mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bezpieczny samochód dostawczy na bazie Sprintera

Bezpieczny samochód dostawczy na bazie Sprintera

Podczas Salonu Pojazdów Użytkowych IAA 2004 jednym z głównych eksponatów ekspozycji na stoisku Mercedesa jest koncepcyjny samochód dostawczy, na bazie Sprintera.

Bezpieczny samochód dostawczy na bazie Sprintera

Od seryjnego Sprintera studyjny model różni się z zewnątrz niżej poprowadzonymi dolnymi krawędziami szyb bocznych, które poprawiają pole widzenia kierowcy, odkrywając mu obszary boczne normalnie zasłonięte przez lusterka zewnętrzne. Boczne pasy odblaskowe oraz boczne kierunkowskazy przeniesione na lusterka, a także większe tylne światła w znacznym zakresie zwiększają widoczność pojazdu w ruchu miejskim.

Bezpieczeństwo czynne zostało podwyższone dzięki zastosowaniu nowych reflektorów bi-ksenonowych wyposażonych dodatkowo w szereg dodatkowych funkcji takich, jak oświetlenie do jazdy po łuku, oświetlenie przecznic przy skręcaniu, oświetlenie do trudnych warunków pogodowych i światła do jazdy dziennej. System PARKTRONIC pomaga kierowcy podczas manewrowania pojazdem. Czujniki ultradźwiękowe zainstalowano nie tylko w zderzakach, ale również w bocznych płaszczyznach pojazdu. Emitują one sygnały, które po odbiciu od przeszkody powracają i pozwalają na obliczenie odległości do niej. Przekroczenie zaprogramowanej odległości od pojazdu jest sygnalizowane optycznie lampkami kontrolnymi na powierzchni lusterek zewnętrznych oraz na wyświetlaczu deski rozdzielczej, co zostaje rozszerzone o sygnał dźwiękowy przy dotarciu do granicy bezpieczeństwa.

Systemy podwyższające bezpieczeństwo jazdy zawierają układy elektroniczne i optyczne, które już częściowo są montowane w samochodach Sprinter. W prezentowanym studium możemy je jednak zobaczyć w znacznie bardziej rozwiniętej formie. Przykładem tego jest adaptacyjny układ kontroli stabilności pojazdu ESP (Electronic Stability Program). Układ ten w odróżnieniu od znanych zastosowań dodatkowo rozpoznaje położenie aktualnego rzeczywistego środka ciężkości pojazdu, który, szczególnie w przypadku pojazdów dostawczych, potrafi silnie przemieszczać się w zależności od stanu załadowania. Na podstawie tych informacji układ ESP potrafi się idealnie dostosować do stanu i sposobu obciążenia pojazdu.

Aktywna stabilizacja jazdy stanowi zupełnie nową funkcję w sektorze samochodów dostawczych. Zapobiega ona bocznym przechyłom pojazdu i utrzymuje nadwozie pojazdu w pozycji poziomej. Aktywne stabilizowanie pojazdu ogranicza przeczył w zakrętach a tym samym zapewnia odpowiedni nacisk na jezdnię i przyczepność wszystkich czterech kół, czym podwyższa komfort i bezpieczeństwo jazdy.

System ostrzegawczy na wyświetlaczu w kabinie kierowcy pokazuje ciśnienie każdej opony oraz wskazuje ewentualny ubytek. Ponadto, opony na 16-calowych aluminiowych kołach, są wyposażone we wkładki masywowe, pozwalające prezentowanemu pojazdowi po przebiciu opony na dalszą jazdę przez 200 kilometrów, przy maksymalnej prędkości 80 km/h. Specjalna konstrukcja obręczy i opony zapobiega zsunięciu się tej ostatniej z koła.

Układ kierowniczy ze zmienną charakterystyką pozwala na łatwiejsze parkowanie, jak i na zwiększoną sprawność oraz stabilność podczas pokonywania zakrętów przy dużych prędkościach. Dzięki temu łączy stabilność i większą kontrolę nad pojazdem podczas szybkiej jazdy z łatwością manewrowania. Istnieje stałe łącze mechaniczne między kołem kierownicy a przednimi kołami.

Skuteczne zabezpieczenie ładunku stanowi kluczowy aspekt bezpieczeństwa samochodu dostawczego. We wszystkich samochodach dostawczych Mercedes-Benz mogą być zainstalowane uchwyty, zapewniające możliwość podręcznikowego zabezpieczenia ładunku. Jednak konstruktorzy przedstawionego studium bezpiecznego samochodu dostawczego idą jeszcze krok dalej, pokazując techniki, które znajdą zastosowanie w samochodach dostawczych przyszłości. Tak na przykład przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni ładunkowej jest wykonana w technologii płyt warstwowych typu sandwicz z wysokowytrzymałych włókien (włókna szklane, węglowe i aramidowe). Ta kombinacja materiałów pozwala na uzyskanie minimalnych odkształceń w razie uderzenia przemieszczającym się w czasie wypadku ładunkiem. Do tego taka przegroda posiada wysokie zdolności absorpcji energii uderzenia. System szyn do mocowania ładunku jest zintegrowany w ściance działowej, której waga jest mniejsza o około jedną trzecią niż waga konwencjonalnej ścianki działowej z blachy stalowej.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport