mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bezpieczna Jazda z Goodyear'em

Bezpieczna Jazda z Goodyear'em

Jak bezpiecznie kierować autem, jak hamować, jak wychodzić z poślizgu i jakie zakładać opony - o wszystkim tym można się dowiedzieć z filmu, który powstał w Szkole Bezpiecznej Jazdy Goodyeara.

Bezpieczna Jazda z Goodyear'em

Firma Goodyear Dunlop Tires Polska, należąca do koncernu Goodyear tej jesieni przy każdym zakupie swoich produktów - opon zimowych osobowych i 4x4 dołącza w prezencie płytę ze specjalnie przygotowanym filmem instruktażowym dla kierowców. Kuba Bielak, ekspert z Akademii Bezpiecznej Jazdy, z którą obecnie Goodyear prowadzi Szkołę Bezpiecznej Jazdy, tłumaczy w nim, jak należy się zachowywać za kierownicą, jak rozpoznawać zagrożenia na drodze i, co najważniejsze, jak sobie z nimi radzić.

Film „Szkoła Bezpiecznej Jazdy Goodyeara” powstał z myślą o milionach kierowców, którym zależy na bezpieczeństwie, ale których na zbyt krótkich kursach prawa jazdy nikt gruntownie nie przeszkolił w zakresie zasad bezpiecznego prowadzenia samochodu. Głęboko wierzę, że wiedza, którą przekazujemy na rozdawanym nabywcom naszych opon filmie, może niejednemu kierowcy uratować życie” – powiedziała Marta Konopacka, Dyrektor ds. Komunikacji Goodyear Dunlop Tires Polska.

Według eksperta Akademii Bezpiecznej Jazdy pierwszym i podstawowym elementem bezpiecznego poruszania się samochodem po drodze są wygodne buty na możliwie cienkiej podeszwie. Tylko w takim obuwiu można dobrze czuć pedały i szybko reagować na to, co dzieje się na drodze. Szpilki lub klapki są absolutnie wykluczone.

Inną ważną kwestią jest ustawienie fotela. Lewa noga po wciśnięciu sprzęgła powinna być lekko ugięta. Nigdy wyprostowana, bo w razie zderzenia kości podudzia mogą wówczas zmiażdżyć kolano kierowcy. Druga sprawa to wysokość siedziska. Nie należy ustawiać go zbyt wysoko, bo w razie nagłego hamowania można uderzyć głową w sufit. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku dachowania.

I wreszcie ustawienie oparcia. Należy to zrobić tak, by opierając się o nie plecami móc wyprostować rękę i oprzeć nadgarstek na górnej krawędzi kierownicy. Dzięki temu w czasie jazdy ręka jest lekko ugięta. Jeśli samochód ma regulowaną kierownicę, dobrze jest ustawić ją tak, by nie przeszkadzała przy wciskaniu pedałów. Istotną sprawą jest też ustawienie zagłówka. Jego szczyt powinien się znaleźć 3-4 centymetry nad linią brwi siedzącej za kierownicą osoby.

O tym, że podróżując samochodem należy zapinać pasy, wie każdy. Jednak Szkoła Goodyeara pokazuje, że robiąc to nieumiejętnie możemy sobie w razie wypadku zaszkodzić, zamiast pomóc. Pas biodrowy powinien opasywać nas w biodrach, a nie zaciskać się na brzuchu, bo grozi to, w przypadku zderzenia, uszkodzeniem tkanki miękkiej. Górna część pasa powinna przebiegać przez środek mostka i obojczyk. Nigdy przez ramię, bo może się w razie wypadku zsunąć i połamać nam żebra.

W filmie można również zobaczyć jak należy manewrować kierownicą, by móc swobodnie i szybko reagować na zmieniającą się sytuację na drodze. Jednym z warunków bezpiecznego prowadzenia auta jest trzymanie obu rąk na kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia” lub „za dziesięć druga”.

W filmie mnóstwo jest szczegółowych instrukcji dotyczących także samej techniki jazdy, czyli np. hamowania czy wchodzenia w zakręty. Ekspert Szkoły Goodyeara pokazuje m.in. zalety i wady trzech podstawowych technik hamowania – poprzez zablokowanie kół, ABS lub pulsacyjnie. Tłumaczy, jak należy radzić sobie z podsterownością i nadsterownością, jak wychodzić z poślizgu, jak rozpoznawać, że auto właśnie traci przyczepność, jak omijać przeszkody.

Nie mniej ważnym od samej jazdy elementem troski o bezpieczeństwo, o którym mówi ekspert Szkoły Goodyeara jest umiejętność dbania o opony i dobierania ich do warunków jazdy. Bielak zwraca uwagę na konieczność częstego sprawdzania ciśnienia w oponach oraz stanu ich zużycia. A także na to, że sprawą kluczową jest wymienianie opon na zimowe, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Wynika to z różnych właściwości opon letnich i zimowych. Poniżej 7 stopni Celsjusza opony zimowe są bardziej elastyczne niż letnie, wiec lepiej radzą sobie na śniegu, lodzie, czy błocie pośniegowym. Samochód na oponach zimowych ma wtedy np. dużo krótszą drogę hamowania.

Czytaj także:

"Bezpieczna zima" - Wywiad z Tomaszem Czopikiem, rajdowym Mistrzem Polski

Tematy w artykule: opony Goodyear

Podobne wiadomości:

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Opona Goodyear dla aut autonomicznych

Opona Goodyear dla aut autonomicznych

Technika 2016-03-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport