mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Bezpieczny samochód dostawczy na bazie Sprintera

Bezpieczny samochód dostawczy na bazie Sprintera

Podczas Salonu Pojazdów Użytkowych IAA 2004 jednym z głównych eksponatów ekspozycji na stoisku Mercedesa jest koncepcyjny samochód dostawczy, na bazie Sprintera.

Bezpieczny samochód dostawczy na bazie Sprintera

Od seryjnego Sprintera studyjny model różni się z zewnątrz niżej poprowadzonymi dolnymi krawędziami szyb bocznych, które poprawiają pole widzenia kierowcy, odkrywając mu obszary boczne normalnie zasłonięte przez lusterka zewnętrzne. Boczne pasy odblaskowe oraz boczne kierunkowskazy przeniesione na lusterka, a także większe tylne światła w znacznym zakresie zwiększają widoczność pojazdu w ruchu miejskim.

Bezpieczeństwo czynne zostało podwyższone dzięki zastosowaniu nowych reflektorów bi-ksenonowych wyposażonych dodatkowo w szereg dodatkowych funkcji takich, jak oświetlenie do jazdy po łuku, oświetlenie przecznic przy skręcaniu, oświetlenie do trudnych warunków pogodowych i światła do jazdy dziennej. System PARKTRONIC pomaga kierowcy podczas manewrowania pojazdem. Czujniki ultradźwiękowe zainstalowano nie tylko w zderzakach, ale również w bocznych płaszczyznach pojazdu. Emitują one sygnały, które po odbiciu od przeszkody powracają i pozwalają na obliczenie odległości do niej. Przekroczenie zaprogramowanej odległości od pojazdu jest sygnalizowane optycznie lampkami kontrolnymi na powierzchni lusterek zewnętrznych oraz na wyświetlaczu deski rozdzielczej, co zostaje rozszerzone o sygnał dźwiękowy przy dotarciu do granicy bezpieczeństwa.

Systemy podwyższające bezpieczeństwo jazdy zawierają układy elektroniczne i optyczne, które już częściowo są montowane w samochodach Sprinter. W prezentowanym studium możemy je jednak zobaczyć w znacznie bardziej rozwiniętej formie. Przykładem tego jest adaptacyjny układ kontroli stabilności pojazdu ESP (Electronic Stability Program). Układ ten w odróżnieniu od znanych zastosowań dodatkowo rozpoznaje położenie aktualnego rzeczywistego środka ciężkości pojazdu, który, szczególnie w przypadku pojazdów dostawczych, potrafi silnie przemieszczać się w zależności od stanu załadowania. Na podstawie tych informacji układ ESP potrafi się idealnie dostosować do stanu i sposobu obciążenia pojazdu.

Aktywna stabilizacja jazdy stanowi zupełnie nową funkcję w sektorze samochodów dostawczych. Zapobiega ona bocznym przechyłom pojazdu i utrzymuje nadwozie pojazdu w pozycji poziomej. Aktywne stabilizowanie pojazdu ogranicza przeczył w zakrętach a tym samym zapewnia odpowiedni nacisk na jezdnię i przyczepność wszystkich czterech kół, czym podwyższa komfort i bezpieczeństwo jazdy.

System ostrzegawczy na wyświetlaczu w kabinie kierowcy pokazuje ciśnienie każdej opony oraz wskazuje ewentualny ubytek. Ponadto, opony na 16-calowych aluminiowych kołach, są wyposażone we wkładki masywowe, pozwalające prezentowanemu pojazdowi po przebiciu opony na dalszą jazdę przez 200 kilometrów, przy maksymalnej prędkości 80 km/h. Specjalna konstrukcja obręczy i opony zapobiega zsunięciu się tej ostatniej z koła.

Układ kierowniczy ze zmienną charakterystyką pozwala na łatwiejsze parkowanie, jak i na zwiększoną sprawność oraz stabilność podczas pokonywania zakrętów przy dużych prędkościach. Dzięki temu łączy stabilność i większą kontrolę nad pojazdem podczas szybkiej jazdy z łatwością manewrowania. Istnieje stałe łącze mechaniczne między kołem kierownicy a przednimi kołami.

Skuteczne zabezpieczenie ładunku stanowi kluczowy aspekt bezpieczeństwa samochodu dostawczego. We wszystkich samochodach dostawczych Mercedes-Benz mogą być zainstalowane uchwyty, zapewniające możliwość podręcznikowego zabezpieczenia ładunku. Jednak konstruktorzy przedstawionego studium bezpiecznego samochodu dostawczego idą jeszcze krok dalej, pokazując techniki, które znajdą zastosowanie w samochodach dostawczych przyszłości. Tak na przykład przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni ładunkowej jest wykonana w technologii płyt warstwowych typu sandwicz z wysokowytrzymałych włókien (włókna szklane, węglowe i aramidowe). Ta kombinacja materiałów pozwala na uzyskanie minimalnych odkształceń w razie uderzenia przemieszczającym się w czasie wypadku ładunkiem. Do tego taka przegroda posiada wysokie zdolności absorpcji energii uderzenia. System szyn do mocowania ładunku jest zintegrowany w ściance działowej, której waga jest mniejsza o około jedną trzecią niż waga konwencjonalnej ścianki działowej z blachy stalowej.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.