mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bezpieczny jak Vacanza

Bezpieczny jak Vacanza

Zbliżają się wakacje i liczne wyjazdy autobusami na kolonie, obozy, wycieczki krajowe i zagraniczne. Jak zwykle przy okazji wzmożonego ruchu autokarowego powraca pytanie czy współczesne autobusy turystyczne są bezpiecznym środkiem transportu?

Bezpieczny jak Vacanza

Przykładem zastosowania nowoczesnych rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo jazdy w autobusie turystycznym jest Solaris Vacanza, pojazd, który w ubiegłorocznym konkursie Coach of the Year w Europie zajął drugie miejsce. Bezpieczeństwo rozumiane zarówno jako sztuka unikania kolizji jak i maksymalne zabezpieczenie kierowcy oraz pasażerów w momencie wypadku było jednym z priorytetów jego konstruktorów.

Autokar Solaris Vacanza wyposażony jest w liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Sterowany elektronicznie, pneumatyczny układ hamulcowy EBS firmy WABCO zapewnia skuteczne hamowanie. EBS jest nowoczesnym rozwiązaniem łączącym właściwości działania dotychczas stosowanych układów ABS (zapobiegającego poślizgowi na mokrej nawierzchni) i ASR (zapobiegającego poślizgowi kół przy ruszaniu). Czas reakcji na działanie kierowcy jest krótszy niż w tradycyjnym pneumatycznym układzie hamulcowym. Jednocześnie system EBS nieustannie kontroluje zużycie klocków hamulcowych na poszczególnych kołach i tak rozdziela siłę hamowania, aby ich zużycie było optymalne, jak najbardziej równomierne.

Solaris Vacanza ma zawieszenie pneumatyczne. W zależności od wersji posiada dwie (Vacanza 12-metrowa) lub trzy osie (Vacanza 13-metrowa). Poprzez zastosowanie trzeciej osi, trzynastometrowy autobus jest łatwiejszy w manewrowaniu i bardziej zwrotny. W autobusach Solaris Vacanza zabudowano układ jezdny renomowanej niemieckiej firmy ZF. Skrętna, elektronicznie sterowana oś trzecia w Vacanzie 13 metrowej ułatwia manewrowanie tak długim pojazdem. Standardowo na osi przedniej niezależnej oraz osi napędowej zamontowano stabilizatory. Podnoszą one bezpieczeństwo jazdy oraz zmniejszają przechyły boczne pojazdu, zwłaszcza podczas podróży po górskich i krętych drogach. Zastosowane zawieszenie mechaniczno-pneumatyczne, którego charakterystyka została specjalnie dopasowana we współpracy ze specjalistami z firmy Sachs, bardzo dobrze tłumi wszystkie pokonywane nierówności oraz zapewnia wysoki komfort podróżowania.

Trzecia oś (ZF RL 85A/N) jest osią wleczoną. Aby ułatwić kontrolę kierowcy nad pojazdem podczas manewrowania i pokonywania ostrych zakrętów, wprowadzone zostało tzw. "inteligentne sterowanie osią wleczoną" (drugą tylną osią autobusu), w zależności od kąta skrętu pierwszej osi, prędkości i kierunku jazdy (wstecz lub do przodu). Na pierwszej osi umieszczone są czujniki, które w zależności od jej zachowania wysyłają odpowiednie informacje do sterowników osi trzeciej.

Kierowcę w bezpiecznym dowiezieniu pasażerów do celu podróży wspiera system nawigacji GPS z możliwością zaprogramowania trasy. Kierowca otrzymuje również informacje na wyświetlaczu, dane na temat sytuacji na drodze (np. o korkach, czy zbliżaniu się skrzyżowania bądź skrętu).

Kierowcy autokarów turystycznych ponoszą odpowiedzialność za bezpieczny przewóz pasażerów. Dlatego potrzebują funkcjonalnie zaprojektowanego miejsca pracy. Indywidualna klimatyzacja, wygodny fotel, czytelne wyświetlacze na desce rozdzielczej, wszystko to pozwala obsłudze autokaru na pracę w warunkach umożliwiających regenerację organizmu i odpoczynek. Pojazd wyposażono w obszerną, starannie wyciszoną kabinę sypialną kierowcy z indywidualną klimatyzacją. Ponadto już niebawem, kierowcy autokarów Vacanza, zostaną zaopatrzeni w „torbę bezpieczeństwa”. Specjalny zestaw, zawierający przedmioty niezbędne do udzielania pomocy przedmedycznej.

Nowoczesne autokary są znacznie bardziej odporne na skutki kolizji drogowych niż starsze modele. Samonośny szkielet Vacanzy wykonany został z nierdzewnej stali konstrukcyjnej o zwiększonej wytrzymałości 1.4003 (wg. Normy EN 10088). Zastosowanie profili wielkoprzekrojowych spowodowało znaczne zwiększenie sztywności całego pojazdu. Szczegółowe badania szkieletu prowadzone pod kątem bezpieczeństwa podróżnych potwierdziły jego odporność na uszkodzenia mechaniczne, co stanowi gwarancję bezpieczeństwa pasażerów w przypadku kolizji.

Konstrukcja autobusu Solaris Vacanza spełnia wymagania europejskiego regulaminu R66 EKG ONZ nakazującego przeprowadzenie symulacji wypadku, w którym autobus spada z nasypu i przewraca się na bok. Zgodnie z powyższym regulaminem, we wnętrzu autobusu, po symulowanym wypadku musi pozostać tzw. przestrzeń przeżycia, czyli rodzaj "klatki bezpieczeństwa dla pasażerów", do wnętrza której nie może dostać się żaden element konstrukcji.

Testy na spełnienie norm R66 przeprowadzane są w dwojaki sposób: albo poprzez przewrót rzeczywistego autobusu, albo poprzez przeprowadzenie symulacji komputerowej za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Konstrukcje Solaris Vacanza testowane są komputerowo, a odpowiednich obliczeń konstrukcji dokonuje dla Solaris Bus & Coach instytut TUV-UVMV w Czechach.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport