

Bez korków na bramkach autostradowych

Już od 15 lipca będzie łatwiej kierowcom aut osobowych przejechać przez punkty poboru opłat (PPO) na autostradach. Niestety tylko na dwóch - A2 i A4 - i w dodatku nie na wszystkich odcinkach.

Bez korków na bramkach autostradowych
System viaAuto został wyodrębniony z działającego od lipca 2011 roku systemu poboru opłat viaToll w czerwcu 2012 roku. Dedykowany jest on samochodom osobowym i innym pojazdom o DMC do 3,5 tony, nie dotyczy zaś motocykli. Aby móc skorzystać z automatycznej płatności za przejazd autostradą wystarczy tylko nabyć urządzenie pokładowe viaAuto. Jednak kierowcy korzystający z tego rozwiązania borykają się z jednym problemem. Otóż muszą oni korzystać z tych samych bramek "manualnych" wspólnie z innymi kierowcami tam gdzie wprowadzone zostało wyłączenie ruchu lekkiego na pasach dla viaToll. I często niestety, przy dużym natężeniu ruchu, stoją oni w takim samym korku, co pozostali kierowcy, nie mając żadnej korzyści z posiadania urządzenia viaAuto.

Teraz to się zmieni. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od 15 lipca br. wydzieli bramki dedykowane dla samochodów osobowych wyposażonych w viaAuto. Bramki te będą specjalnie oznakowane (pomarańczowe tablice z logo viaToll), a pasy prowadzące do tych bramek zostaną oznaczone specjalnymi znakami na jezdni, także w kolorze pomarańczowym. To rozwiązanie przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom autostrad, a szczególnie właśnie posiadaczom viaAuto. Na początku oddzielne pasy zostaną wyodrębnione na placach poboru opłat Żdżary, Stryków, Karwiany i Żernica na odcinkach autostrad A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Bielany Wrocławskie – Sośnica) zarządzanych przez GDDKiA.

GDDKiA liczy, że wprowadzenie nowego rozwiązania zwiększy udział samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t wyposażonych w urządzenia viaAuto, a dzięki temu zwiększy się płynność ruchu na bramkach. Wniesienie opłaty w sposób elektroniczny – za pomocą viaAuto – jest znacznie szybsze, czas trwania transakcji to zaledwie kilka sekund. W związku z tym przepustowość bramki dla pojazdów wyposażonych w viaAuto jest blisko trzykrotnie większa niż tej przy transakcji manualnej.

Jedna bramka pobierająca opłaty w systemie manualnym obsługuje ok. 120 pojazdów w ciągu godziny, o ile nie ma przy płatnościach opóźnień, takich jak np. poszukiwanie portfela czy monet przez kierowcę, problemy przy płatnością kartami płatniczymi. Natomiast bramka pracująca w trybie systemu viaToll jest w stanie płynnie obsłużyć ponad 300 pojazdów w ciągu godziny. Skuteczność elektronicznego systemu poboru opłat w poprawie płynności ruchu potwierdzają również przykłady innych krajów, np. Japonii, w której gigantyczny ruch na drogach jest płynny mimo małej przestrzeni i funkcjonowaniem bramek do poboru opłat.

Zatory przed bramkami powodowane są także przez niektórych użytkowników mylących lub szukających odpowiednich bramek i przemieszczających się tuż przed nimi, czasem w poprzek jezdni. Ten czynnik powinien zostać zminimalizowany poprzez nową organizację ruchu. Wprowadzane oznakowanie pionowe i poziome będzie dużo bardziej intuicyjne. Dlatego kierowcy będą z dużym wyprzedzeniem otrzymywali jasną informację, na którym pasie powinni się znajdować. Całe rozwiązanie jest innowacją wprowadzaną na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Nowa organizacja ruchu wprowadzana jest w dwóch etapach:
I. już od 15 lipca na czterech PPO będzie funkcjonowało specjalne oznakowanie poziome w postaci pomarańczowych pasów kierujące ruch do odpowiednich bramek i "odstraszające" jednocześnie kierowców wnoszących opłatę w sposób manualny od wjechania w tą strefę, a nad bramkami do poboru opłat pojawią się znaki pionowe.
II. Do końca sierpnia będzie wdrażany system oznakowania pionowego przed PPO, który odpowiednio dużo wcześniej poinformuje kierowcę, na który pas ruchu ma się kierować w zależności od tego, jaką metodą ma zamiar wnieść opłatę. Będą to przyjazne użytkownikom piktogramy np. z wizerunkiem kasjera oraz z logo viaToll.
 
Korzystanie z urządzenia viaAuto może odbywać się w dwóch trybach:
- zawarcie standardowej umowy dla konta w trybie przedpłaconym lub z odroczoną płatnością, przedstawiając odpowiednie dokumenty niezbędne do rejestracji;
- nabycie urządzenia viaAuto, zakładając konto przedpłacone anonimowe - wówczas nie są wymagane żadne dokumenty ani informacje, a urządzenie może służyć wielu użytkownikom w różnych samochodach (można je przekładać).
W przypadku kont przedpłaconych (pre-paid) przed faktycznym skorzystaniem z drogi płatnej użytkownik musi zadbać o odpowiednią ilość środków pieniężnych na swoim koncie, ponieważ opłaty naliczane za przejazd po odcinkach sieci dróg płatnych są pobierane z niego automatycznie. W przypadku konta z odroczoną płatnością (post-pay) saldo konta obejmuje sumę należności, jakie należy uregulować za wszystkie pojazdy zarejestrowane w ramach konta po zakończeniu określonego w umowie okresu rozliczeniowego.

Warto dodać, że stawka opłaty za każdy kilometr przejechanej autostrady jest taka sama (10 gr/km), bez względu na to, czy płatności dokonujemy na bramkach, czy też korzystamy z urządzenia viaAuto.

Aby zwiększyć liczbę użytkowanych urządzeń viaAuto wprowadzony zostanie okres promocyjny (4 lipca – 31 sierpnia), w którym urządzenie to będzie dostępne w specjalnej cenie – 100 zł wraz z bezpłatnym doładowaniem o wartości 50 zł. - Dla każdego, kto zdecyduje się na zakup urządzenia w promocji będzie to oszczędność rzędu 85 zł, ponieważ w normalnej dystrybucji viaAuto bez doładowania kosztuje 135 zł - powiedziała Dorota Prochowicz – rzecznik projektu viaToll.

Działający na drogach naszego kraju (obecnie 2.653 kilometrów) od trzech lat system viaToll obsługuje 434 tys. zarejestrowanych firm i ponad 798 tys. pojazdów. Łączne wpływy wyniosły już ponad 3.056 mld zł, co daje średnio 3 mln dziennego przychodu. Z kolei z systemu viaAuto może korzystać dziś 8.208 samochodów (tyle wykupiono urządzeń), z czego ok. 1.200 to pojazdy służb państwowych. Wpływy od tych pojazdów na koniec maja wynosiły 421 mln zł, z czego 20 proc. przypada na autostradę A2, a 80 proc. na A4. To niewielka liczba, z takiego sposobu rozliczania podróży autostradami korzysta niecałe 2 proc. kierowców (w 2012 r. - 1,1%, 2013 - 1,61%, 2014 - 1,73%).

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Ile zarabia i gdzie obowiązuje ViaTOLL?

Ile zarabia i gdzie obowiązuje ViaTOLL?

Polskie drogi 2016-06-22

Komentuj:

OponyImpolex 2014-07-28

Albo unikać takich dróg które będą zakorkowane- to też jakaś opcja,nie mniej jednak system elektronicznych płatności znacznie ułatwiłby poruszanie się po autostradach plus rzecz jasna nie byłoby korków przy samych bramkach.

Wieszal 2014-07-15

Niestety do pewnych rzeczy w naszym kraju musimy się przyzwyczaić, bo na zmiany zbytnio nie ma co liczyć :(

hjokiel 2014-07-10

W Toruniu na A1 to już tragedia. Kilkukilometrowa niby obwodnica Torunia zapchana ze względu na bramki akurat w tym miejscu. Żeby zapłacić 2 zł za przejazd tą 3 km obwodnicą trzeba w weekendy poświęcić godzinę czasu, paranoja. Wszyscy komentujący to podkreślają. Mamy już trochę tych autostrad i dróg szybkiego ruchu. Naprawdę, wprowadzenie winiet jest najlepszym rozwiązaniem. To się stosuje powszechnie. No, ale w Polsce jest Kulczyk, któremu nie wystarczy 20 gr za kilometr, on musi mieć 90 gr, chyba najwięcej w Europie.

~Capsel 2014-07-10

Przecież kupując urządzenie będę 50 zł w plecy!. Oczekuję ceny zakupu 100 zł a doładowanie 150 zł. A tak, to mam to w dupie. Za 50 lat będą winietki, a teraz przetestujemy wszystkie inne rozwiązania - typowo polskie.

~Leo 2014-07-10

Wprowadza się ułatwienie m.in.na A2 na odcinku Stryków-Konin, a akurat tam nigdy nie było korków. Najgorzej jest natomiast na bramkach autostrady "Kulczykowej", a szczególnie na bramce w pobliżu Słupcy miedzy Koninem i Wrzesnią, czyli to tam powinno się ułatwić przejazdy w pierwszej kolejności.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport