mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bezpieczny i ekologiczny kierowca

Bezpieczny i ekologiczny kierowca

Z eko-jazdy płyną same plusy. Kierowca może zaoszczędzić na paliwie oraz kosztach naprawy samochodu, a środowisko zyskuje mniej spalin. Jak to zrobić, radzi Piotr Starczukowski – inicjator kampanii „Ekologicznie i bezpiecznie” połączonej z konkursem „Bezpieczny Kierowca”, które od pięciu lat wspiera Toyota Motor Manufacturing Poland.

Bezpieczny i ekologiczny kierowca

Zasady są proste. Wystarczy tylko zapamiętać je i wykorzystywać w codziennej jeździe samochodem. A już będziemy mogli mówić o sobie - „eko-kierowca”. - Eko-jazda, czy też eco-driving to nic innego, jak  inteligentna technika prowadzenia auta, która pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, emisję gazów cieplarnianych i liczbę wypadków drogowych – tłumaczy Piotr Starczukowski, który jako pierwszy na Dolnym Śląsku, stworzył zintegrowany system szkolenia kierowców  w ramach akcji „Ekologicznie i bezpiecznie”.  

- To sposób prowadzenia pojazdu wykorzystujący technologię nowoczesnych silników. Oznacza przemyślaną, płynną i bezpieczną jazdę przy prawidłowo dobranych obrotach silnika – mówi o eko-jeździe instruktor. Przekonuje, że eliminując złe nawyki i stosując „złote zasady”, jesteśmy w stanie zmniejszyć zużycie paliwa w swoim aucie nawet o 20%. Jednocześnie spadną nam koszty naprawy i utrzymania pojazdu, a do atmosfery wyemitujemy ok. 15% mniej dwutlenku węgla. - Należy obalić  największy  mit w oszczędzaniu benzyny, jakim jest wrzucanie „na luz” przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Nie dość, że takie zachowanie powoduje wzrost spalania, to jeszcze jest niebezpieczne – zwraca uwagę Piotr Starczukowski.

-Zachęcam przede wszystkim do przewidywania pewnych zdarzeń na drodze, bo to pozwala na płynną jazdę, bez zbędnego hamowania i dodawania gazu. Warto też odciążyć auto z niepotrzebnego bagażu, utrzymywać odpowiednie ciśnienie w oponach, nauczyć się również  szybszej zmiany biegów i  hamowania silnikiem – wylicza. Podkreśla, że taka jazda wyjdzie na plus nie tyko w domowym budżecie i dla środowiska, ale również podniesie komfort podróżowania. Wyeliminuje nagłe hamowania i gwałtowne przyspieszenia, które często u pasażerów wywołują złe samopoczucie.

ZASADY EKO-JAZDY :
1. Zmieniaj bieg na wyższy tak szybko jak to możliwe. W silnikach benzynowych zmień bieg zanim silnik osiągnie 2500 obrotów na minutę, przy silnikach diesla poniżej 1500 obrotów na minutę, ale tylko jeżeli warunki drogowe, a w szczególności względy bezpieczeństwa na to pozwalają.

2. Utrzymuj stałą prędkość używając możliwie najwyższego biegu. Warto wiedzieć, że do równomiernej jazdy z prędkością 50 km/h przeciętny samochód potrzebuje jedynie 5kW mocy (przy 120 km/h wartość ta wzrasta do około 25 kW). Pozostałe 90% (lub więcej) mocy silnika jest wykorzystywane tylko podczas przyspieszania lub jazdy z dużą prędkością.

3. Usuń niepotrzebne obciążenie. Bagażnik dachowy, box na narty, uchwyt na rowery zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym zużycie paliwa wzrasta o ok. 5%. Pozbądź się też zbędnego bagażu! Dodatkowy ładunek o masie 100 kg w pojeździe średniej klasy ważącym 1500 kg powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 6,7%.

4. Zapalaj bez gazu. W nowoczesnych samochodach wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce, aby układ sterujący silnikiem od razu przygotował samochód do uruchomienia silnika.

5. Zamykaj okna - korzystaj z nawiewu. Jazda z prędkością 100 km /h z otwartymi okami zwiększa zużycie paliwa o ok. 5% Z kolei otwarte okno dachowe powoduje zwiększenie spalania paliwa o 15%.

6. Dbaj o swój silnik - od razu eliminuj usterki. Dobrze wyregulowany silnik może obniżyć zużycie paliwa nawet o 4%, dlatego serwisuj swoje auto zgodnie z zaleceniami producenta.

7. Rozglądaj się i przewiduj sytuację na drodze. W ten sposób uzyskasz czas na adekwatną do sytuacji rekcję i unikniesz niepotrzebnego stresu. Nie zmieniaj biegu „na luz” dojeżdżając do skrzyżowań.
8. Hamuj silnikiem – redukując bieg jak najpóźniej. Oszczędzisz nie tylko paliwo ale i układ hamulcowy. Podczas hamowania silnikiem wtryskiwacze paliwa są wyłączone, a przy toczeniu się „na luzie” wciąż pracują.

9. Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach. Pamiętaj, ze zgodnie z prawami fizyki, ciśnienie zmniejsza się wraz ze spadkiem temperatury otoczenia, nawet jeśli ogumienie jest szczelne. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa zużycie opon i paliwa. Jazda z ciśnieniem powietrza 1 bara poniżej zalecanego przez producenta powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 3%.

10. Wyłączaj silnik podczas postoju dłuższego niż 30-60 sekund. Przez 3 min pracy na biegu jałowym silnik zużywa tyle paliwa, ile przy pokonaniu ok. 1 km z prędkością 50 km/h

Tematy w artykule: eco eco driving

Podobne wiadomości:

Oszczędny Volkswagen Golf TDI bije Rekord Guinnessa

Oszczędny Volkswagen Golf TDI bije Rekord...

Aktualności 2015-07-09

Inteligentny tempomat lepszy od mistrza ecodrivingu

Inteligentny tempomat lepszy od mistrza...

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-15

Komentuj:

~Konrad 2010-06-21

Prosto i szybko wytłumaczone bez zbędnego rozpisywania się +

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport